دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 94 1394 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 82-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nassiri Kashani M H, Bahrami-Ahmadi A, Aghilinejad M, Shamspour M, Kabir-Mokamelkhah E. Evaluation of Relationship between Job Satisfaction and Personality Characters among Relief Workers of Tehran City. tkj. 2016; 7 (4) :82-87
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-719-fa.html
نصیری کاشانی محمد حسن، بهرامی احمدی امیر، عقیلی نژاد ماشاالله، شمس پور مرجان، کبیر مکمل خواه الهه. بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با رضایت شغلی در بین امدادگران جمعیت هلال احمراستان تهران . فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1394; 7 (4) :82-87

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-719-fa.html


استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ، mhnkashani@gmail.com
چکیده:   (1743 مشاهده)

مقدمه: ویژگی های شخصیتی و فردی شاغلان از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت کاری آنها می باشد. مطالعات مختلف نشان داده است که تفاوت های شخصیتی بر نحوه عملکرد و رفتار شاغلان اثر گذاشته، به نحوی که ویژگی های رفتاری کارکنان، اثر بالقوه ای بر شکل دهی جو سازمانی و در نهایت بهره وری سازمان خواهد داشت. آگاهی از شخصیت افراد می­تواند به مدیران سازمان کمک کند تا افراد واجد شرایط را در پست­های مختلف سازمان گماشته و این کار به نوبه خود باعث خواهد شد جابه­جایی کارکنان کاهش و رضایت شغلی آنان افزایش یابد. بر این اساس این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین رضایت شغلی و ویژگی‌های شخصیتی در بین امدادگران جمعیت هلال احمر تهران طراحی شده است.

روش ها: در قالب یک مطالعه مشاهده ای مشاهده ای تحلیلی و به روش مقطعی تعداد 199 نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر شمیرانات و شهر ری استان تهران وارد مطالعه شدند. برای جمع­آوری اطلاعات در این مطالعه از ابزار پرسشنامه نئو برای ارزیابی ویزگی های شخصیتی و پرسشنامه بری فیلد و روث برای ارزیابی رضایت شغلی استفاده شد.

یافته ها: در این مطالعه، 102 (3/51%) نفر از امدادگران از شغل خود رضایت داشته و 97 نفر (7/48%) نیز از شغل خود رضایت نداشتند. ویژگی شخصیتی با تعهد بیشترین رضایت و امدادگران دارای شخصیت روان رنجور کمترین میزان رضایت را از شغل خود داشتند. در این مطالعه ارتباط معنی داری بین ویژگی های شخصیتی امداد گران و رضایت مندی آنها از شغل خود وجود داشت.

نتیجه گیری: توجه هر چه بیشتر سازمان به ویژگی‌های شخصیتی افراد و فراهم کردن محیطی که افراد احساس تعهد و پایبندی بیشتری به سازمان داشته باشند، می­توان زمینه را برای ایجاد عملکرد بهتر کارکنان و در نتیجه بهره­وری بالاتر در سازمان فراهم نماید. 

متن کامل [PDF 585 kb]   (583 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب کار
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb