دوره 10، شماره 2 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1397 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 41-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Health risk of whole-body vibration exposure among fork-lift truck drivers at two position with and without load: A case study in an automobile company. tkj 2018; 10 (2) :32-41
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-898-fa.html
خطابخش اشکان، فرهنگ دهقان سمیه، علیزاده زهرا. ریسک بهداشتی ناشی از مواجهه ارتعاش تمام بدن رانندگان لیفتراک در دو وضعیت دارای بار و بدون بار: مطالعه موردی در یک شرکت خودروسازی. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1397; 10 (2) :32-41

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-898-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، Khatabakhsh2012@gmail.com
چکیده:   (2990 مشاهده)
مقدمه: لیفتراک‌ها در محیط‌های صنعتی بعنوان یکی از منابع اصلی مواجهه با ارتعاش مطرح می‌باشند. بدلیل اهمیت خطرات ناشی از ارتعاش، این مطالعه با هدف بررسی ریسک بهداشتی ناشی از مواجهه تمام بدن رانندگان لیفتراک با ارتعاش در دو وضعیت دارای بار و بدون بار در یکی از صنایع خودروسازی انجام گرفت.
روش‌ بررسی: در این مطالعه مقطعی، ارزیابی ارتعاش تمام بدن 33 راننده لیفتراک دیزلی در دو حالت دارای بار (2تن) و فاقد بار بر روی مسیر بتنی مطابق استانداردISO 2631-1:1997  انجام گرفت. اندازه‌گیری‌ها با استفاده از شتاب‌سنج 3محوری در نشیمنگاه صندلی اپراتور به مدت 20دقیقه در حالت حرکت لیفتراک انجام شد. سپس تاثیر بار بر روی ارتعاش بوسیله آزمونt زوجی با کمک نرم­افزار 16 SPSS سنجیده گردید.
نتایج: جذر میانگین مربعات شتاب ارتعاشی توزین شده فرکانسی در حالت بدون بار برای محورهای x,y,z به ترتیب برابر با m/s20038/0 ، 6328/0 و 930/0 و در حالت دارای بار برابر با m/s2 0027/0، 518/0 و 998/0 بود. محور z به عنوان محور غالب شتاب ارتعاشی r.m.s در هر دو حالت تعیین گردید. بین شتاب‌های محور غالب و معادل 8 ساعته در هر دو حالت دارای بار و بدون بار از نظر آماری تفاوتی یافت نشد(P>0.05).
نتیجه‌گیری: ارزیابی شتاب محور غالب و معادل 8 ساعته نشان داد، در هر دو حالت مورد بررسی، مقادیر مواجهه بدست آمده برای رانندگان بیشتر از مقدار مجاز مواجهه روزانه بوده است. حرکت لیفتراک با بار سبب کاهش میزان ارتعاش وارده به بدن در دو محور x,y شد، ولی برروی محور z و ریسک بهداشتی حاصل تاثیری نداشت.
متن کامل [PDF 793 kb]   (1379 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4738 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عوامل فیزیکی
دریافت: 1396/7/25 | انتشار: 1397/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb