دوره 13، شماره 4 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 55-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1399.194


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی یزد ، e.karimi7991@gmail.com
چکیده:   (2000 مشاهده)
مقدمه: مفهوم تاب‌آوری بیمارستان به معنای"توانایی یک بیمارستان در مقاومت ،جذب و پاسخ به شوک بلایا می‌باشد.بشردرطول زندگی با انواع بلایا ازجمله بیماری‌های نوظهور دست‌به‌گریبان بوده و خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل گردیده است.در مدیریت و کنترل بحران اپیدمی‌ها نقش اصلی بر عهده‌ی بیمارستان‌ها می‌باشد و به همین دلیل آمادگی بیمارستان برای استمرار خدمات درمانی در بحران‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین مطالعه حاضر باهدف به دست آوردن شاخص‌های مؤثر برتاب آوری بیمارستان در شرایط اپیدمی انجام‌شده است.
روش بررسی: یک مطالعه کیفی جهت شناسایی شاخص‌ها انجام شد.روش اصلی جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و هم‌چنین بررسی متون گسترده بود.درنهایت با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با کمک نرم‌افزار MAXQDA ابعاد اصلی ،شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها استخراج گردیدند.
نتایج : طبق نتایج به‌دست‌آمده، ابعاد اصلی شامل 3 بعد (مدیریت و رهبری ،آمادگی و ظرفیت تطابق‌پذیری) و شاخص‌های اصلی شامل 11 شاخص(مدیریت نیروی انسانی ،مدیریت خدمات پشتیبانی ،مدیریت بیماری، انسجام و ساختاریافتگی،افزونگی ،مدیریت دانش ،فرهنگ‌سازمانی ،ارائه‌ی خدمات ،پیشگیری و کنترل عفونت ،بهداشت محیط ،بازیابی )می‌باشد.
نتیجه‌گیری: بیمارستان‌ها به‌منظور بهبود تاب‌آوری می‌توانند بر روی شاخص‌های مشخص‌شده تمرکز کرده، نسبت به پایش و بهبود آن‌ها اقدام نمایند.اصلاح و بهبود شاخص‌های مؤثر منجر به ارتقاء تاب‌آوری و مدیریت و کنترل مؤثر بحران پاندمیها در بیمارستان خواهد شد.
متن کامل [PDF 848 kb]   (710 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/11 | پذیرش: 1400/11/5 | انتشار: 1401/1/15
* نشانی نویسنده مسئول: e.karimi7991@gmail.com

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.