دوره 17، شماره 1 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 87-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.YAZD.REC.1403.028


XML English Abstract Print


دانشگاه یزد ، azand2000@yazd.ac.ir
چکیده:   (136 مشاهده)
مقدمه: عدم تعادل تلاش - پاداش که به معنای عدم توازن بین تلاش و پاداش دریافتی است می‌تواند به میزان زیادی تحت‌تأثیر مهارت‌های فردی و هیجانات قرار گیرد. پژوهش حاضر باهدف رابطه تاب‌آوری با عدم تعادل تلاش - پاداش با واسطه‌گری هیجانات تدریس در معلمان ابتدایی شهر تفت انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع همبستگی و به شیوه مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان ابتدایی شهر تفت در سال تحصیلی 1402-1401 با تعداد 679 نفر بود. حجم نمونه 250 نفر تعیین و نمونه‌گیری با روش داوطلبانه انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه تاب‌آوری (کانر و دیویدسون، 2003)، عدم تعادل -تلاش پاداش (جانز سیگریست، ۲۰10) و هیجان تدریس (ویلاویسنسیو، ۲۰10) بود. در نهایت داده‌های ۲۳۴ نفر با استفاده مدل معادلات ساختاری و با نرم‌افزارهای SPSS26 و AMOS24 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد اثر مستقیم تاب‌آوری به عدم تعادل تلاش-پاداش معنی‌دار (180/۰-=β؛ 029/۰=P)؛ و اثر مستقیم تاب‌آوری به هیجانات تدریس معنی‌دار (396/۰-=β؛ ۰۰۱/۰=P)؛ و اثر مستقیم هیجانات تدریس بر عدم تعادل تلاش-پاداش نیز معنی‌دار است (211/۰=p؛ 018/0=P)؛ همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم بین تاب‌آوری و عدم تعادل تلاش -پاداش از طریق نقش میانجی هیجانات تدریس، معنادار (083/۰-=β؛ 011/۰=P) و اثر کل نیز معنادار بود (264/۰-=βt؛ ۰۰۱/۰=P).
نتیجهگیری: در مجموع، تمرکز بر هیجانات تدریس در برنامه‌های آموزش تاب‌آوری برای معلمان ابتدایی می‌تواند با تعدیل هیجان‌ها، عدم تعادل تلاش-پاداش را کاهش دهد.

متن کامل [PDF 1058 kb]   (67 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (83 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت حرفه ای
دریافت: 1403/7/6 | پذیرش: 1403/10/24 | انتشار: 1404/1/10
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.