دانشگاه علوم پزشکی اراک ، a.mahmoodi47125@gmail.com
چکیده: (8 مشاهده)
مقدمه: مطالعه و بررسی رفتارهای کارکنان در محیط کار از اهمیت ویژهای برخوردار است. شرح وظایف کارکنان نشانگر رفتارهای کاری مورد انتظار است، اما طبیعی است که کارکنان علاوه بر رفتارهای مورد انتظار، رفتارها و فعالیتهای دیگری را در محیط کار از خود نشان میدهند که به عنوان بینزاکتی در ادبیات نظری از آنها یاد شده است. لذا با توجه به اهمیت این رفتارها و تأثیر آن بر سازمان، این مطالعه با هدف بررسی ابعاد مختلف بینزاکتی در محیطهای کاری و چالشهای مرتبط با آن صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه مروری روایتی، با تأکید بر نتایج تحقیقات بینالمللی انجامشده در زمینه جنبههای مختلف بینزاکتی در محیطهای شغلی صورت گرفته است. مقالات چاپ شده در فاصله سالهای 2023-2000 با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی Scopus، Web of Science وSID و کلیدواژههای بینزاکتی، رفتارهای انحرافی و رفتار سازمانی مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج: بررسی مقالات نشان داد که شیوع بینزاکتی در محیطهای کاری بسیار بالاست و نیازمند توجه جدی در این خصوص است. همچنین بینزاکتی در محیط کار از دیگر شکلهای انحراف در محیط کار شامل، بیعدالتی تعاملی، انحراف بین فردی، پرخاشگری، قلدری متمایز است. بینزاکتی دارای سه مشخصه اصلی شدت کم، ابهام در نیت فرد بینزاکت و نقض هنجارها میباشد. براساس مطالعات انجامشده، منابع بینزاکتی را میتوان به سه گروه بینزاکتی همکار، بینزاکتی سرپرست و بینزاکتی مشتریان یا مراجعهکنندگان تقسیمبندی نمود. همچنین نتایج نشان داد که بینزاکتی کارکنان تأثیر منفی بر عملکرد کارکنان دارد و باعث افزایش فرسودگی عاطفی و قصد ترک شغل در کارکنان میشود.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه بینزاکتی در محیط کار بر ارتباطات بین فردی تأثیرات منفی میگذارد، لازم است مدیریت منابع انسانی توجه خاصی نسبت به این موضوع مبذول دارد، زیرا مداخلات مدیریت منابع انسانی میتواند در کاهش چنین رفتارهایی مؤثر باشد. سازمانها میتوانند انتظارات و هنجارهایی را برای رفتار و تعاملات بین فردی در محیط کار به روشنی مشخص کنند. مشخص کردن انتظارات به صورت واضح، به کاهش سوءتفاهمها و تعارض پنهان در محیط کار منجر میشود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/5/2 | پذیرش: 1403/7/15 | انتشار: 1404/5/10