Mohammadi M, Halvani G, fallah zadeh H, Mohammadzadeh M. Influence of environmental conditions on the earth pit resistance using earth pit simulator. tkj 2021; 12 (4) :13-23
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-915-fa.html
محمدی مسلم، حلوانی غلامحسین، فلاح زاده حسین، محمدزاده مهدیه. بررسی شرایط محیطی بر روی مقاومت چاه ارت با استفاده از شبیه ساز چاه ارت. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1399; 12 (4) :13-23
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-915-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، m.mohammadi0789@gmail.com
متن کامل [PDF 588 kb]
(730 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1602 مشاهده)
متن کامل: (2438 مشاهده)
بررسی شرایط محیطی بر روی مقاومت چاه ارت
با استفاده از شبیه ساز چاه ارت
مسلم محمدی دامنه[1]، غلامحسین حلوانی2*، حسین فلاح زاده3، مهدیه محمدزاده4
چکیده
مقدمه: سالانه بسیاری از موارد مرگ و میر در دنیا به دلیل برقگرفتگی رخ میدهد که علت آن را میتوان برقراری مسیر جریان بین فرد و زمین دانست؛ بنابراین احداث سیستم حفاظتی زمین با استفاده از چاه ارت حائز اهمیت بالایی است. هدف این مطالعه بررسی شرایط محیطی موثر بر مقاومت چاه ارت به روش شبیهسازی میباشد.
روش بررسی: در این پژوهش 192 آزمایش مختلف با 10 بار تکرار انجامشد. پارامترهای مورد ارزیابی شامل نوع خاک، نوع مواد کاهنده، عمق، رطوبت، نوع الکترود، تراکم خاک و شکل قرارگیری الکترود میباشد که با تغییر هر یک، مقدار مقاومت با استفاده از دستگاه تست ارتر به روش سه نقطهای اندازهگیری گردید. دادههای به دست آمده مورد آنالیزهای آماری قرار گرفت و نتایج بهصورت جداول ارائه شد.
نتایج: نتایج حاصل از آزمایشات نشان داد که تراکم خاک و رطوبت موثرترین پارامترها در تعیین مقاومت چاه ارت میباشند؛ بهگونهای که با تغییر جداگانه و یا همزمان این دو پارامتر، مقدار مقاومت بسیار کاهش مییابد. همچنین با افزایش تراکم و عمق قرارگیری میزان مقاومت در تمامی آزمایشات روند کاهشی داشت. طبق این مطالعه، در میان انواع خاک، شن به دلیل مقاومت بالا، بهعنوان بدترین نوع خاک تعیین شد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که از بین هفت پارامتر مورد بررسی، تراکم خاک و رطوبت نقش مهمتری در مقاومت چاه و در نتیجه میزان برق گرفتگی دارد که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
واژههای کلیدی: مقاومت خاک، سیستم ارتینگ، ایمنی
مقدمه
امروزه استفاده از سیستم ارت یک امر حیاتی جهت حفاظت الکتریکی و همچنین عملکرد صحیح سیستمهای الکتریکی است که با توجه به نوع زمین کردن، عملکرد دو نوع زمین حفاظتی و الکتریکی با یکدیگر متفاوت میباشد. در واقع زمین کردن و ارتینگ از جمله موارد حفاظت در مقابل برقگرفتگی محسوب میگردد بدینجهت، برای کاهش آسیبهای ناشی از برقگرفتگی، استفاده از سیستم ارتینگ در مجموعههایی که از برق بهعنوان جریان اصلی و محرک استفاده میشود، ضروری است (1). برای طراحی دقیق سیستم زمین، تعیین توزیع پتانسیل بر روی سطح زمین و مقاومت معادل سیستم ضروری است. آگاهی از این پارامترها، در صورت وجود خرابی در سیستم قدرت، اجازه چک کردن امنیت ارائه شده توسط سیستم زمین را میدهد. طراحی سیستم ارتینگ در صنعت برق همواره یکی از نقاط حساس در اجزای اصلی مدار الکتریکی بخصوص در اجرای پستهای انتقال و فوق توزیع میباشد. با توجه به وابستگی این سیستم به پارامترهای متعدد و بر اساس نتایج تجربی ثبت شده توسط وزارت نیرو، مشاهده شده است که علیرغم رعایت استانداردهای مختلف، وجود مشکلاتی گاهاً باعث ایجاد خسارات و صدمات جبرانناپذیری بر تجهیزات و افراد حاضر در پستهای فشار قوی گردیده است (2). لذا در این مقاله سعی شدهاست انواع مختلف سیستمهای ارتینگ مورد بررسی قرارگرفته و روشی نوین جهت اصلاح سیستم ارتینگ ارائه گردد.
مقاومت الکترود زمین متأثر از مقادیر پتانسیل سطحی زمین میباشد که در اثر جریان خطا به وجود میآیند. ازاینرو لازم است قبل از اجرای سیستم زمین تحقیقات گستردهای درزمینهی خاک و عوامل موثر در آن و همچنین ویژگیهای بیولوژیکی بدن انسان انجام گیرد. سیستم زمین بهعنوان جزء حیاتی سیستمهای الکتریکی نقش بسزایی در تأمین ایمنی و کارکرد صحیح و مؤثر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی داشته و میبایست بهطور اصولی و مهندسی مورد بررسی و طراحی قرار گیرد (3). به دلیل تأثیر بالقوهی طراحی و اجرای صحیح سیستم زمین در افزایش کارایی تجهیزات و حفظ ایمنی پرسنل، استانداردهای متعددی در این زمینه منتشر شده که از جمله آن میتوان بهIEEE80, IEEE142 IEEE1100, BS7430, IEC62305-3 اشاره نمود (4). جهت محافظت و ایمنی افراد بایستی مقاومت زمین به کمترین مقدار ممکن برسد تا مسیر جریان از لحاظ الکتریکی کوتاهتر و شارش جریان در آن مسیر بیشتر باشد (5، 6)؛ بنابراین احداث چاه ارت با مقاومت کم به این معنی است که ایمنی افراد در مقابل عبور جریان و مخاطرات ناشی از حرکت جریان در بدن انسانها کاهش مییابد که با در نظر گرفتن بحث ایمنی و حفاظت مردم، یک رویکرد موثر در طراحی سیستم ارتینگ را میتوان ارائه داد (7). این رویکرد به توضیح پسزمینههای تئوری لازم برای محاسبه ولتاژهای ایمنی میپردازد. این مقاله اثبات مینماید که در طراحی سیستم ارتینگ استفاده از الکترود عمودی در همه زمانها لازم نیست.Prasad (2012) در مطالعهای به بررسی اهمیت سیستم ارت و تاثیر مستقیم مقاومت خاک بر روی طراحی سیستم ارتینگ پرداخته است (8). نتایج این مطالعه نشان داد که مقاومت خاک یک بخش بسیار حیاتی برای طراحی هر سیستم ارتینگ میباشد. خصوصیات خاک با توجه مقاومت زمین از چند اهم تا چند هزار اهم بسته به نوع ساختار زمین و رطوبت خاک متغیر است. در پژوهشی که توسط Samadinasab انجام شد، به بررسی روش نوینی جهت تست و اندازهگیری مقدار مقاومت زمین و ولتاژ گام پرداخته شد (9) که با استفاده از کوتاهترین مسیر در مشهای پست فوق توزیع توانسته است مقدار مقاومت زمین را تعیین کند. همچنین در مطالعهای که توسط شرکت توزیع جنوب استان ارائه گردید، نحوه اجرای چاه ارت منطبق بر استانداردهای جهانی مورد بررسی قرار گرفت و اجراکنندگان چاه ارت را مطابق با دستورالعملها ملزم بر اجرای چاه ارت نمود (10).
بنابراین با توجه به اهمیت مسئله و محدود بودن مطالعات در این زمینه، بر آن شدیم تا با احداث یک نمونه چاه ارت بهصورت عملی و در محیط آزمایشگاهی در یک زمین با رطوبت مناسب احداث کرده و تاثیر عوامل مختلف را بر مقاومت زمین بررسی کنیم.
ساختار ارت و مقاومت زمین
در این بخش به بررسی ساختار سیستم ارت و مقاومت چاه ارت میپردازیم. علاوه براین الزاماتی که جهت اجرای یک چاه ارت مناسب لازم است را مورد بررسی قرار میدهیم.
الزامات سیستمهای ارتینگ
اهداف اصلی یک شبکه زمین ایمن عبارت است از (4):
محافظت پرسنل در برابر خطرات الکتریکی با محدود نمودن ولتاژهای تماس و گام به مقدار ایمن، بهمنظور اطمینان از اینکه اگر خطاهای زمین در پستها یا ایستگاههای تولید رخ دهد، فردی که در مجاورت تجهیزات زمین شده قرار دارد در معرض خطر شوک الکتریکی بحرانی نباشد.
سازگاری الکترومغناطیسی (EMC), محدودیت اختلاف الکترومغناطیسی شبکه تأمین برق، اطمینان از ایمنی و تداوم تجهیزات برق با محدود کردن اضافه ولتاژهایی که میتواند تحت شرایط بهرهبرداری شدید و یا در صورت بروز حادثه ظاهر شود. اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات و دستگاههای حفاظت الکتریکی با فعال کردن خطاهای زمین، جهت شناسایی و انتخاب اقدامات قطع آن دسته از زونهای تأسیسات الکتریکی که دچار خطا شدهاند. بهمنظور ارائه وسیلهای برای حمل جریان الکتریکی به زمین تحت شرایط عادی و خطا، بدون تجاوز از هر عامل و محدودیتهای تجهیزات.
حفاظت از ساختمان در برابر رعدوبرق
اجزا و پارامترهای طراحی سیستم ارتینگ (11)
الکترود زمین: الکترود زمین عبارت از یک قطعه جسم هادی است که در زمین قرار داده میشود و سیم زمین به آن متصل میگردد. الکترودها دارای اشکال متنوعی میباشند و میزان اهم آنها شامل موارد زیر میباشد: میلههای مسی، صفحههای مسی، غلاف یا زره فلزی کابلهای زیرزمینی و همچنین لولههای آب شهری.
مقاومت ویژه: مقاومت اندازهگیری شده یک مترمکعب زمین که در واحد .mΩ بیان شده است. مقاومت ویژه خاک عامل کلیدی است که تعیینکننده مقاومت شارژ کردن الکترود خواهد بود و بایستی عمق آن جهت به دست آوردن مقاومت زمین کم هدایت تعیین گردد. مقاومت ویژه خاک بهطور گستردهای در سراسر جهان و تغییرات فصلی متفاوت است. هرچه مقاومت ویژه کمتر باشد به الکترودهای کمتری برای رسیدن به مقدار مقاومت ویژه زمین نیاز خواهد بود. اینیک مزیت جهت مقدار مقاومت ویژه در مرحله برنامهریزی بوده که جهت تعیین مقدار الکترود مورد نیاز کاربرد دارد. خاک یکنواخت خاکی است که یکلایه با مقدار ثابت مقاومت ویژه دارد. اندازهگیریهای کمکی با تعریف لایههای خاک، نشان میدهند که مقاومت ویژه تابعی از عمق است.
مقاومت ارتینگ: ازآنجاکه خاک ارائهدهنده یک مقاومت در برابر جاری شدن (شار) یک جریان الکتریکی و هادی ایدئال نیست، مقداری مقاومت بین الکترود زمین و «زمین واقعی» همیشه وجود خواهد داشت. مقاومت شناختهشده بین الکترودها تابعی از مقاومت ویژه خاک، نوع و اندازه الکترود و عمقی که در آن دفن شده است، میباشد (12). جدول 1 مقادیر مقاومت ویژه برای انواع مختلف خاک را نشان میدهد.
جدول 1. مقادیر مقاومت مخصوص برای انواع مختلف خاک
نوع زمین |
مقاومت مخصوص [Ω.m] |
|
حدود مقدار |
مقدار متوسط |
مرداب و زمین باتلاقی |
5-50 |
30 |
خاک رس و زمین زراعی |
20-250 |
100 |
ماسه نرم و مرطوب |
50-300 |
200 |
شن یا سنگریزه مرطوب |
400-1000 |
500 |
سنگریزه، ماسه یا شن خشک |
50-3000 |
1000 |
زمین سنگلاخ |
250-5000 |
3000 |
صخره |
500-10000 |
10000 |
طراحی ارت
جهت اجرای یک سیستم ارت مناسب بایستی یک چاه ارت با مقاومت پائین طراحی گردد. لازمه طراحی هر یک از المانها و پارامترها، بررسی روابط ریاضی حاکم بر آنها است که به بررسی این روابط میپردازیم:
طراحی میله سیستم زمین و حوزه نفوذ: تعیین چگونگی تأثیر الکترونها بر تخلیه الکترودها به زمین، در حوزه نفوذ معرفیشده است. حوزه نفوذ را میتوان بیش از 1/1 برابر طول میله و با داشتن حداکثر بهرهوری از سیستم زمین در نظر گرفت. میله مسی، بهعنوان یک عنصر استوانهای شکل با شعاع rr و طول lr و ساختهشده از مس طراحیشده است که ضریب هدایت مس.m)-1Ω r=5.99*107 (σ و مقاومت ویژه مس .mΩ r=1.66*10-8ρ میباشد. میله بهصورت عمودی در خاک قرار داده میشود. طول و شعاع میله به ترتیب 1m و m008/0در نظر گرفته میشود.
طراحی صفحه سیستم زمین
صفحه مسی به ابعاد 5/40*40 سانتیمتر برای مناطق مرطوب شمالی کشور و 5/50*50 سانتیمتر برای مناطق نیمهخشک مانند تهران و 5/70*70 سانتیمتر برای مناطق کویری استفاده میشود.
پس از طراحی صفحات بایستی با توجه به شرایط چاهی به عمق 4-8 متر حفر گردد (در اکثر موارد عمق 6 متر لحاظ میشود) که این عمق بهصورت تجربی و با توجه به رطوبت خاک تعیین میشود. پس از طراحی ابعاد چاه بایستی چاه ارت را پر نمود که این کار پس از تعیین نوع الکترود و شکل قرارگیری آن بهوسیله خاک و مواد کاهنده انجام میگیرد. لازم به ذکر است که هر چه رطوبت خاک بیشتر باشد، میزان مقاومت آن کمتر خواهد بود (13).
اندازهگیری ارت
برای اندازهگیری مقاومت چاه ارت روشهای گوناگونی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتاند از: روش دونقطهای، روش تغییر عمق (سهنقطهای), روش چهار نقطهای، روش فواصل مساوی، روش فواصل نامساوی و اندازهگیری با استفاده از تستر کلمپی میباشد. مطالعهی حاضر با استفاده از روش سهنقطهای انجام گرفته است که توضیح این روش به شرح زیر میباشد:
روش سهنقطهای: در این روش (14) مقاومت زمین چندین بار اندازهگیری شده و در هر بار عمق الکترودهای اندازهگیری با نسبت مشخصی افزایش مییابد؛ با این هدف که جریان تست بیشتر به عمق خاک اعمال و مقدار مقاومت اندازهگیری شده، تغییرات مقاومت ویژه را در عمقهای زیاد مشخص میکند.
دلایل استفاده از الکترود تست میلهای:
1-محاسبه دقیق مقدار مقاومت میله زمین
2-سهولت کوبیدن میله در خاک