دوره 17، شماره 1 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IUMS.REC.1399.931


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، farokhi1.ma@gmail.com
چکیده:   (169 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه آلودگی صوتی محیط از نظر بار سلامتی به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. بخش قابل توجه صدای مزاحم مربوط به خودروها می‌باشد که مافلرهای موجود در اگزوز خودروها در کاهش میزان صدای موتور نقش مهمی را ایفا می‌کنند. طراحی مناسب مافلرها و تغییر در پارامترهای هندسی آن از جمله ایجاد منافذ در بافل‌ و جهت قرارگیری آن‌ها می‌تواند در افزایش عملکرد آکوستیکی مافلرها تاثیر بسزایی داشته و در کاهش آلودگی صوتی موثرتر واقع شوند.
روش بررسی: جهت بررسی عملکرد آکوستیکی مافلرهای مورد مطالعه، از روش عددی المان محدود استفاده شد. بدین منظور ابتدا مافلرها طی شبیه‌سازی در نرم‌افزار COMSOL طراحی شدند؛ سپس با تغییر در پارامترهای هندسی مورد نظر یعنی ایجاد منافذ در روی بافل و تغییر جهت قرارگیری بافل‌ها، تاثیر آن‌ها بر افت انتقال صدا مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: یافته‌های این مطالعه نشان داد که افت انتقال صدا در محدوده فرکانسی مورد مطالعه با تغییر در پارامترهای هندسی، روند ثابتی را طی نکرده است؛ بطوریکه در برخی فرکانس‌ها ایجاد تغییر باعث افزایش و در برخی فرکانس‌ها باعث کاهش افت انتقال صدا شده است اما در حالت کلی قرارگیری راس بافل به سمت خروجی مافلر باعث افزایش میانگین افت انتقال شده و ایجاد منفذ در بافل نیز کاهش میانگین افت انتقال را به دنبال داشته است. در ضمن این مطالعه نشان داد که ایجاد منفذ روی بافل ساخته شده به سمت ورودی باعث کاهش 9/1 دسی بل در افت انتقال مافلر می‌شود. این مقدار برای حالتی که بافل به سمت خروجی مافلر تعبیه شده باشد در حدود 3 دسی بل براورد گردید.
نتیجهگیری: ایجاد منفذ روی بافل و تغییر جهت قرارگیری آن در مافلرهای واکنشی می‌تواند بر افت انتقال صدا و در حالت کلی عملکرد آکوستیکی آن موثر باشد.
متن کامل [PDF 1196 kb]   (81 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (65 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عوامل فیزیکی
دریافت: 1403/8/29 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار: 1404/1/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.