Research code: IR.ACECR.USC.REC.1403.006
Ethics code: IR.ACECR.USC.REC.1403.006
Fallah R, Zendehdel N, Torkian H, Akhavan A, Khajehaminian M R. Assessment and management of occupational risks in industrial projects using the HAZID technique: a case study of chain dry boom crane in Yazd alloy steel oxygen plant project. tkj 2024; 16 (4) :68-77
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1340-fa.html
فلاح مدواری روح الله، زنده دل نوید، ترکیان حمیدرضا، اخوان آفرین، خواجه امینیان محمدرضا. ارزیابی و مدیریت ریسک های شغلی در پروژههای صنعتی با استفاده از تکنیک HAZID: مطالعه موردی جرثقیل بوم خشک زنجیری در پروژه پلنت اکسیژن فولاد آلیاژی یزد. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1403; 16 (4) :68-77
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1340-fa.html
استادیار گروه بهداشت حرفه ای،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،یزد،ایران ، fallah134@gmail.com
متن کامل [PDF 862 kb]
(43 دریافت)
|
چکیده (HTML) (51 مشاهده)
متن کامل: (24 مشاهده)
چکیده
مقدمه: توجه به نقش کلیدی جرثقیل بوم خشک زنجیری در پروژههای سنگین صنعتی مانند صنعت فولاد ، شناسایی و مدیریت ریسکهای شغلی مرتبط با آن ضروری است. این مطالعه با هدف شناسایی، ارزیابی، و مدیریت خطرات شغلی مرتبط با جرثقیل بوم خشک زنجیری در پروژه پلنت اکسیژن فولاد آلیاژی یزد با استفاده از تکنیک Hazard Identification(HAZID)و ارائه راهکارهای کنترلی برای کاهش سطح ریسک انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی و با استفاده از تکنیک HAZID انجام شده است. جامعه آماری شامل 50 نفر از اپراتورها، مدیران، و کارشناسان پروژه بود که اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و کارگاههای HAZID گردآوری شد. خطرات شناساییشده در سه دسته فنی، محیطی و انسانی طبقهبندی و با استفاده از تکنیک مذکور شناسایی و ارزیابی شدند. اقدامات کنترلی برای کاهش ریسک های غیرقابل قبول و نامطلوب نیز پیشنهاد و اجرا گردید.
نتایج: از میان خطرات شناساییشده، 40% خطرات فنی، 30% خطرات محیطی و 30% خطرات انسانی بودند. نقص در سیستمهای هیدرولیک، خرابی بوم و ناکارآمدی تجهیزات ایمنی از مهمترین خطرات فنی بودند. در بخش خطرات محیطی، برخورد با خطوط برق فشار قوی و شرایط جوی نامساعد بهعنوان خطرات بحرانی شناسایی شدند. در خطرات انسانی، استفاده از اپراتورهای غیرمجاز و عدم آگاهی از اصول ایمنی از عوامل کلیدی بودند. پس از اعمال اقدامات کنترلی شامل نصب سیستمهای هشداردهنده، اجرای آموزشهای تخصصی و نگهداری پیشگیرانه تجهیزات، ارزیابی مجدد نشان داد که ریسکهای غیرقابلقبول به صفر کاهش یافته و تعداد خطرات کمریسک افزایش یافته است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که پس از اجرای اقدامات کنترلی، سطح ریسک بهطور قابلتوجهی کاهش یافت. بهکارگیری تکنیک HAZID در پروژههای صنعتی مشابه میتواند با شناسایی دقیق خطرات و ارائه راهکارهای پیشگیرانه، ایمنی را ارتقا داده و از وقوع حوادث جلوگیری کند.
واژه های کلیدی: HAZID، مدیریت ریسک، جرثقیل بوم خشک زنجیری، خطرات شغلی
مقدمه
در دنیای صنعتی امروز، تجهیزات سنگین مانند جرثقیلها در فرآیندهای ساختوساز، حملونقل و نصب تجهیزات نقش کلیدی دارند (1). یکی از انواع مهم این تجهیزات، جرثقیل بوم خشک زنجیری است که به دلیل ساختار مقاوم و قدرت بالا، در پروژههای سنگین صنعتی مانند صنعت فولاد بسیار کاربرد دارد (2). این جرثقیلها بهویژه در پروژههای با شرایط محیطی دشوار و زمینهای پیچیده، مانند پروژههای نصب تجهیزات سنگین، به کار میروند. برخلاف جرثقیلهای متحرک با چرخهای لاستیکی، جرثقیلهای بوم خشک زنجیری از شاسیهای زنجیری استفاده میکنند که موجب افزایش پایداری و قابلیت جابجایی در سطوح ناهموار و لغزنده میشود (3). این ویژگیها در محیطهایی با خاک نرم، گلآلود و نامساعد بسیار مفید هستند. بوم خشک این جرثقیلها، از قطعات فلزی مقاوم ساخته میشود که اتصال آنها از طریق پین و قفل صورت میگیرد و این طراحی موجب کاهش نیاز به تعمیرات مکرر و افزایش استحکام میشود (4, 5). با این حال، استفاده از این جرثقیلها با خطرات شغلی قابلتوجهی همراه است. بر اساس گزارشات جهانی، حدود 15-20 درصد از حوادث شغلی در صنایع سنگین به تجهیزات باربرداری، بهویژه جرثقیلهای بوم خشک زنجیری، مرتبط است.
جرثقیلهای بوم خشک زنجیری توان باربرداری زیادی دارند و میتوانند بارهای سنگینی تا چند صد تن را جابهجا کنند. این ویژگی آنها را برای پروژههای صنعتی و ساختوسازهای سنگین که نیاز به جابهجایی تجهیزات بزرگ دارند، بسیار مناسب میسازد (6). در پروژههای فولاد آلیاژی، مانند پروژه واحد پلنت اکسیژن فولاد آلیاژی یزد، استفاده از این نوع جرثقیلها ضروری است. با این حال، بهرغم اهمیت بالای این تجهیزات، خطرات شغلی مرتبط با آنها یکی از چالشهای عمده ایمنی در محیطهای صنعتی است. کوچکترین خطا در استفاده از این جرثقیلها میتواند منجر به حوادث جبرانناپذیری شود (7). اگرچه مطالعات متعددی در زمینه ایمنی تجهیزات باربرداری در صنایع نفت و گاز انجام شده است، بررسیهای مرتبط با خطرات جرثقیل بوم خشک زنجیری در صنعت فولاد محدود باقی ماندهاند (8). خلأ تحقیقاتی موجود شامل فقدان مدلهای شناسایی خطرات جامع و دادههای مرتبط با شرایط خاص پروژههای فولادی است. در این میان، ارزیابی دقیقتر خطرات و استفاده از روشهای علمی و استاندارد برای شناسایی و مدیریت ریسکها امری ضروری بهنظر میرسد (9).نوآوری این پژوهش در استفاده از روشهای علمی و کاربردی برای تحلیل شرایط بومی پروژه و تمرکز بر آموزش اپراتورها برای کاهش حوادث شغلی است.
در این راستا، روشهای مختلفی برای شناسایی و ارزیابی خطرات توسعه یافتهاند. یکی از این روشها Hazard Identification (HAZID) است که بهعنوان ابزاری کیفی برای شناسایی خطرات پنهان و بالقوه در محیط کار مورد استفاده قرار میگیرد (10). این پژوهش با استفاده از روش هزید به شناسایی خطرات شغلی مرتبط با جرثقیل بوم خشک زنجیری در پروژه واحد پلنت اکسیژن فولاد آلیاژی پرداخته و تلاش میکند تا خطرات احتمالی در هر مرحله از کار شناسایی و کنترل شود.
هدف اصلی این مطالعه، شناسایی دقیق خطرات شغلی مرتبط با جرثقیل بوم خشک زنجیری در پروژه فولاد آلیاژی یزد و ارائه راهکارهایی برای کاهش این خطرات است. این تحقیق بهویژه بر اهمیت آموزش و ارتقای سطح آگاهی اپراتورها در کاهش حوادث شغلی تاکید دارد، موضوعی که در ادبیات علمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. انجام این پژوهش بهدلیل خلأهای موجود در مطالعات قبلی و اهمیت بالای ایمنی در پروژههای صنعتی، ضرورت دارد.
روش بررسی
جامعه آماری این پژوهش توصیفی شامل کارکنان، اپراتورها و تکنسینهای پروژه واحد پلنت اکسیژن فولاد آلیاژی طرح یک یزد است که بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در عملیات نصبِ تجهیزات سنگین توسط جرثقیل بوم خشک زنجیری شرکت دارند. این افراد شامل مدیران پروژه، سرپرستان، اپراتورهای جرثقیل، تکنسینهای نگهداری و تعمیرات، کارشناسان HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) و سایر کارکنانی هستند که در طول پروژه در تماس با جرثقیلها بودهاند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. در این روش، افراد با سابقه کاری 10 سال و بیشتر در زمینه ایمنی و کار با جرثقیل انتخاب شدند تا بتوانند اطلاعات دقیق و معتبری در مورد خطرات شغلی ارائه دهند. نمونه آماری نهایی شامل 50 نفر از کارشناسان و تکنسینهای مرتبط با پروژه بود.
برای گردآوری دادهها، از دو روش زیر استفاده شد:
- مصاحبههای نیمهساختاریافته: این مصاحبهها با هدف جمعآوری اطلاعات دقیق از کارکنان و اپراتورهای درگیر در پروژه انجام شد. در این مصاحبهها، از پرسشهای باز استفاده شد تا افراد بتوانند تجربیات و دیدگاههای خود را در مورد خطرات شغلی مرتبط با جرثقیل بوم خشک زنجیری بیان کنند. ضمن کسب اجازه از افراد شرکت کننده در این پژوهش، مصاحبهها با استفاده از ضبط صدا و یادداشتبرداری انجام شد و سپس برای تحلیل دادهها، محتوای ضبط شده مصاحبهها، پیادهسازی شدند (11).
کارگاه شناسایی خطرات: یکی از ابزارهای اصلی در این پژوهش، برگزاری کارگاههای شناسایی خطرات بود که طی آن، تیمی متشکل از کارشناسان ایمنی و کارکنان پروژه طبق چک لیست های بازرسی ماهانه ایمنی جرثقیل که مطابق با استانداردهای مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار می باشد به شناسایی خطرات پرداختند. این کارگاهها بهعنوان بخشی از فرآیند HAZID برگزار شد و برای شناسایی خطرات از چک لیست های مذکور و ماتریس شناسایی خطرات(جدول 1) استفاده شد(12).
مراحل اصلی پژوهش شامل شناسایی، ارزیابی، و مدیریت خطرات شغلی در محیط کار با استفاده از تکنیک HAZID بود. مراحل انجام پژوهش به شرح زیر است:
در گام اول، با استفاده از مصاحبههای انجامشده و دادههای جمعآوریشده از کارگاههای HAZID، خطرات بالقوه در محیط کار شناسایی شد. هر یک از فعالیتهای مربوط به نصب و جابجایی تجهیزات سنگین توسط جرثقیل بوم خشک زنجیری بهصورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و خطرات مرتبط با آن طبق تکنیک HAZID شناسایی شد (13, 14). سپس، نتایج بهصورت طبقهبندیشده ارائه شده است تا سهم هر نوع خطر از کل خطرات شناسایی و ارزیابی شود . جدول 1 نمونه ماتریس شناسایی خطرات را نشان میدهد.
جدول 1: ماتریس شناسایی خطرات |
خطرات |
احتمال وقوع |
میزان خسارت |
شدت پیامد |
اقدامات لازم |
کنترلهای مورد نیاز |
|
|
|
|
|
|
در مرحله ارزیابی ریسک، هر یک از خطرات شناساییشده با استفاده از جداول 2 تا 5 ارزیابی شد. جدول 2 طبقه بندی شدت خطر و جدول 3 نیز احتمال وقوع خطر را بر اساس تکنیک HAZID نشان میدهد (12, 15, 16). بر اساس این دو عامل (شدت و احتمال)، به هر خطر یک عدد اختصاص داده میشود که نشاندهنده سطح آن است.
جدول 4 نیز نشان دهنده عدد ریسک بر اساس احتمال و شدت آن می باشد.
جدول 5 نیز نشان دهنده سطح ریسک بر اساس عدد ریسک اختصاص داده شده به آن میباشد.
جدول 2: طبقه بندی شدت خطر بر اساس تکنیک HAZID |
سطح شدت |
تعاریف |
شدت خطر |
ردیف |
0 |
حوادثی که در آن حداکثر 1 آسیب سرپایی باشد. پیامد ناچیز یا قابل اغماض است و یا بدون تخریب و خسارات جدی با قابلیت رفع آسان می باشد. |
ناچیز یا جزئی |
1 |
1 |
حوادثی که در آن یک آسیب یا ترک کمتر از 0 روز کار باشد. پیامد با ایجاد مزاحمت موقت و نسبتا قابل حل که معمولا خسارات مالی متوسط به دنبال دارد. |
متوسط یا قابل توجه |
2 |
2 |
حوادثی که در آن حداقل دو آسیب با ترک بیش از 0 روز کار و یا 1 نقص عضو
داشته باشد. پیامد جدی با قابلیت رفع و جبران دشوار که با خسارات مالی سنگین همراه است. |
جدی |
3 |
3 |
حوادثی که در آن یک کشته یا حداقل دو نقص عضو داشته باشد. مانند پیامد انتشار مواد سمی در محیط کار و تهدید کنند زندگی انسان و پیامد هایی که مشمول الزامات قانونی می باشد. |
بزرگ یا مرگ آور |
4 |
4 |
حوادثی که در آن حداقل 1 کشته داشته باشد. مانند آتش سوزی های مهیب، انفجار مخازن تحت فشار. |
فاجعه بار |
5 |
جدول 3: احتمال وقوع خطر بر اساس تکنیک HAZID |
سطح خطر |
تعاریف |
احتمال وقوع |
ردیف |
E |
مخاطرهای احتمال دارد در شرایط بحرانی اتفاق بیفتد. |
نادر یا غیر محتمل |
1 |
D |
مخاطره ای که احتمال دارد در طول اجرای پروژه (هر چند سال یکبار) اتفاق بیفتد. |
کم |
2 |
C |
مخاطره ای که احتمال دارد در شرایط غیر عادی مانند قطع برق، متوقف کردن شرایط عادی کار، تعمیرات دستگاه و یا روشن خاموش کردن دستگاه ها (هر چند ماه یکبار) اتفاق بیفتد. |
گاه گاه |
3 |
B |
مخاطره ای که احتمال دارد در شرایط عادی و در حین اجرای کار (هر چند هفته یکبار) اتفاق بیفتد. |
عادی |
4 |
A |
مخاطره ای که احتمال دارد در شرایط عادی و مکررا (هر چند روز یکبار) اتفاق بیفتد. |
مکرر یا تقریبا همیشه |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
جدول4: اعداد ریسک اختصاص داده شده به ریسکهای مختلف |
شدت پیامد |
|
|
ناچیز یا
جزیی (1) |
متوسط یا قابل توجه (2) |
جدی
(3) |
بزرگ یا مرگ آور
(4) |
فاجعه بار (5) |
|
|
1A=5 |
2A=6 |
3A=0 |
4A=4 |
5A=10 |
مکرر یا تقریبا همیشه (A) |
احتمال وقوع |
1B=4 |
2B=5 |
3B=6 |
4B=8 |
5B=4 |
عادی (B) |
1C=3 |
2C=4 |
3C=5 |
4C=8 |
5C=4 |
گاه گاه (C) |
1D=0 |
2D=3 |
3D=4 |
4D=0 |
5D=8 |
کم (D) |
1E=1 |
2E=0 |
3E=3 |
4E=6 |
5E=0 |
نادر یا محتمل (E) |
جدول 5: سطح ریسک بر اساس عدد ریسک اختصاص داده شده به آن |
|
سطح ریسک |
طبقهبندی ریسک |
|
غیرقابل قبول |
1A-1B-1C-2A-2B-3A |
|
نامطلوب |
1D-2C-2D-3B-3C |
|
قابل قبول ولی نیاز به تجدید نظر |
1E-2E-3D-3E-4A-4B |
|
قابل قبول بدون نیاز به تجدید نظر (ایمن) |
1C-4D-4E |
|
|
|
در گام بعدی بر اساس نتایج ارزیابی ریسک، راهکارهای کنترلی برای کاهش سطح خطرات پیشنهاد شد. پس از اعمال اقدامات کنترلی پیشنهادی (مانند آموزش، نصب سیستمهای ایمنی و بازرسیهای منظم)، ارزیابی مجدد خطرات انجام شد. در ارزیابی مجدد، سطح ریسک جدید هر خطر محاسبه شد تا تغییرات حاصل از اقدامات کنترلی مشخص گردد (17).
برای تحلیل دادههای جمعآوریشده از کارگاههای HAZID و مصاحبهها، از روش تحلیل کیفی استفاده شد. دادههای بهدستآمده از مصاحبهها و کارگاهها بهصورت موضوعی طبقهبندی شده و سپس تحلیل شدند. این تحلیلها به شناسایی الگوهای رفتاری و خطرات مشترک در پروژه کمک کرد.
نتایج
در این پژوهش، ابتدا تمامی خطرات شغلی مرتبط با جرثقیل بوم خشک زنجیری بر اساس مصاحبهها، مشاهده میدانی و کارگاههای آموزشی HAZID شناسایی و در سه دسته کلی شامل خطرات فنی، خطرات محیطی و خطرات انسانی طبقهبندی شدند. جدول 6 تمامی این خطرات را به تفکیک دستهبندی ارائه میکند.
جدول 6: دسته بندی خطرات شناسایی شده مرتبط با جرثقیل بوم خشک زنجیری |
توضیحات |
دسته بندی خطرات |
- نقص فنی جرثقیل
- خرابی سیستمهای ایمنی
- استفاده از تجهیزات غیر استاندارد
|
خطرات فنی و تجهیزات |
- برخورد با خطوط برق فشار قوی
- شرایط نامناسب زمین
- آب و هوای نامساعد
|
خطرات محیطی |
- اشتباهات انسانی
- نداشتن آموزش کافی
- اپراتورهای بدون تجربه و صلاحیت
|
خطرات انسانی |
یکی از خطرات اصلی شناساییشده، نقصهای فنی در سیستمهای جرثقیل بود که شامل مشکلات در سیستم هیدرولیک، خرابی بوم، یا سیستم تعادل میشود. این خطرات بهعنوان خطرات بالا و متوسط طبقهبندی شدند. ازآنجاکه نقصهای فنی میتوانند علاوه بر توقف عملیات، باعث حوادث جدی شوند، اقدامات کنترلی مانند اجرای بازرسیهای منظم و نگهداری پیشگیرانه برای کاهش این خطرات پیشنهاد شد. نمودار 1 نشان میدهد که 40 درصد از خطرات شناساییشده در پروژه مربوط به نقصهای فنی تجهیزات هستند که اهمیت بالای نگهداری و بازرسیهای فنی را برجسته میکند.
در بخش خطرات محیطی، برخورد جرثقیل با خطوط برق فشار قوی بهعنوان یکی از خطرات اصلی شناسایی شد. این خطر، که میتواند منجر به برقگرفتگی، انفجار یا آتشسوزی شود، در دسته خطرات غیرقابل تحمل قرار گرفت. برای کاهش این خطر، نصب سیستمهای هشداردهنده و سنسورهای پیشرفته بر روی جرثقیل و همچنین ایجاد محدودههای ایمنی در نزدیکی خطوط برق پیشنهاد شد.
در حوزه خطرات انسانی، یکی از مهمترین عوامل، استفاده از اپراتورهای غیرمجاز یا بدون آموزش کافی بود. ناآگاهی اپراتورها از جدول بار و اصول ایمنی جرثقیل میتواند باعث وقوع حوادث جبرانناپذیر شود. این خطرات در دسته خطرات متوسط طبقهبندی شدند. برای کاهش این خطرات، برنامههای آموزشی تخصصی و منظم برای اپراتورها و کارگران پیشنهاد شد تا سطح دانش فنی آنها ارتقا یابد. بدین منظور جلسات آموزشی در این خصوص با حضور کارگران و کارشناسان ایمنی برگزار گردید. نمودار 1 نشان میدهد که 30 درصد از خطرات شناساییشده مربوط به عوامل انسانی است. این موضوع نشان میدهد که با بهبود آموزش و ارتقای سطح آگاهی کارکنان میتوان به میزان قابلتوجهی از وقوع حوادث جلوگیری کرد.
سه ماه پس از اعمال اقدامات کنترلی شامل نصب سیستمهای ایمنی، بازرسیهای پیشگیرانه و برگزاری آموزشهای تخصصی، خطرات مجدداً با استفاده از روش HAZID و طبق روش کار بیان شده در قسمت های قبل ارزیابی شدند. جدول 7 تغییرات سطح ریسک قبل و بعد از اجرای این اقدامات را نمایش میدهد. نتایج نشان داد که سطح ریسک بهطور قابلتوجهی کاهش یافته است. این کاهش حاکی از اثربخشی بالای اقدامات کنترلی پیشنهادی است.