Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1402.054
Ahmadi F, Fallah R, Halvani G. The risk of hazards in laboratories of educational groups in the Faculty of Health, Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd-2023. tkj 2024; 16 (1) :53-65
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1285-fa.html
احمدی فهیمه، فلاح روح الله، حلوانی غلامحسین. ارزیابی ریسک خطرات در آزمایشگاههای گروههای آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد – 1402. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1403; 16 (1) :53-65
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1285-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، halvani39@gmail.com
چکیده: (361 مشاهده)
مقدمه: ارتقای ایمنی محیطهای کاری ازجمله وظایف هر سیستم کارآمد است. ارزیابی ریسک از کارآمدترین روشهای افزایش ایمنی محسوب میشود. توجه به آمار حوادث آزمایشگاهی و اثرات مثبت ارزیابی ریسک در جهت ارتقاء ایمنی، ضرورت این مهم مشخص میشود.
روش بررسی: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی– تحلیلی، مقطعی بوده و بهمنظور ارزیابی ریسک آزمایشگاههای دانشکده بهداشت با استفاده از یک معادله کمی ریسک سهبعدی انجام شد. تیم ارزیاب براساس مشاهده منظم فرآیندها و تجهیزات موجود با استفاده از یک معادله ریسک کمی بهعنوان نشانهای از عملکرد ایمنی در سطح آزمایشگاهها پرداخته است. رتبهبندی براساس برآورد احتمال خطر، فراوانی مواجهه باکار، حداکثر پتانسیل خسارترسانی طی یک معادله کمی انجام شد. درنهایت نمره نرخ ریسک هر آزمایشگاه مشخص و رتبهبندی سطح ریسک آزمایشگاهها اعلام گردید. راهکارهای اصلاحی پیشنهادی ارائه و مجدداً ارزیابی ریسک انجام شد. دادهها وارد نرمافزار ۲۰ SPSS و بـا استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تفسیر قرار گرفتند.
نتایج: بهطورکلی ۵۲ درصد از خطرات شناساییشده در سطح ریسک کم قرار گرفتند. بیشترین و کمترین میانگین نمره نرخ ریسک به ترتیب مربوط به آزمایشگاههای شیمی محیط ۳۰/۸۹ ± ۵۵/۸۶ و تحقیقات سلامت و ایمنی مواد غذایی ۱۳/۵۱± ۲۸/۳۸بود. بالاترین نمره نرخ ریسک به آزمایشگاه شیمی محیط اختصاص یافت. بین مؤلفهی نمره نرخ ریسک قبل و بعد از ارائه راهکارهای پیشنهادی ارتباط معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: مطابق با نتایج حاصل از تحقیق، وضعیت کلی ایمنی آزمایشگاههای آموزشی دانشکده بهداشت در سطح نسبتاً مطلوب بود. بااینحال خطرات شیمیایی و ایمنی حریق بهعنوان بالاترین اولویت جهت کنترل و انجام اقدامات لازم در راستای بهبود قرار گرفتند.
واژههای کلیدی: آزمایشگاه، ارزیابی ریسک، آموزشی، خطرات
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/27