دوره 9، شماره 1 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1396 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، Lshahmoradi@tums.ac.ir
چکیده:   (4298 مشاهده)

هدف: عدم کنترل سلامت رانندگان باعث مرگ انسان‌های سالم در بهترین دوره زندگی از نظر کارایی، تندرستی می‌شود و هزینه‌های مالی زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند. هدف این مطالعه طراحی سیستم هوشمند با استفاده از شبکه عصبی MLP و RBF  جهت تشخیص سلامت رانندگان است.

روش بررسی: 350  نمونه  از پرونده رانندگان مراجعه کننده به مرکز طب کار استان ایلام انتخاب گردید، سپس اطلاعات بالینی از پرونده رانندگان بصورت چک لیست با استفاده از نظر متخصصان براساس گاید لاین وزارت بهداشت با روش دلفی گردآوری شد. در این مطالعه شبکه هایMLP و  RBFبا تغییراتی درتعدادلایه‌های میانی، تعداد نرونها و الگوریتم‌های آموزش  MOMو LMوCG  به منظور تعیین سلامت راننده به کار گرفته شد. سپس با توجه به معیارهای سطح زیر منحنی راک، حساسیت، ویژگی برتر معرفی گردید.

نتایج: در این پژوهش 20 متغیر ورودی و دو متغیر سالم و ناسالم خروجی تعیین گردید. شبکه عصبی  MLPو RBF با الگوریتم LM دارای بهترین عملکرد به ترتیب از ویژگی 7/66، 29  درصد، حساسیت 2/97، 100 درصد، صحت 1/91، 86درصد و سطح زیر منحنی راک برای سیستم عصبی MLP و RBF به ترتیب 02/91 و 1/88 بدست آمد.

نتیجه گیری: با توجه به این مطالعه مدل شبکه عصبی  MLPبا الگوریتم آموزشی  LMدر مقایسه با سیستم عصبی RBF، در سنجش سلامت رانندگان می‌تواند نقش موثری در کمک به پزشکان داشته باشد و در مراکز طب کار برای بالا بردن دقت و سرعت و کاهش هزینه‌ها به کار گرفته شود.

متن کامل [PDF 1089 kb]   (1260 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: طب کار
دریافت: 1395/5/15 | پذیرش: 1395/7/13 | انتشار: 1395/11/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.