دوره 10، شماره 2 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1397 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 41-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، Khatabakhsh2012@gmail.com
چکیده:   (3004 مشاهده)
مقدمه: لیفتراک‌ها در محیط‌های صنعتی بعنوان یکی از منابع اصلی مواجهه با ارتعاش مطرح می‌باشند. بدلیل اهمیت خطرات ناشی از ارتعاش، این مطالعه با هدف بررسی ریسک بهداشتی ناشی از مواجهه تمام بدن رانندگان لیفتراک با ارتعاش در دو وضعیت دارای بار و بدون بار در یکی از صنایع خودروسازی انجام گرفت.
روش‌ بررسی: در این مطالعه مقطعی، ارزیابی ارتعاش تمام بدن 33 راننده لیفتراک دیزلی در دو حالت دارای بار (2تن) و فاقد بار بر روی مسیر بتنی مطابق استانداردISO 2631-1:1997  انجام گرفت. اندازه‌گیری‌ها با استفاده از شتاب‌سنج 3محوری در نشیمنگاه صندلی اپراتور به مدت 20دقیقه در حالت حرکت لیفتراک انجام شد. سپس تاثیر بار بر روی ارتعاش بوسیله آزمونt زوجی با کمک نرم­افزار 16 SPSS سنجیده گردید.
نتایج: جذر میانگین مربعات شتاب ارتعاشی توزین شده فرکانسی در حالت بدون بار برای محورهای x,y,z به ترتیب برابر با m/s20038/0 ، 6328/0 و 930/0 و در حالت دارای بار برابر با m/s2 0027/0، 518/0 و 998/0 بود. محور z به عنوان محور غالب شتاب ارتعاشی r.m.s در هر دو حالت تعیین گردید. بین شتاب‌های محور غالب و معادل 8 ساعته در هر دو حالت دارای بار و بدون بار از نظر آماری تفاوتی یافت نشد(P>0.05).
نتیجه‌گیری: ارزیابی شتاب محور غالب و معادل 8 ساعته نشان داد، در هر دو حالت مورد بررسی، مقادیر مواجهه بدست آمده برای رانندگان بیشتر از مقدار مجاز مواجهه روزانه بوده است. حرکت لیفتراک با بار سبب کاهش میزان ارتعاش وارده به بدن در دو محور x,y شد، ولی برروی محور z و ریسک بهداشتی حاصل تاثیری نداشت.
متن کامل [PDF 793 kb]   (1388 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4794 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عوامل فیزیکی
دریافت: 1396/7/25 | انتشار: 1397/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.