دوره 17، شماره 1 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 26-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1403.110


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، ht_17f@yahoo.com
چکیده:   (739 مشاهده)
مقدمه: تدریس در مدارس استثنایی به دلیل ماهیت پرفشار حرفه‌ای و چگونگی مقابله‌ای که می‌توانند با این شرایط داشته باشند از موضوعات مهم پژوهشی است که پژوهشگران حوزه‌های مختلف به آن پرداخته‌اند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین استرس شغلی با تعهد سازمانی با توجه به نقش واسطه رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان آموزش استثنایی شهر بغداد عراق اجرا شد.
روش بررسی: پژوهش همبستگی از نوع علی (مدل‌سازی معادلات ساختاری) است. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان آموزش استثنایی مدارس ابتدائی شهر بغداد کشور عراق در بهار و تابستان سال 1403 (2024)، به تعداد 524 نفر تشکیل داده‌اند که از میان آنان از طریق نمونه‌گیری در دسترس تعداد 200 نفر (100 زن و 100 مرد) به عنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان (HSE)، فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1996)، تعهد سازمانی آلن و میر (1991) و رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1969) جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از الگوی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار 26.SPSS و AMOS23 استفاده گردید.
نتایج: نتایج اثرات مستقیم نشان داد که استرس شغلی بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان تأثیر معنی‌داری دارد (01/0p<). همچنین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی هر یک بر تعهد سازمانی معلمان تأثیر معنی‌داری داشته‌اند (01/0p<). بررسی اثرات غیرمستقیم نیز نشان داد که رضایت شغلی و فرسودگی شغلی هر دو در تأثیر استرس شغلی بر تعهد سازمانی نقش واسطه‌ای معنی‌داری داشته‌اند(01/0p<).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش به مدیران و سیاستگزاران نظام آموزش و پرورش عراق پیشنهاد می‌گردد که به دلیل نقشی که کاهش استرس شغلی در افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی و کاهش فرسودگی شغلی معلمان آموزش استثنایی دارد، کاهش استرس شغلی را مورد توجه جدی قرار دهند و در این ارتباط می‌توانند از حضور و مشاوره‌های روانشناسان سازمانی در جهت شناسائی و رفع علل استرس شغلی بهره ببرند.

متن کامل [PDF 926 kb]   (313 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (502 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/8/29 | پذیرش: 1403/10/24 | انتشار: 1404/1/10
* نشانی نویسنده مسئول: گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.