Ethics code: 162520064
Abolhasani M S, Ziaaddini M, Nikbakhsh M A. Identifying and prioritizing measures to reduce the failure of the implementation of health system policies based on the technique of analyzing failure states and their effects and fuzzy TOPSIS. tkj 2024; 16 (1) :11-30
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1278-fa.html
ابوالحسنی محمد صادق، ضیاالدینی محمد، نیک بخش محمد علی. شناسایی و اولویت بندی اقدامات کاهنده شکست اجرای خطمشیهای نظام سلامت بر اساس تکنیک واکاوی حالات نقص و اثرات آن و تاپسیس فازی. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1403; 16 (1) :11-30
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1278-fa.html
دانشگاه ازاد رفسنجان ، mziaaddini@yahoo.com
متن کامل [PDF 807 kb]
(165 دریافت)
|
چکیده (HTML) (312 مشاهده)
متن کامل: (344 مشاهده)
شناسایی و اولویت بندی اقدامات کاهنده شکست اجرای خطمشیهای نظام سلامت بر اساس تکنیک واکاوی حالات نقص و اثرات آن و تاپسیس فازی
محمدصادق ابوالحسنی1، محمد ضیاالدینی2، محمدعلی نیکبخش3
چکیده
مقدمه: اجرای خط مشی اقداماتی است که توسط افراد دولتی و یا بخش خصوصی با هدف تحقق اهداف خط مشی انجام می شود.صاحب نظران متعدد، در تبیین عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی و مشکلات اجرای خط مشی عوامل زیادی برشمرده اند و اکثریت آنان بر این باورند که مشکلات اجرای خط مشی با شرایط هر جامعه متفاوت است. اقدامات متعددی منجر به کاهش شکست در اجرای خط مشی های نظام سلامت می شود. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و رتبه بندی این عوامل می باشد.
روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از حیث راهبرد، پیمایشی بود. جامعه تحقیق را 21 نفر از مدیران حوزه سلامت کشور تشکیل داده اند که از طریق نمونه گیری غیر تصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسشنامه می باشد و جهت تحلیل داده ها از تکنیک FMEA و رویکرد تلفیقی AHP و TOPSIS فازی استفاده شده است.
نتایج: نتایج پژوهش حاصل نشان داد که خبرگان در مجموع 10 بعد در طیف اقدامات کاهنده شکست شامل عوامل فرهنگی،ارتباطات،ساختاری، روش اجرا ،مدیریتی ،پشتیبانی ،نیروی انسانی/مجریان خط مشی ،جامعه، تدوین خط مشی و محیطی و 50 مولفه اقدامات مهم موثر در کاهش شکست اجرای خط مشی های نظام سلامت را مطرح نمودند.
نتیجهگیری: آنچه در این تحقیق به عنوان اقدامات کاهنده شکست در اجرای این خط مشی ها بیان شد به مدیران و بازیگران حوزهی خط مشی گذاری نظام سلامت کمک مینماید تا با شناخت عوامل کاهنده شکست اجرای خط مشیهای نظام سلامت مانع از بروز مشکل در مسیر اجرای موفق خطمشیهای نظام سلامت گردند.
واژههای کلیدی: نظام سلامت، اجرای خط مشی، خط مشی گذاری ،اقدامات کاهنده
مقدمه
فرایند خط مشی گذاری با پدید آمدن یک مشکل یا به طور دقیق تر با مشاهده تفاوت بین شرایط موجود و مطلوب آغاز می شود. خط مشی، بر مجموعه اقدام های به نسبت پایدار و هدفمند حکومت ها، برای حل یک مشکل عمومی دلالت دارد و مجموعه ای از اقدام های هدفمندی است که توسط بازیگران خط مشی در مواجهه با مشکل یا موضوعی خاص دنبال می شود (1).اجرای خط مشی در مفهوم کلی به معنای اجرای قانون است که در آن بازیگران، سازمانها، روشها و تکنیک های متفاوت در هم می آمیزد تا اهداف یک برنامه یا خط مشی پیشنهادی را به نتیجه مطلوب و مثبت برسانند. در گذشته اجرا در فرآیند خط مشی گذاری چندان مورد توجه قرار نمی گرفت و علت این بود که در گذشته مرحله اجرا مشکل آفرین تلقی نمی شد و تصور عمومی خط مشی گذاران آن بود که خط مشی ها پس از تنظیم و تصویب اجرا خواهند شد (2).دانش جدید خط مشی گذاری در پی حداکثر سازی احتمال موفقیتها و حداقل ساختن احتمال شکستها و ریسکها است. باید ریسکها شناساییشده و تلاش شود که از آنها تا حد امکان دوری گردد و در مقابل، رخدادهای مطلوب تعریف و تعیینشده و کوشش شود که به آنها دستیابیم.در این میان شناخت وقایع و تعیین میزان احتمال وقوع آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است.بسیاری از خط مشیها در مرحلهی عمل با مشکل روبرو میشوند و به طور کامل به مرحلهی اجرا نمیرسند، علت آن چیست؟ چه بسیار خط مشیهایی که در سطوح و جایگاههای مختلف خط مشی گذاری و قانونگذاری ساخت و تدوین میشوند.ولی وقتی در مرحله اجرا قرار میگیرند، کارایی و اثربخشی لازم را نداشته و با موانع و مشکلاتی روبرو میشوند (3). قطعا عدم توانایی در اجرای خط مشی می تواند زمینه شکست خط مشی را فراهم آورد. در این خصوص می توان گفت اجرای خط مشی ها از دو حالت خارج نیست؛ گاه اجرای موفق خط مشی حاصل می شود و گاه با شکست در اجرای خط مشی مواجه می شویم.شکست در اجرای خط مشی می تواند در نتیجه ی عدم اجرا یا عدم موفقیت در اجرا باشد/ عدم اجرا به معنی آن است که خط مشی اجرا نمی شود و از دلایل اصلی آن نادیده گرفته شدن عدم قابلیت اجرای خط مشی در مرحله ی خط مشی گذاری است. عدم موفقیت در اجرا نیز حالتی است که سیاست و خط مشی، شرایط کامل برای انجام و اجرا را ندارد و خط مشی نمی تواند به نتایج پیش بینی شده دست یابد. خط مشی اجرا می شود ولی تحقق هدف صورت نمی پذیرد (4). در پژوهش کشوردوست به بررسی عوامل موثر بر اجرای برنامه پنجم توسعه در ایران در حوزه فرهنگ و بهداشت با تاکید بر نقش اجرا پژوهی در سیاست گذاری عمومی پرداخته شد.دراین پژوهش بر اساس روش توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از پرسشنامه و تکنیک TOPSIS و روش تحلیل سلسه مراتبی AHP عوامل موثر بر اجرای برنامه پنجم بررسی شد/نتایج نشان داد عدم اعتماد به برنامه و عدم تعهد به برنامه و فرایند پیچیده و طولانی مدت تدوین برنامه و سیستم کند اداری از مهم ترین موانع اجرای برنامه پنجم توسعه در ایران بوده است(5).
بسیاری از خط مشی ها بعد از تصویب در مرحله ی ساماندهی و اجرا با ناکامی مواجه شده اند و یا حتی بعضی از آنها قبل از اینکه به مرحله اجرا برسند ،کنار گذاشته می شوند و خط مشی های جدید وضع می گردد،برخی نیز در حین تدوین به کلی منسوخ و به بوته فراموشی سپرده ده اند/بعضی از خط مشی ها نیز اجرا می شوند ،اما آنچه اجرا شده با آنچه که مورد انتظار بوده،همسان نیست(6). امروزه،ارائه الگویی خاص برای خط مشی گذاری که قادر باشد در شرایط متغیر و متحول، پاسخ گو و کارساز باشد ، عملی نیست/در چنین موقعیتی باید به دنبال الگوهایی بود که در مقابل شرایط متغیر امروز بتوانند از طریق تلفیق و ترکیب و با انعطاف پذیری کافی، به نیازهای جامعه پاسخی مناسب بدهند (7).
طبق نتایج تحقیقات مختلف، در پاره ای از موارد اجرای برنامه ها، طرح ها و سیاست های عمومی در ایران موفق و رضایت بخش نیست.تجربیات نشان می دهد گاهی مسائل متعددی در اجرای یک خط مشی اتفاق می افتد؛ به طوری که عملاً آن چه که اجرا می شود (البته اگر بشود) با آن چه که تدوین شده است، تفاوت اساسی دارد. به طوری که در عمل به دلیل فقدان ظرفیت اجرای خط مشی، در بسیاری از موارد شاهد موفقیت خط مشی ها نمی باشیم(8). خط مشی های نظام سلامت نیز از این موضوع استثناء نمی باشند و به نظر می رسد یکی از چالشهای مهم در این خصوص پایین بودن ظرفیت اجرای اینگونه خط مشی ها می باشد چرا که بعضا در مقام تشخیص مسئله و در مرحله تدوین نقص و کمبود عمده ای به چشم نمی خورد اما آنچه مشاهده می شود این است که اگر خط مشی های نظام سلامت به درستی اجرا می شدند و مدل مناسبی جهت ارتقاء ظرفیت اجرای این خط مشی ها در نظام سلامت وجود داشت،امروزه شاهد آشفتگی محیطی در اکثر سازمان های مراقبت های بهداشتی درمانی یا نگرانی در مورد مشکلات سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی و رشد هزینه ها،تقاضاهای زیاد در زمینه تامین مالی و عدم پوشش مناسب خدمات بهداشتی نبودیم(9).در پژوهش وحدتی و منتظری نجف آبادی که با رویکرد تحلیل مضمون انجام گردید موانع تحقق اهداف خط مشی ها شناسایی و طبقه بندی گردید/نتایج این تحقیق بیانگر این موضوع بود که اهمیت مشتری (گیرندگان خدمات سلامت) به درستی درک نشده است و منافع شخصی و حزبی در خط مشی گذاری برمنافع ملی و مشتری اولویت پیدا کرده است(9). مرحله اجرا در خط مشی گذاری بسیار مهم است و غفلت از آن خط مشی گذاری را از درون تهی کرده و بی اثر می نماید.در حقیقت اثرات و پیامدهای یک خط مشی به واسطه اجرای آن به وقوع می پیوندند و اجرای نامناسب خط مشی، تمام امیدها را برای رسیدن به اثرات مورد انتظار خط مشی تدوین شده از بین می برد(10).سیاست گذاری در بخش سلامت به دلیل ماهیـت خـاص ایـن بخش در مقایسه با دیگر بخش هـای اجتمـاعی از جایگـاه قابـل تــوجهی برخــوردار بــوده و دارای حساســیت و ویژگــی خاصــی میباشد(11).خط مشی های حوزه ی سلامت از جمله خط مشی هایی هستند که با توجه به اهمیت آن در کشور همواره مورد توجه بوده و تلاش می گردد تا اجرای آن با موفقیت همراه گردد.از نظر عملی، بررسی خط مشی های حوزه ی نظام سلامت و شناسایی مشکلات و دلایل عدم تحقق اهداف؛ می تواند راهگشای حرکت به سمت تحقق اهداف سند چشم انداز در حوزه ی سلامت برنامه ی هفتم توسعه باشد. بررسی ظرفیت های اجرایی خط مشی های حوزه ی نظام سلامت، می تواند به مدیریت این اهداف نیز کمک نماید و با توجه به پتانسیل محیطی و طبیعی بسیار بالای موجود در کشور و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در اجرای سیاست های ابلاغی سلامت توسط ایشان توجه به پیشینه تجربی قوی این پژوهش و نظر به معرفی ابعاد مختلف مدیریتی، اجرایی و ساختاری موثر بر روند اجرای خط مشی ها، مدیران وزارت بهداشت و سازمانهای مرتبط را کمک نموده تا ضمن ارتقا ظرفیت های اجرایی، آفت های اجرای حداکثری را به حداقل رسانند/اختلاف دیدگاه و اختلاف برنامه میان وزارت بهداشـت درمان و آموزش پزشکی با سازمانهای بیمه گر اصلی و یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتمـاعی مسـأ له ای مهـم در برنامـه پزشـک خـانواده بـوده اسـت هنوز چالش های سالانه در برنامه تخصیص مالی و پایش عملکرد پزشک خـانواده روسـتایی حـل نشده بودند که اختلاف نظرهای جدیدتری در شیوه اجـرا، میـزان پوشش، حوزه عملکرد و نحوه تأمین مالی پزشک خانواده شهری بروز یافتند. ارایـه بر نامـه هـای رقیـب از سـوی سـازمان تـأمین مثلاً « درمانگاههای معین «یا » پزشـک امـین ) تنها بخشی از این چالش بوده است. به رغـم توافـق هـای رسـمی در سـطح وزیـران و مـدیران عـالی، چـالش هـا در سـطح اسـتان و شهرستان باقی مانده اند(11).بحـث هـای مشـابهی را نیـز مـی تـوان در زمینه های دیگر مطرح کرد/ نقش و مسؤولیت دانشگاههای علوم پزشکی و سازمانهای بیمه گر در کاهش هزینه از جیب خانوار در هنگام دریافت خدمات چه بوده و چگونه تعامل شـده اسـت ؟ بحث های سـاختار تعرفه ای و پوشش بیمه ای خدمات درمانی نمونه های دیگـری از ضرورت توجه بـه نقـش اجرا در موفقیـت یـا شکست برنامه های اصلی بهداشت و درمان فراهم میکنند(12).
به خوبی میتوان پیچیدگی تصمیم گیری ها در درون حوزه سلامت کشور را تصور کرد و نیز با توجه به اینکه همیشه با فرض شناسایی مساله و تدوین درست خط مشی ها در نظام سلامت، سؤالاتی در بین مدیران مربوطه در زمینه اجرایی خط مشی های نظام سلامت، تنگناها و مشکلات اجرای اینگونه خط مشی ها و اینکه با چه مدلی می توان عوامل اثرگذار بر اجرای این خط مشی ها را بررسی نمود، وجود دارد/ از سوی دیگر تاکنون به طور خاص نسبت به شناسایی اقدامات کاهنده شکست اجرای خط مشی های نظام سلامت کشور مطالعات زیادی انجام نشده است و علت این سهل انگاری این فرض خام است که هر وقت خط مشی توسط دولت ابلاغ شود،به طور حتمی اجرا می شود و به نتایج دلخواه طراحان خواهد رسید و با توجه به اینکه نظام سلامت به عنوان عنصری حیاتی در بافت همه جوامع پذیرفته شده است.از این رو ضرورت انجام مطالعات در این زمینه احساس می شود تا بدین طریق با شناسایی اقدامات کاهنده شکست در اجرای خط مشی های نظام سلامت در موفقیت سازمانهای مربوطه در اجرای خط مشی و نیز دستیابی به اهداف یاد شده تسهیل گردد.
روش بررسی
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها در زمره پژوهشهای میدانی و از حیث راهبرد، پیمایشی است. با توجه به اینکه در این پژوهش ترکیبی از مصاحبه و پرسشنامه برای شناسایی و رتبه بندی عوامل کاهنده شکست در اجرای خط مشی های نظام سلامت صورت می گیرد، در پژوهش حاضر به طور توامان از دو رویکرد تحقیق کیفی و کمی استفاده می شود .جهت گردآوری داده ها از روش مطالعه کتابخانه ای و میدانی و انجام مصاحبه با خبرگان استفاده می شود.ابزار اصلی گردآوری داده ها در مرحله اول، مصاحبه نیمه ساختار یافته است و طبق آن نسبت به شناسایی ریسک فاکتورهای مختلف(عوامل کاهنده شکست در اجرای خط مشی) اقدام شد. این عوامل بر اساس بررسی متون مندرج در مصاحبه های نیمه ساختاریافته، استخراج شدند و بر اساس آن پرسشنامه محقق ساخته با 50 گویه تدوین و روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت.این پرسشنامه جهت اندازه گیری شاخص های سه گانه اولویت خطا میان خبرگان توزیع شد/ این شاخص ها عبارتند از شدت شکست (یعنی تاثیر هر عامل در کاهش شکست/نقص در اجرای خط مشی های نظام سلامت ،)احتمال رخداد شکست )یعنی میزان مواجهه با این عامل( و قابلیت کشف شکست )یعنی توانایی کشف هر عامل کاهنده شکست،نقص در اجرای خط مشی های نظام سلامت قبل از رخداد آن).همچنین در این تحقیق به منظور مقایسه مولفه های تاثیرگذار در عوامل کاهنده شکست اجرای خط مشی های نظام سلامت از پرسشنامه مقایسات زوجی نیز استفاده شده است/ جامعه آماری مطالعه حاضر مشتمل بر خبرگان خط مشی گذاری و اجرای خط مشی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمانهای مربوطه ازجمله دانشگاههای علوم پزشکی بودند که هم بر وزارتخانه و هم به عوامل و مؤلفههای مؤثر بر خطمشی گذاری اشراف دارند و از طریق تکنیک نمونهگیری غیر تصادفی و از نوع روش هدفمند انتخابشدهاند.21 نفر خبرگانی که برای مصاحبه انتخاب شدند، حداقل یکی از این دو ویژگی را داشتند؛ با مقوله تدوین و اجرای خطمشیهای نظام سلامت آشنا بوده و تألیف، تحقیقاتی در این زمینه داشتند؛ و مدیرانی که درزمینه ی اجرای خطمشیهای نظام سلامت در سمت مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی یا ریاست بیمارستان بیش از 3 سال سابقه فعالیت داشتند.
پس از مشخص نمودن اقدامات کاهنده شکست که از مصاحبه با خبرگان استخراج شد، دسته بندی آنها بر اساس اقدامات مشترک صورت گرفت.بر این اساس در این مرحله عوامل کاهنده شکست در اجرای خط مشی های نظام سلامت شناسایی شده و با توجه به این عوامل نسبت به تهیه پرسشنامه عوامل کاهنده شکست اقدام گردید. این پرسشنامه تدوینشده توسط پژوهشگر جهت اندازه گیری شاخص های سه گانه اولویت خطا میان خبرگان توزیع شد. مقیاس ارزیابی در این پرسشنامه عبارات کلامی پنج گانه طبق طیف لیکرت از خیلی کم تا خیلی زیاد بود.در این گام عوامل کاهنده شکست اجرای خط مشیهای نظام سلامت رتبه بندی شدند/ به این منظور با در نظر گرفتن وزن مولفه های تاثیرگذار در عوامل کاهنده شکست اجرای خط مشیهای نظام سلامت، از روش تاپسیس فازی استفاده شد/ هدف اصلی تکنیک تحلیل حالات شکست و آثار آن کشف و اولویتبندی حالات بالقوه شکست با محاسبه شاخص درجه اولویت ریسک است که حاصل ضرب سه مفهوم احتمال رخداد شکست، شدت شکست و قابلیت کشف شکست است. این سه فاکتور به وسیله خبرگان براساس مقیاس خاص برآورد می شوند . از آنجا که شاخص درجه اولویت ریسک، معیاری از ریسک شکست است، میتواند برای رتبه بندی شکست و اولویت بندی اقدامات استفاده شود/ برای رفع نقاط ضعفی که در تکنیک تحلیل شکست و آثار آن به منظور رتبه بندی آیتم های شکست وجود دارد، رویکرد مبنی بر منطق فازی برای اولویت بندی شکست ها در یک سیستم تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن بکار می رود.این رویکرد تلفیقی با فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس در محیط فازی است و برای محاسبه وزن فاکتورهای سه گانه تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن (احتمال، شدت و ضریب کشف) از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی و جهت رتبه بندی عوامل شکست از روش تاپسیس فازی استفاده می شود/مدل تاپسیس توسط هوانگ و یون در سال 1981پیشنهاد شد و یکی از بهترین مدل های تصمیم گیری جند شاخصه است(13).محاسبه وزن نسبی معیارهای اصلی پژوهش برای محاسبه وزن معیارهای پژوهش نسبت به هدف، ابتدا پرسشنامه مقایسات زوجی معیارها نسبت به هدف تشکیل و در اختیار خبرگان تحقیق قرار داده شد و نظرات خبرگان با استفاده از جدول 1 به اعداد فازی تبدیل شد/ پس از اینکه با استفاده از رویکرد FMEA فازی، اهمیت مولفه های کاهنده شکست بر اساس شاخص های شدت، احتمال شکست و قابلیت کشف طبق نظر خبرگان شناسایی شدند. در گام بعد نرخ ناسازگاری با استفاده از روش گوگوس و بوچر محاسبه و از نظر میزان ناسازگاری مورد تایید قرار گرفت.پس از محاسبه میانگین هندسی فازی نظرات خبرگان طبق جدول 1 ،وزن معیارهای اصلی پژوهش با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی چانگ محاسبه شد. در این پژوهش سعی بر این بود که با رویکردی جدید به بررسی عوامل کاهنده شکست اجرای خط مشی های نظام سلامت پرداخته شود .برای این کار از رویکردFMEA فازی استفاده گردید تا نتایج دقیقتری را بتوان بدست آورد.برای امتیازدهی معیارهای FMEA یعنی شدت شکست، احتمال رخداد شکست و ضریب کشف شکست از مقادیر فازی استفاده می گردد که این موضوع باعث در نظر گرفته شدن قضاوتهای ذهنی و غیر عددی خبرگان در شناسایی عوامل کاهنده شکست میشود. در اینجا از رویکرد AHP فازی برای وزن دهی معیارهای FMEA استفاده و جهت رتبه بندی عوامل کاهنده شکست روش TOPSIS فازی مورد استفاده قرار گرفت که این کار علاوه بر حفظ سادگی روش FMEA منجر به امکان استفاده از اعداد فازی در محاسبات این روش می شود و به دلیل استفاده از مقادیر فازی می توان از قضاوتهای غیر کمی خبرگان استفاده نمود.
نتایج
در اولین گام متون حاصل از مصاحبه با خبرگان جهت استخراج عوامل کاهنده شکست در اجرای خط مشی های نظام سلامت بررسی گردید.پس از بررسی ادبیات پژوهش و اخذ نظرات خبرگان، عوامل کاهنده شکست اجرای خط مشی های نظام سلامت شناسایی، غربالسازی و دسته بندی شد/ مولفه های کاهنده شکست اجرای خط مشی ها طبق نظر خبرگان بر اساس جدول شماره 1 بود.
سپس نسبت به شناسایی و دسته بندی معیارهای پژوهش اقدام و درخت سلسله مراتبی تصمیم (ساختار سلسله مراتبی پژوهش) مطابق با شکل 1 ترسیم شد.
اقدامات کاهنده شکست |
ردیف |
عدم استفاده از مدل های وارداتی |
1 |
ایجاد بستر فرهنگی مناسب برای پذیرش خط مشی |
2 |
توانایی درک صحیح خط مشی تدوین شده |
3 |
توافق همکاری در مورد سیاست ها |
4 |
کار گروهی |
5 |
اجتناب از منفعت طلبی |
6 |
آگاهی از رسالت های خط مشی های نظام سلامت از سوی جامعه |
7 |
توجه به حقوق جامعه هدف |
8 |
توجه رسانه ها به اجرا |
9 |
گردش صحیح اطلاعات در سازمان های وابسته به وزارت بهداشت |
10 |
مدیریت و پردازش اطلاعات دقیق |
11 |
افق زمانی بلند مدت تدوین کنندگان |
12 |
وجود دستورالعمل های مشخص |
13 |
هدف گذاری دقیق و واقعی |
14 |
سیسیتم نظارتی کارامد |
15 |
زیرساخت و ابزارهای لازم در وزارت بهداشت و سازمان های تابعه |
16 |
پیش بینی و شناسایی درست مسائل و مشکلات |
17 |
استفاده از ابزار مناسب |
18 |
زمان بندی مناسب |
19 |
توجه به ابزارهای تشویقی جهت سازمانهای موفق در اجرای خط مشی های نظام سلامت |
20 |
مدیریت تعارض منافع |
21 |
لزوم ثبات مدیریتی |
22 |
ضمانت اجرا از سوی مراجع قانونی |
23 |
تعهد به اجرا در سازمان مجری |
24 |
وجود نگاه همه جانبه به سلامت |
25 |
همراستا بودن با برنامه های اجرایی دولت |
26 |
رهبری بین بخشی |
27 |
حکمرانی خوب |
28 |
تخصیص بهینه منابع مالی و پایدار |
29 |
استفاده از فناوری ها و تکنولوژی بروز واجرای برنامه های تحقیق و توسعه داخلی در حوزه فناوری های نوین |
30 |
بهره گیری از امکانات کافی |
31 |
ایجاد دانش کافی و مرتبط درحوزه ی تخصصی سیاست گذاری سلامت |
32 |
آموزش کافی و کاربردی و اثربخش کلیه کارکنان در خصوص اجرای خط مشی های سلامت |
33 |
استفاده از افراد متخصص در حوزه ی سیاست گذاری در وزارت بهداشت |
34 |
اعتماد سیاسی به مجریان |
35 |
ایجاد فرهنگ ضابطه گرایی به جای رابطه گرایی در وزارت بهداشت و سازمان های مرتبط |
36 |
تثبیت واجرای استراتژی ها علی رغم تغییر دولت ها |
37 |
توجه به احکام حوزه سلامت برنامه هفتم توسعه |
38 |
پرهیز از توجه به منافع سیاسی جناح ها |
39 |
توجه به اجرای قوانین و پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی درمانی و آموزشی |
40 |
توجه به اسناد بالادستی |
41 |
تعامل بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر |
42 |
شفافیت |
43 |
پویایی و انعطاف |
44 |
تدوین طرح های بهداشتی درمانی بر اساس شواهد |
45 |
مشارکت شهروندان و نهادهای مردمی حوزه سلامت |
46 |
شناخت و تحلیل منافع گروه های ذی نفوذ |
47 |
امنیت سرمایه گذاری در نظام سلامت |
48 |
لزوم حمایت های عمومی |
49 |
رهبری اثربخش و یکپارچه در وزرات بهداشت |
50 |