دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 68-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Halvani G, Mohammadnia M, Zare Mehrjardi M, Kesht varz M. Risk assessment with intervention of gas pipelines repair using FMEA method and determination of safety performance monitoring: a case for a gas and oil operating company in 2012-13. tkj 2020; 12 (2) :59-68
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1099-fa.html
حلوانی غلامحسین، محمدنیا محمدرضا، زارع مهرجردی محمدرضا، کشت ورز محمدرضا. ارزیابی ریسک تعمیرات خطوط لوله گاز به روش FMEA با انجام مداخله و تعیین شاخص‌های پایش عملکرد ایمنی در یکی از شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز سال 92-1391. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1399; 12 (2) :59-68

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1099-fa.html


عضو هیأت علمی و استادیار گروه بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (2301 مشاهده)
مقدمه: حوادث ناشی از کار، صدمات جبران‌ناپذیری را به سرمایه ملی وارد می‌کند و لازم است جهت حفظ و صیانت نیروی انسانی و کاهش حوادث، یکسری اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع لحاظ گردد. هدف از این تحقیق بررسی مغایرت‌های ایمنی به روش FMEA و تعیین شاخص‌های پایش عملکرد ایمنی در پروژه تعمیرات اساسی می‌باشد.
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و به روش مداخله‌ای است که بر روی 13 شغل در پروژه تعمیرات اساسی خطوط لوله گاز صورت گرفت. در این بررسی پس از مشخص نمودن مشاغل نمره اولویت ریسک اولیه را به دست می‌آوریم و بعد از پیشنهادات اصلاحی نمره اولویت ریسک ثانویه را حساب می‌کنیم.
نتایج: ارتباط بین RPN1 و RPN2 بررسی و مشخص گردید که تفاوت معناداری بین نمره اولویت ریسک قبل و بعد از اقدام اصلاحی وجود دارد و این امر نشان دهنده اثر بخش بودن اقدامات می‌باشد (0005/0P<). در میان مشاغل مختلف و قبل از انجام اقدامات اصلاحی بیشترین تعداد حادثه مربوط به فعالیت خاک‌برداری با 15 حادثه که بعد از انجام اقدامات اصلاحی به 6 کاهش یافت، بیشترین روز ازدست‌رفته کاری متعلق به شغل رانندگی است با 6020 روز که بعد از انجام اقدامات اصلاحی به 8 روز رسید، بالاترین ضریب تکرار حادثه با 5/62 مربوط به فعالیت تنش‌زدایی بود که بعد از انجام اقدامات اصلاحی که به 14/23 کاهش یافت، بیشترین ضریب شدت با 44/19444 مربوط به فعالیت رانندگی بود که بعد از انجام اقدامات اصلاحی به 25/25 تقلیل پیدا کرد و ضریب شدت - تکرار حادثه در فعالیت رانندگی با 84/15 بیشترین بود که بعد از انجام اقدامات اصلاحی به 28/0 کاهش پیدا کرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به وجود ریسک‌های غیرقابل‌قبول و نرخ بالای بروز حوادث در پروژه تعمیرات اساسی خطوط لوله گاز، می‌توان با بکارگیری اقدامات کنترلی مناسب به سطح قابل‌قبول ریسک رسید که نشان دهنده مفید و کارا بودن روش FMEA می‌باشد.

متن کامل [PDF 869 kb]   (2141 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb