دوره 7، شماره 2 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1394 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 84-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (4191 مشاهده)
چکیده: مقدمه: استفاده از میز و صندلی با طراحی نامناسب در یک دوره از زمان نه تنها باعث تداخل رشد فیزیکی، بلکه مانع یادگیری و باعث عدم تمرکز می شود. در این پژوهش سطح رضایتمندی دانشجویان دانشکده بهداشت و پرستاری و پیراپزشکی در استفاده از صندلیهای ارگونومیک نسبت به صندلیهای غیر ارگونومیک تعیین گردید. روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در سال 1391 میزان رضایتمندی 126 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت، پرستاری و پیراپزشکی در استفاده از صندلیهای ارگونومیک نسبت به صندلیهای غیر ارگونومیک و معمولی با استفاده از یک پرسشنامه 34 سوالی که توسط محققین طراحی شده، ارزیابی و تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که رضایتمندی دانشجویان از صندلی های ارگونومیک در 3 مورد اندازه ی پشتی صندلی، شیب جلوی نشیمنگاه و اندازه تکیه گاه آرنج نسبت به صندلی های غیر ارگونومیک بیشتر بود. در نقطه مقابل رضایتمندی دانشجویان از صندلی های غیر ارگونومیک در مورد مناسب بودن شیب بین پشتی صندلی و نشیمنگاه نسبت به صندلی های ارگونومیک بیشتر بود. در مورد رضایتمندی دانشجویان نسبت به پایه صندلی در دو گروه استفاده کننده از صندلی های ارگونومیک و غیر ارگونومیک، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین سابقه کمر درد در استفاده کنندگان از صندلی های ارگونومیک 3/60 و در استفاده کنندگان از صندلی های غیر ارگونومیک 54 درصد بود که با توجه به بررسی نتایج معنی دار نبود. نتیجه گیری: در مجموع میتوان گفت صندلی های ارگونومیک نسبت به صندلی های غیر ارگونومیک، رضایتمندی بیشتر دانشجویان را بهمراه داشته است. با این وجود لزوم یکسری اصلاحات در صندلی های ارگونومیک بنظر میرسد. از جمله این اصلاحات میتوان به اصلاح شیب بین پشتی صندلی و نشیمنگاه اشاره کرد.
متن کامل [PDF 844 kb]   (1212 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1391/11/30 | پذیرش: 1392/5/23 | انتشار: 1394/6/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.