Ethics code: ندارد
Dodangeh S, Zakerian S A, Dehghani M. Investigating the relationship between employees' Emotional Intelligence and their Job Stress in one of oil industries in Tehran using structural equation model analysis. tkj 2023; 15 (4) :45-55
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1255-fa.html
دودانگه سجاد، ذاکریان سید ابوالفضل، دهقانی محمد. بررسی رابطه هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان یکی از صنایع نفت تهران با استفاده از تحلیل مدل معادلات ساختاری. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1402; 15 (4) :45-55
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1255-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، dodangeh2000@gmail.com
متن کامل [PDF 918 kb]
(197 دریافت)
|
چکیده (HTML) (415 مشاهده)
متن کامل: (417 مشاهده)
بررسی رابطه هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان یکی از صنایع نفت تهران با استفاده از تحلیل مدل معادلات ساختاری
سجاد دودانگه*، سید ابوالفضل ذاکریان2، محمد دهقانی3
چکیده
مقدمه: هوش هیجانی بهعنوان توانایی شناخت و کنترل عواطف و هیجانهای خود، یک شاخص روانشناختی نوین برای ارزیابی رفتار در محیط کار میباشد. استرس شغلی نیز بهعنوان عدم تعادل میان نیازهای شغل و تواناییهای فرد، همواره از چالشهای اصلی محیط کار بوده است. ازاینرو، این پژوهش باهدف بررسی تأثیر میزان هوش هیجانی کارکنان بر استرس شغلی آنان، در یکی از صنایع نفت تهران صورت پذیرفت.
روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی-مقطعی است. جامعه این پژوهش متشکل از 300 نفر بود که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای هوش هیجانی Bar-On و استرس شغلی HSE استفاده شد. همچنین از نرمافزارهای LISREL8.72 بهمنظور برآورد اثر علی بین متغیرهای پژوهش و SPSS18 بهمنظور محاسبه شاخصهای توصیفی و مقایسه میانگین متغیرها استفاده شد.
نتایج: هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان دارای ارتباط معکوس معناداری بودند؛ به عبارتی میزان هوش هیجانی بالاتر، با کاهش میزان استرس شغلی همراه میباشد. زیرمقیاسهای مسئولیتپذیری و خودابرازی در آزمون هوش هیجانی و زیرمقیاسهای ارتباط و نقش در آزمون استرس شغلی، به ترتیب در هر آزمون دارای بیشترین و کمترین مقدار عددی بودند. همچنین، میزان هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان مستقل از سن و تحصیلات آنان بود.
نتیجهگیری: میزان هوش هیجانی کارکنان ازجمله عوامل مؤثر بر میزان استرس شغلی ایشان میباشد. بنابراین بهکارگیری مهارتهای هوش هیجانی در محیط کار میتواند به نسبت قابلتوجهی از میزان استرس شغلی کارکنان بکاهد.
واژگان کلیدی: هوش هیجانی، استرس شغلی، مدل معادلات ساختاری، صنعت نفت تهران
مقدمه
تئوری هوش هیجانی در دهه 80 میلادی، توسط Salovey و Mayer و بعدها در دهه 90 میلادی، از سوی Goleman مطرح شد (1). به اعتقاد Goleman در نهاد بشر دو هوش وجود دارد: هوش عقلانی و هوش هیجانی. این دو هوش مستقل از یکدیگر بوده، ولی با یکدیگر همکاری متقابلی دارند؛ به عبارتی آنها مکمل یکدیگر بوده و برآیند کنش متقابل میان آنها تعیینکننده اعمال و رفتار ماست (2). Bar-On، هوش هیجانی را مجموعهای از استعدادهای غیرشناختی و مهارتهایی میداند که باعث افزایش توانایی فرد در سازگاری با مقتضیات محیطی و فشارها میگردند (1).
هوش هیجانی بهعنوان یک پارامتر روانشناختی نوین در بسیاری از حوزههای شغلی دارای نقش مؤثر و بدون انکاری بوده و مشخصههای شغلی کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهد (3). هوش هیجانی میتواند نقش مهمی در محیط کار ایفا نماید. ارتباط بین هوش هیجانی، بهرهوری، رضایت شغلی و عملکرد کارکنان اثباتشده است (4). بر اساس پژوهش Bradberry و Greaves، کارکنان دارای عملکرد شغلی عالی، از هوش هیجانی بسیار بالایی برخوردار هستند. هوش هیجانی، عامل مهمی برای پیشبینی عملکرد افراد در محیط کار و محرکی قوی برای دستیابی به موفقیت میباشد (5).
امروزه، یکی از شایعترین مشکلات محیط کار، استرس شغلی میباشد. استرس شغلی، تقابل میان شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل است، بهنحویکه نیازهای شغل بیش از تواناییهای او باشد. استرسهای شغلی، واکنشهای فیزیکی و روانی ناخوشایندی هستند که متعاقب عدم تعادل میان نیازهای شغل و ظرفیتهای فردی شاغل ایجاد میشوند (6). تغییرات سازمانی، دستمزد و تعدیل نیروی انسانی از عمدهترین عوامل استرسزا محسوب میشوند (7). بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، استرسهای روانی محیط کار در حال افزایش هستند. استرس شغلی دارای اثرات منفی فردی و اجتماعی بوده، چرا که باعث کاهش کیفیت و بهرهوری کارکنان میگردد (8).
هوش هیجانی به کنترل احساسات منفی و کاهش استرس کمک میکند. افراد باهوش هیجانی بالاتر استرس کمتری داشته و ازلحاظ جسمانی و روانی سالمتر هستند (9). با افزایش هوش هیجانی میتوان اضطراب را کاهش داد که منجر به کنترل موقعیتهای استرسزا، بهبود عملکرد و پیشگیری از اثرات منفی شغلی میشود (10). هوش هیجانی تأثیر بسیار خوبی بر استرس شغلی دارد. سطح هوش هیجانی فرد بر استرس شغلی وی مؤثر بوده و کنترل فرد بر استرس را بهبود میبخشد. فرد باهوش هیجانی بالا، احساسات خود و دیگران را درک و کنترل کرده و استرس کمتر و تعهد سازمانی بالاتری را نشان میدهد (11). هوش هیجانی بهطور غیرمستقیم از طریق استرس شغلی و همچنین بهطور مستقیم بر بهرهوری تأثیر میگذارد. علاوه بر این، محیط کار نیز از طریق استرس شغلی بر بهرهوری تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد (12).
این تحقیق نیز باهدف بررسی تأثیر میزان هوش هیجانی کارکنان بر میزان استرس شغلی ایشان و با فرض وجود یک ارتباط معکوس و معنادار بین هوش هیجانی و استرس شغلی، در یکی از پالایشگاههای نفت تهران صورت پذیرفت.
روش بررسی
این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی-مقطعی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 1200 نفر از کارکنان واحدهای مختلف صنعت مذکور بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 300 نفر محاسبه گردید. برای نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، با توجه به درصد افراد هر واحد (طبقه) نسبت به کل واحدها، به همان نسبت از هر واحد، افراد نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. جنسیت کل افراد نمونه مرد بوده و در مدت 3 ماه پرسشنامهها تکمیل و سایر اطلاعات لازم جمعآوری گردیدند.
در این تحقیق، از مدل معادلات ساختاری برای تعیین روابط موجود و از آزمون T برای تعیین معناداری ضرایب مسیر و ضرایب ساختاری استفادهشده است. همچنین بهمنظور مقایسه تأثیر سطح تحصیلات و سن کارکنان بر میزان هوش هیجانی و استرس شغلی آنان، کل افراد موردمطالعه در 3 گروه سنی کمتر از 30 سال، 30 تا 45 سال و بیشتر از 45 سال و نیز در 4 گروه تحصیلی دیپلم، فوقدیپلم، لیسانس و فوقلیسانس طبقهبندی گردیدند. شایان ذکر است که در این پژوهش همه افراد نمونه بزرگتر از 18 سال و دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم بودند.
ابزار پژوهش :
1- پرسشنامه هوش هیجانی Bar-On: این پرسشنامه 90 سؤالی، نخستین پرسشنامه فرافرهنگی ارزیابی هوش هیجانی به شمار میرود. مقیاس هوش هیجانی Bar-On دارای پنج مقیاس و پانزده زیرمقیاس میباشد:
- مقیاس مهارتهای درون فردی شامل زیرمقیاسهای خودآگاهی هیجانی، خودابرازی، عزتنفس، خودشکوفایی و استقلال
- مقیاس مهارتهای بین فردی شامل زیرمقیاسهای همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی و روابط بین فردی
- مقیاس مقابله با فشار (کنترل استرس) شامل زیرمقیاسهای تحمل فشار روانی و کنترل تکانش
- مقیاس سازگاری شامل زیرمقیاسهای انعطافپذیری، حل مسئله و واقعگرایی
- مقیاس خلق کلی شامل زیرمقیاسهای شادمانی و خوشبینی (13).
در این پرسشنامه نمرهگذاری سؤالات بر روی طیف لیکرت 5 درجهای صورت میپذیرد. پایایی این پرسشنامه بر اساس میزان آلفای کرونباخ برای کل آزمون 93% و به روش زوج-فرد 99% و با سطح معناداری 0001/0> P گزارششده است. 9 نوع مطالعه روایی صوری، محتوایی، عاملی، سازه، همگرا، واگرا، گروه ملاک، تشخیصی و پیشبین نیز بر روی این پرسشنامه انجامشده است (13). همچنین در مطالعه دیگری نیز روایی و پایایی این پرسشنامه تائید شده است. در این مطالعه، پرسشنامه هوش هیجانی Bar-On از روایی سازه برخوردار بوده و ضریب آلفای کرونباخ آن 94/0 بهدستآمده است (14).
2- پرسشنامه استرس شغلی HSE : این پرسشنامه توسط سازمان اجرایی ایمنی و بهداشت بریتانیا، بهمنظور سنجش استرسهای شغلی طراحیشده است. این پرسشنامه که 35 سؤال دارد، در 7 زیرمقیاس (تقاضا، کنترل، حمایت مسئولین، حمایت همکاران، ارتباط، نقش و تغییرات)، استرس شغلی را موردبررسی قرار میدهد. برای نمرهگذاری پرسشنامه، به عبارات هر زیرمقیاس در طیف لیکرت 5 درجهای امتیاز داده میشود (15). بهمنظور بررسی پایایی و روایی، پس از بررسی روایی محتوا، جهت بررسی روایی سازه و همزمان، به ترتیب از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ استفادهشده است. نتایج نشاندهنده همبستگی قوی بین عاملهای استخراجشده از تحلیل عاملی و گویههای پرسشنامه، به ترتیب برای حیطههای نقش (92/0)، ارتباط (73/0)، حمایت مسئولین (75/0)، حمایت همکاران (63/0)، کنترل (87/0)، تقاضا (85/0) و تغییرات (22/0) بود. اعتبار پرسشنامه نیز توسط روش آلفای کرونباخ و روش دونیمه کردن به ترتیب 78/0 و 65/0 بود (16).
جهت تحلیل دادهها در این پژوهش از نرمافزار LISREL نسخه 72/8 و نرمافزار SPSS نسخه 18 استفادهشده است. با استفاده از نرمافزار LISREL، اثر علّی بین متغیرهای پژوهش برآورد میگردد. در این نرمافزار علاوه بر مدل اندازهگیری متغیرهای پژوهش، ضریب مسیر بین متغیرهای پنهان نیز برآورد میشود (17). همچنین نرمافزارSPSS برای محاسبه شاخصهای توصیفی و نیز برای مقایسه میانگین متغیرهای پژوهش در گروههای سنی و تحصیلی مختلف بهکار گرفته شده است.
نتایج
شاخصهای توصیفی محاسبهشده برای هر دو آزمون هوش هیجانی و استرس شغلی در قالب جداول شماره 1 و 2 ارائه گردیده است.
جدول 1: شاخصهای آماری بهدستآمده برای آزمون هوش هیجانی
کمینه |
بیشینه |
انحرافمعیار±میانگین |
زیرمقیاس |
33/2 |
5 |
54/0±02/4 |
حل مسئله |
67/1 |
5 |
84/0±91/3 |
خوشبختی |
50/1 |
5 |
54/0±54/3 |
استقلال |
17/2 |
5 |
60/0±56/3 |
تحمل فشار روانی |
67/1 |
5 |
62/0±84/3 |
خودشکوفایی |
2 |
5 |
55/0±66/3 |
خودآگاهی هیجانی |
67/1 |
5 |
60/0±53/3 |
واقعگرایی |
2 |
5 |
63/0±97/3 |
روابط بین فردی |
17/2 |
5 |
60/0±94/3 |
خوشبینی |
2 |
5 |
55/0±93/3 |
عزتنفس |
2 |
5 |
78/0±32/3 |
کنترل تکانش |
2 |
5 |
55/0±43/3 |
انعطافپذیری |
17/2 |
5 |
76/0±29/4 |
مسئولیتپذیری |
17/1 |
5 |
53/0±86/3 |
همدلی |
67/1 |
5 |
58/0±25/3 |
خودابرازی |
79/2 |
5 |
43/0±73/3 |
هوش هیجانی |
با توجه به جدول بالا، جامعه موردمطالعه از میانگین امتیاز هوش هیجانی نسبتاً مطلوبی (73/3) برخوردار بوده است. دو زیرمقیاس مسئولیتپذیری (بهعنوان توانایی بروز خود بهعنوان یک عضو دارای حس همکاری، مؤثر و سازنده در گروه) و حل مسئله (بهعنوان توانایی تشخیص و تعریف مشکلات و تحقق بخشیدن به راهحلهای مؤثر و بالقوه)، بالاترین امتیازات را به خود اختصاص دادند. در نقطه مقابل، زیرمقیاس خودابرازی (بهعنوان توانایی ابراز احساسات، باورها و افکار صحیح و دفاع از مهارتهای سازنده) دارای کمترین امتیاز بوده است.
جدول 2: شاخصهای آماری بهدستآمده برای آزمون استرس شغلی
زیرمقیاس |
انحراف معیار±میانگین |
بیشینه |
کمینه |
تقاضا |
71/0±74/2 |
5 |
1 |
کنترل |
73/0±81/2 |
67/4 |
1 |
حمایت مسئولین |
83/0±58/2 |
8/4 |
1 |
حمایت همکار |
82/0±33/2 |
5 |
1 |
ارتباط |
89/0±64/3 |
5 |
1 |
نقش |
64/0±62/1 |
8/3 |
1 |
تغییرات |
85/0±59/2 |
67/4 |
1 |
استرس شغلی |
43/0±62/2 |
62/3 |
57/1 |
با توجه به جدول شماره 2، جامعه موردمطالعه از میزان استرس شغلی نسبتاً بالایی (62/2) برخوردار بوده است. در این آزمون، زیر مقیاس ارتباط، با بیشترین مقدار عددی، بیشترین اثرگذاری را در شکلگیری میزان استرس شغلی داشته است. این زیرمقیاس به بررسی روابط و برخورد کارکنان در محل کار و میزان تنش موجود در محل کار میپردازد. همچنین زیر مقیاس نقش، پایینترین عدد را به خود اختصاص داده است. در زیرمقیاس نقش، میزان آگاهی کارکنان نسبت به جایگاه و نقش خود و نیز آگاهی از وظایف و مسئولیتهای شغلی در جهت تحقق اهداف سازمانی موردبررسی قرار میگیرد.
در جدول شماره 3 تأثیر سن و تحصیلات کارکنان، بر دو متغیر هوش هیجانی و استرس شغلی ارائه گردیده است.
جدول شماره 3: میزان هوش هیجانی و استرس شغلی افراد با توجه سطح تحصیلات
مدرک تحصیلی |
تعداد |
درصد |
هوش هیجانی |
استرس شغلی |
انحرافمعیار±میانگین |
انحرافمعیار±میانگین |
دیپلم |
132 |
44 |
44/0±73/3 |
44/0±31/2 |
فوق دیپلم |
96 |
32 |
42/0±78/3 |
29/0±22/2 |
لیسانس |
63 |
21 |
42/0±79/3 |
31/0±25/2 |
فوق لیسانس |
9 |
3 |
11/0±75/3 |
20/0±06/2 |
جمع |
300 |
100 |
43/0±73/3 |
43/0±62/2 |
جدول شماره 4: میزان هوش هیجانی و استرس شغلی افراد در گروههای سنی مختلف
گروه سنی |
تعداد |
درصد |
هوش هیجانی |
استرس شغلی |
انحرافمعیار±میانگین |
انحرافمعیار±میانگین |
کمتر از 30 سال |
68 |
7/22 |
36/0±72/3 |
44/0±24/2 |
از 30 تا 45 سال |
175 |
3/58 |
46/0±75/3 |
39/0±30/2 |
بیش از 45 سال |
57 |
19 |
45/0±70/3 |
36/0±28/2 |
جمع |
300 |
100 |
43/0±73/3 |
43/0±62/2 |
بررسی فرضیه پژوهش: هوش هیجانی بر استرس شغلی کارکنان تاثیر معکوس و معنیداری دارد.
در شکل شماره 1، ارتباط موجود بین دو متغیر هوش هیجانی و استرس شغلی، براساس مقادیر برآورد استانداردشده، به تصویر کشیده شده است. همچنین در این شکل و نیز در جداول شماره 5 و 6، میزان وابستگی هر متغیر به زیرمقیاسهایش، بیان گردیده است.