دوره 8، شماره 1 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1395 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 75-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اراک ، n.sharafkhani@arakmu.ac.ir
چکیده:   (4316 مشاهده)

مقدمه: امروزه محتوای مدرسه کمر نسبت به گذشته تغییر یافته و دامنه وسیعی از آموزش رعایت اصول ارگونومیک، برنامه‌های ورزشی، طراحی محیط کار، تغییر در سازماندهی کار و شیوه زندگی را در بر دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی طراحی شده مدرسه کمر در قالب مولتی مدیا با محوریت ارتقاء عملکرد پیشگیری‌کننده از کمردرد مزمن در پرستاران می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه به روش مداخله‌ای(نیمه تجربی) بر روی 100 نفر از پرستاران بیمارستان‌های آموزشی-دولتی شهر اراک انجام گرفت که به‌روش نمونه‌گیری احتمالی چند مرحله‌ای در گروه مداخله(50 نفر) و گروه کنترل(50 نفر) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه اطلاعات فردی و چک لیست عملکرد بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها در مرحله اول نسبت به مداخله آموزشی مدرسه کمر در قالب مولتی مدیا اقدام گردید و در مرحله دوم(3ماه پس از مداخله) داده‌ها جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری spss نسخه 20 و با بهره‌گیری از آزمون‌های کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی انجام شد.

نتایج: میانگین نمرات رعایت رفتارها و اصول ارگونومی پیشگیری‌کننده از کمردرد مزمن در قبل از مداخله آموزشی در دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معنی‌داری نشان نداد(05/0P>). اما بعد از ارائه برنامه آموزشی مدرسه کمر در قالب مولتی‌مدیا، در پرستاران گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دشت(001/0P<).

نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی مدرسه کمر در قالب مولتی مدیا با توجه به محاسنی که مولتی مدیا در رفع برخی از موانع آموزشی در خصوص رعایت رفتارها و اصول ارگونومی پیشگیری از کمردرد دارد باعث بهبود و ارتقاء عملکرد پیشگیرانه پرستاران شد.

 

 

متن کامل [PDF 663 kb]   (1140 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1393/10/10 | پذیرش: 1394/5/10 | انتشار: 1395/4/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.