لوکزاده زیبا، زارع میرکآباد زهره، مهنام محمود، هاشمی سیدحسام. بررسی وضعیت شنوایی لوکوموتیورانان راه آهن یزد در سال 1390 . فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1392; 5 (1) :8-15
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-312-fa.html
، zohreh.zare.md58@gmail.com
چکیده: (8353 مشاهده)
مقدمه: کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا یک کاهش شنوایی حسی-عصبی است که در اثر مواجهه با سطوح بالای صدا ایجاد میشود. از آنجایی که لکوموتیورانان در مواجهه با سطوح بالای صدا هستند و استفاده از وسایل حفاظت شنوایی برای آنان نسبتاً سخت است و نیز اینکه لکوموتیورانان نیاز به شنیدن ارتباطات رادیویی دارند، این مطالعه به بررسی وضعیت شنوایی لکوموتیورانان راه آهن یزد پرداخته است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی، روی 153 لکوموتیوران انجام شد و نتایج با گروه کنترل که 148 نفر کارمند اداری بودند مقایسه شد. پس از انجام معاینه و آزمایش خون، آزمون شنواییسنجی برای هر فرد انجام شد و دادهها با کمک نرمافزار SPSS ویرایش 18مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی لوکوموتیورانان و گروه کنترل به ترتیب 3/8±8/35 و 3/6±3/35 سال بود. شیوع کم شنوایی حسی عصبی در فرکانسهای بالا در بین لوکوموتیورانان 3/21% (29 نفر) برآورد شد که به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل 5/1% (2 نفر) بود (001/0 p-value<). فراوانی notch در فرکانسهای بالا در لوکوموتیورانان در گوش راست 6/9% (13 نفر) و در گروه کنترل 9/2% (4 نفر) بود (02/0p-value<) و فراوانی notch در گوش چپ لکوموتیورانان 14% (19 نفر) و در گروه کنترل 7/3% (5 نفر) بود (003/0p-value<). در لوکوموتیورانان میانگین آستانه شنوایی در فرکانسهای بالا در گوش چپ نسبت به گوش راست به طور قابل توجهی بالاتر بود(02/0p-value=).
نتیجهگیری: سطح بالای صدا در کابین لوکوموتیورانان سبب افزایش میانگین آستانههای شنوایی در فرکانسهای بالا به خصوص 6000 هرتز شده است. همچنین نتایج نشان میدهد که در مواجهه با صدا گوش چپ حساسیت بیشتری نسبت به گوش راست دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طب کار دریافت: 1392/3/29 | پذیرش: 1392/9/23 | انتشار: 1392/9/23