دوره 6، شماره 4 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1393 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 74-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه یزد ، zareei_h@yahoo.com
چکیده:   (8066 مشاهده)
مقدمه: هوش معنوی، توانایی به کارگیری و بروز ارزش‌های معنوی است به گونه‌ای که موجب ارتقای کارکرد روزانه و سلامت جسمی و روانی فرد می‌شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی با مولفه‌های فرسودگی شغلی در معلمان زن شهر یزد بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود، جامعه پژوهش شامل تمام معلمین زن شهر یزد بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 133 نفر انتخاب شدند سپس ‌پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه فرسودگی شغلی بر روی آنها اجرا گردید. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین فراوانی و شدت خستگی عاطفی و فراوانی و شدت مسخ شخصیت با هوش معنوی رابطه منفی و معنی‌دار وجود دارد(01/0>P) و بین فراوانی و شدت عملکرد شخصی با هوش معنوی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد(01/0>P)، ولی بین فراوانی و شدت درگیری با هوش معنوی معلمان رابطه‌ای یافت نشد(05/0
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، فرسودگی شغلی، معلمان
متن کامل [PDF 476 kb]   (3083 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/8/13 | پذیرش: 1393/2/16 | انتشار: 1393/12/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.