دوره 8، شماره 1 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار 1395 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 66-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorsandi M, Sharafkhani N, Tajik R, Ranjbaran M. Investigation the effect of back school educational program in the form Multimedia for improving of observing behaviors and ergonomics principles for preventive of chronic low back pain in nurses. tkj. 2016; 8 (1) :66-75
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-575-fa.html
خورسندی محبوبه، شرفخانی ناصر، تاجیک رضا، رنجبران مهدی. بررسی تاثیر برنامه آموزشی مدرسه کمر در قالب مولتی‌مدیا در بهبود رعایت رفتار و اصول ارگونومی پیشگیری‌کننده از کمردرد مزمن در پرستاران. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1395; 8 (1) :66-75

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-575-fa.html


کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی اراک ، n.sharafkhani@arakmu.ac.ir
چکیده:   (720 مشاهده)

مقدمه: امروزه محتوای مدرسه کمر نسبت به گذشته تغییر یافته و دامنه وسیعی از آموزش رعایت اصول ارگونومیک، برنامه‌های ورزشی، طراحی محیط کار، تغییر در سازماندهی کار و شیوه زندگی را در بر دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی طراحی شده مدرسه کمر در قالب مولتی مدیا با محوریت ارتقاء عملکرد پیشگیری‌کننده از کمردرد مزمن در پرستاران می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه به روش مداخله‌ای(نیمه تجربی) بر روی 100 نفر از پرستاران بیمارستان‌های آموزشی-دولتی شهر اراک انجام گرفت که به‌روش نمونه‌گیری احتمالی چند مرحله‌ای در گروه مداخله(50 نفر) و گروه کنترل(50 نفر) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه اطلاعات فردی و چک لیست عملکرد بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها در مرحله اول نسبت به مداخله آموزشی مدرسه کمر در قالب مولتی مدیا اقدام گردید و در مرحله دوم(3ماه پس از مداخله) داده‌ها جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری spss نسخه 20 و با بهره‌گیری از آزمون‌های کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی انجام شد.

نتایج: میانگین نمرات رعایت رفتارها و اصول ارگونومی پیشگیری‌کننده از کمردرد مزمن در قبل از مداخله آموزشی در دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معنی‌داری نشان نداد(05/0P>). اما بعد از ارائه برنامه آموزشی مدرسه کمر در قالب مولتی‌مدیا، در پرستاران گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دشت(001/0P<).

نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی مدرسه کمر در قالب مولتی مدیا با توجه به محاسنی که مولتی مدیا در رفع برخی از موانع آموزشی در خصوص رعایت رفتارها و اصول ارگونومی پیشگیری از کمردرد دارد باعث بهبود و ارتقاء عملکرد پیشگیرانه پرستاران شد.

 

 

متن کامل [PDF 663 kb]   (290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb