Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1398.145
Taherzadeh Chenani K, jafarinodoushan R, Madadizadeh F, vaziri sarashk A. Assessment of safety climate status in personnel of Naeen Tile Industries Company in 2019. tkj 2021; 12 (4) :35-45
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1060-fa.html
طاهرزاده چنانی خلیل، جعفری ندوشن رضا، مددی زاده فرزان، وزیری سرشک امیر مسعود. ارزیابی وضعیت جو ایمنی در پرسنل شرکت صنایع کاشی نائین در سال 1398. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1399; 12 (4) :35-45
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1060-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، khalil.oc.hy@gmail.com
متن کامل [PDF 510 kb]
(1104 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1431 مشاهده)
متن کامل: (895 مشاهده)
ارزیابی وضعیت جو ایمنی در پرسنل شرکت صنایع کاشی نائین
در سال 1398
خلیل طاهرزاده چنانی[1]، رضا جعفری ندوشن*2، فرزان مددی زاده3، امیرمسعود وزیری سرشک1
چکیده
مقدمه: جو ایمنی و تجزیه و تحلیل آن همواره توسط محققان حوزه ایمنی شغلی مورد بررسی قرار گرفته است. جو در سطوح متفاوت سازمانی قابل بررسی است. هدف مطالعه حاضر بررسی جو ایمنی در میان پرسنل شرکت صنایع کاشی سازی نایین و ارتباط آن با سابقه داشتن حوادث شغلی بود.
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش مقطعی و توصیفی تحلیلی در سال 1398 در میان پرسنل شرکت صنایع کاشی نایین انجام شد. جهت بررسی جو ایمنی در میان پرسنل بخشهای متفاوت کاری از پرسشنامه جو ایمنی نوردیک (NOSACQ-50) استفاده شد. از میان 252 کارگر تعداد 142 کارگر با روش نمونهگیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. از آمار توصیفی و تحلیلی جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. همسانی درونی ابزار مورد استفاده هم از طریق محاسبه ضریب کودر ریچاردسون 942/0 محاسبه شد. تحلیلها در نرمافزار SPSS ورژن 19 با در نظر گرفتن سطح معنیداری 5 درصد انجام شد.
یافتهها: ضریب پایایی کل پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه شد. نمره جو ایمنی در همه حیطهها بالاتر از دو بود. نمره جو ایمنی با بخش محل کار و نیز با نوع شیفت کاری رابطه معناداری داشت. بیشترین نمره جو ایمنی در میان پرسنل بخش سنگشکن و شیفت کاری روزکار بود. نمره جو ایمنی با سایر متغیرهای مطالعه هیچگونه رابطه معناداری نداشت.
نتیجهگیری: به نظر میرسد نمره جو ایمنی تحت تأثیر روز کار بودن و بخش محل کار میباشد. لذا اصلاح برنامه شغلی و شیفتهای کاری جهت بهبود وضعیت جو ایمنی حاکم پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: جو ایمنی، پرسشنامه نوردیک، عملکرد ایمنی، صنعت کاشی سازی
مقدمه
حوادث شغلی یک چالش بزرگ اجتماعی محسوب میشوند. طبق اظهار سازمان بینالمللی کار (ILO)، تقریباً سالانه 360،000 حادثه منجر به مرگ و 337 میلیون حادثه غیر کشنده مرتبط با کار هر ساله در سراسر جهان رخ میدهد. هزینه تخمینی حوادث عمده مربوط به کار بهتنهایی 5 میلیارد دلار در سراسر جهان تخمین زدهشده که این علاوه بر رنجهای فراوانی که ممکن است به کارگران و خانوادههای آنها تحمیل شوند (1). سنجش جو ایمنی شغلی بهعنوان روشی شناختهشده جهت ارزیابی ارتباط بین ویژگیهای سازمانی و ایمنی در محیط کار از جمله خطر حوادث میباشد (1).
جو ایمنی پدیدهای روانشناختی است که برای اولین بار توسط زوهار (2) مطرح شد و به درک مشترک کارکنان نسبت به شیوه مدیریت و اولویت واقعی ایمنی در محیط کار اطلاق میشود. زوهار جو ایمنی را در صنایع مختلف مطالعه نموده و برای آن 8 بعد از قبیل اهمیت برنامههای آموزش ایمنی، نگرش ایمنی مدیریت، تأثیر رفتارهای ایمنی بر ارتقا، میزان خطر موجود در محل کار، تأثیر سرعت کار بر ایمنی، وضعیت مدیر ایمنی، تأثیر رفتارهای ایمنی بر وضعیت اجتماعی و وضعیت کمیته ایمنی میداند (2). در تعریف دیگری آمده است که جو ایمنی شاخص مهمی از عملکرد ایمنی است و از آن برای پیشبینی پیامدهای مرتبط با ایمنی مانند رفتار ایمنی، حوادث و جراحات شغلی استفاده میشود (3, 4). هافمن (5) همکاران جو ایمنی را بهعنوان ساختاری که مظهر یک سری ابعاد مانند نگرش مدیریت نسبت به مسائل ایمنی، رفتارهای پیشگیرانه برای حفظ ایمنی و سیستم پاداش برای این رفتارها میدانند (6). در کل جو ایمنی باید بهعنوان یک مفهوم چندبعدی و از جنبههای خاص تفسیر شود که منعکسکننده وضعیت ایمنی از طریق بررسی مدیریت و نگرش کارگران و تعهد نسبت به ایمنی است (2). درک مثبت از دخالت مدیریت میتواند بر حفظ ایمنی محیط کار اثرگذار باشد و بهطور معناداری با رفتارهای پرخطر در محل کار همبستگی منفی دارد (6).
در مطالعهای آمده است که افرادی که حوادث شغلی را تجربه کردهاند نسبت به افرادی که حوادث شغلی را تجربه نکردهاند اهمیت کمتری نسبت به ایمنی و رفتارهای ایمنی دارند و این نشاندهنده این است که جو ایمنی بهعنوان شاخص پسین است (7). جو ایمنی بهعنوان راهی جهت سنجش ریسک حوادث و جراحات در محیط کار استفاده می شود (1). نتایج مطالعهای دیگر نشان داد که افرادی که برای یک شرکت با رهبری ایمنی و جو ایمنی مثبتتر و بیشتر کار کنند نسبت به افراد دارای رهبری ایمنی و جو ایمنی ضعیفتری هستند خطر پایینتری برای ارتکاب به حادثه دارند (8).
مطالعات بیشماری نشان دادهاند که جو ایمنی مثبت میتواند با سطوح بالاتر ایمنی در محیط کار از طریق افزایش انگیزه و مشارکت ایمنی کارگران و افزایش استفاده از وسایل حفاظت فردی همراه باشد (9, 10). جو ایمنی در صنایع و بخشهای مختلفی مورد ارزیابی قرارگرفته از جمله در صنایع فرآوری چوب که ارتباط قوی میان جو ایمنی و سطح ایمنی در محیط کار گزارششده است (11). Hofmann و Mark در مطالعهای که به جهت بررسی ارتباط میان جو ایمنی و خطاهای پزشکی پرداختهاند بیان داشتهاند که جو ایمنی میتواند با خطاهای پزشکی ارتباط داشته باشد (5). در مطالعهای که توسط ساعدی و همکاران در یک صنعت نفت صورت گرفت بیان داشتهاند که جو ایمنی بر مشارکت ایمنی کارکنان تأثیر مثبت دارد (12). مطالعات بسیاری در زمینه سنجش جو ایمنی در صنایع و بخشهای دیگری از قبیل صنایع شیمیایی، صنایع کشتیسازی، صنعت فولاد، بهداشت و درمان و ... صورت گرفته است (13-16).
اهمیت ارزیابی جو ایمنی بهعنوان شاخصی از عملکرد ایمنی در محیطهای شغلی از یکطرف و کمبود مطالعات ارزیابی جو ایمنی در صنایع کاشی سازی از طرفی دیگر، ما را بر این داشت که به بررسی جو ایمنی در یک صنعت کاشی سازی بپردازیم.
روش بررسی
این مطالعه یک پژوهش مقطعی و توصیفی-تحلیلی در سال 1398 در میان پرسنل شرکت صنایع کاشی نائین انجام شد.
ابزار مورداستفاده جهت جمعآوری اطلاعات یک پرسشنامه دو بخشی که بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک از قبیل، سن، سابقه کاری، تحصیلات، بخش محل کار، وضعیت تاهل، تجربه داشتن یا نداشتن حادثه در یک سال قبل از مطالعه، نوع استخدام و شیفت کاری بود. بخش دوم شامل نسخه فارسی پرسشنامه جو ایمنی نوردیک (NOSACQ-50) بود. این مطالعه طبق شیوه نمونهگیری تصادفی ساده نمونهگیری از میان پرسنل شاغل در کل بخشهای شرکت (252 نفر) صورت گرفت و با استفاده از فرمول کوکران و اصلاح جامعه محدود (252n=) و نیز استفاده از اطلاعات مطالعه شیرالی و همکاران که میانگین و انحراف معیار نمره کل جو ایمنی به ترتیب را 88/2 و 4/0 محاسبه نموده بودند و در نظر گرفتن سطح معنیداری 5 درصد و میزان خطای 6 درصد حداقل تعداد لازم برای نمونهگیری اولیه 101 نفر و سپس با در نظر گرفتن 25 درصد احتمال ریزش و عدم همکاری کارگران حجم نمونه نهایی حداقل 135 نفر برآورد شد که در انتهای پژوهش با 142 نمونه به اتمام رسید. فرمولهای لازم در ذیل ارائهشده است:
در رابطه زیر n0 فاکتور تصحیح، N کل جامعه آماری و n حجم نمونه میباشند. با استناد به مطالعه شیرالی و همکاران حجم نمونه برآورد شد (16).