دوره 9، شماره 1 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1396 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 31-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3284 مشاهده)

هدف: رانندگی از جمله مشاغل دارای وظایف شناختی (Cognitive task) پیچیده است که نیازمند سطح بالایی از هوشیاری و واکنش به هنگام در شرایط اضطراری می‌باشد. هر عاملی که منجر به تخریب عملکرد شناختی در پردازش ذهنی راننده شود، ریسک رخداد تصادف را افزایش می‌دهد صدای ترافیک از جمله عوامل مخرب عملکرد شناختی است که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه نمونه ای به حجم 80 نفر(40 مورد و 40 شاهد) از دانشجویان دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران بصورت سیستماتیک انتخاب شدند. صدای ترافیک ضبط شده با میانگین تراز فشار صوت معادل 9/72 دسی بل در اتاق اکوستیک به مدت 2 ساعت برای شرکت کنندگان پخش شد. به منظور اندازه‌گیری زمان عکس‌العمل و خطا در تخمین زمان جابجایی به ترتیب از نرم افزارهای RT و ZBA استفاده شد.

نتایج: نتایج نشان می‌دهد که زمان عکس‌العمل بعد از مواجهه با صدای ترافیک بطور معنادرای افزایش یافت. همچنین بین خطا در تخمین زمان جابجایی قبل و بعد از صدای ترافیک تفاوت معناداری وجود نداشت.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان گفت فعالیت‌های ذهنی مانند سرعت و قدرت پردازش اطلاعات تحت تاثیر صدای ترافیک تغییرات متفاوتی رانشان می‌دهد.

متن کامل [PDF 715 kb]   (1053 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1394/6/1 | پذیرش: 1395/8/3 | انتشار: 1396/2/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.