دوره 11، شماره 3 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1398 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 51-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saraei M, najafi A, heidarbagi E, rahimi-golkhandan A. Metabolic syndrome among train drivers. tkj 2019; 11 (3) :44-51
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-965-fa.html
سرایی مریم، نجفی ارزو، حیدربگی احسان، رحیمی گل خندان آنیا. بررسی سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1398; 11 (3) :44-51

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-965-fa.html


مرکز تحقیقات اختلالات خواب ، 0000-0003-1649-8598
متن کامل [PDF 616 kb]   (611 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (2275 مشاهده)
متن کامل:   (947 مشاهده)
 
سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان
مریم سرایی[1]، آرزو نجفی[2]*، احسان حیدربگی2، آنیا رحیمی گل خندان2
چکیده
مقدمه: غربالگری عوامل خطر سندرم متابولیک در بین رانندگان تجاری و لکوموتیورانان که مشاغل حساس از نظر ایمنی دارند، مسأله بسیار مهمی در ایمنی سیستم حمل و نقل است. سندرم متابولیک شامل ترکیبی از اختلال در پروفایل لیپید، فشار خون و دور کمر بالاست و کاهش کیفیت زندگی این بیماران و افزایش هزینه‌های مرتبط با سلامت را در آنان در پی دارد. هدف این مطالعه بررسی عوامل خطر مربوط به سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان بود.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی در بیمارستان بهارلو، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر روی 281 راننده لکوموتیو که جهت انجام معاینات سالیانه به درمانگاه طب کار مراجعه کرده بودند، انجام شد. ویژگی‌های دموگرافیک ثبت شد و فشار خون، شاخص توده بدنی، دور کمر لکوموتیورانان اندازه‏گیری شد. همچنین نمونه خون از شرکت‌کنندگان برای ارزیابی آزمایشگاهی قند خون ناشتا، تری گلیسرید و لیپوپروتیین‏های  HDLو LDL گرفته شد. سندرم متابولیک بر اساس معیارهای NCEP ATP III  تعریف شد.
نتایج: همه شرکت‏کنندگان مرد و با متوسط سنی 10± 43 سال و میانگین شاخص توده بدنی 67/3±60/26 کیلوگرم بر مترمربع بودند. سندرم متابولیک در 53 نفر (21%) از رانندگان تشخیص داده شد. شایع‌ترین عامل خطر سندرم متابولیک در بین شرکت‏کنندگان تری گلیسرید بالاتر ازmg/dl  150 بود.
نتیجه‏گیری: یافته‏های این مطالعه حاکی از شیوع نسبتاً بالای سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان بود. مطالعات بیشتری در جهت غربالگری سندرم متابولیک در این گروه شغلی با توجه به اینکه جزو مشاغل حساس می‏باشد، نیاز است.
واژه های کلیدی: سندرم متابولیک، لکوموتیوران، حمل و نقل
 
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
 
سندرم متابولیک به صورت ترکیبی از اختلالات متابولیک و غیرمتابولیک مثل لیپید پروفایل (تری‏گلیسرید و لیپوپروتیین HDL)، فشار خون بالا و دور کمر بالا (کرایتریای ATP) تعریف می شود (1). دور کمر بیش از 120 سانتی متر، تری‏گلیسرید بیشتر از mg/dl 150، HDL بالاتر از mmol/L 40، قند خون ناشتا بیش از mg/dl 100 و فشارخون 85/130یا بالاتر به عنوان معیارهای سندرم متابولیک در نظر گرفته می شوند (1). هر فرد با داشتن معیارهای کامل در طبقهبندی این اختلال قرار می‏گیرد و نیاز به ارزیابی و درمان دارد (2،1). اختلال متابولیسم لیپید و گلوکز در همراهی با فشار خون بالا و چاقی، فرد را در معرض خطر افزایش یافته بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سکته مغزی و ناتوانی و مرگ و میر بعد از آنها قرار می‏دهد. در نتیجه این افراد کیفیت زندگی پایینتر و هزینه‏های سلامت بالاتری را تجربه خواهند کرد (2). چندین گزارش از شیوع سندرم متابولیک در جمعیت عمومی در بین آسیایی‏ها و سایر نژادها وجود دارد که می‏توان از مواردی که در پی می‏آید برشمرد:  30% در تهران، 19% در مغولستان، 21% در اردن،  %2/24 در مالزی و %8/28 در هند (3).
رانندگان بیشتر از جمعیت عمومی در معرض سندرم متابولیک هستند. عوامل خطری همچون نوبت کاری و سبک زندگی کم تحرک این افراد را در معرض خطر بیماریهای قلبی عروقی بیش از سایر افراد جامعه قرار می‌دهد (4). در یک مطالعه مقطعی، صابری و همکارانش شیوع سندرم متابولیک در رانندگان ایرانی را 9/35% برآورد کردند که بیشتر از جمعیت عمومی بود. همانگونه که پیشتر ذکر شد شیوع سندرم متابولیک در تهران 30 درصد اشاره شده است (3). 41% از این رانندگان اضافه وزن داشتند و 23% چاق بودند (2). همانطور که قبلاً ذکر شد تعاریف کلیدی برای سندرم متابولیک شامل اختلال در پروفایل لیپید و گلوکز در همراهی با فشار خون بالا و چاقی است. بیماریهایی که در همراهی با سندرم متابولیک رخ می‏دهند شامل فشار خون بالا، دیابت، چاقی، بیماریهای قلبی-عروقی و سندرم آپنه انسدادی خواب می‏باشند (5).
شغل رانندگی از جمله مشاغل حساس از نظر ایمنی است، بنابراین عوامل خطر مرتبط با سلامت در تناسب شغلی این افراد بویژه مشاغلی همچون لکوموتیورانان که از حساسیت ایمنی بیشتری با توجه به خسارات جانی مادی و زیست محیطی در صورت بروز حادثه حایز اهمیت و نیازمند توجه ویژه است. فاکتورهای مرتبط با سلامت مختلفی در همراهی با افزایش حوادث رانندگی دیده شده‌اند که از آن میان می‏توان به سوء مصرف الکل، ماری جوانا و نیز اختلالات پزشکی همراه در فرد و انواع اختلالات خواب اشاره کرد (9-6). لکوموتیورانی جز مشاغل حساس است که بنا بر استانداردهای موجود جهت حفظ هوشیاری و توجه  نیازمند سطح بالایی از سلامت برای تناسب شغلی است تا از این رهگذر حوادث شغلی که به واسطه اختلالات مرتبط با سلامت در آنان رخ می‏دهد و بعضاً زیانهای جبران‏ناپذیری بر جامعه و سامانه سلامت وارد می نماید، کاهش یابد (9،10). بررسی‌ها فراوانی بالای عوامل خطر  قلبی عروقی را در این جمعیت به دلیل سبک زندگی و نیز نوبت کاری نشان داده است (4-11). به طور مثال در بررسی که در سال 2013 بر روی لکوموتیورانان در استان یزد صورت گرفته است، فراوانی بالایی از عوامل خطر قلبی عروقی در این جمعیت گزارش شده است که مشتمل بر چاقی، دیس لیپیدمی و دیابت می‏باشند. فراوانی بالاتر عوامل خطر قلبی عروقی توجه بیشتر به اختلالات مرتبط با سلامت بویژه عوامل خطر قلبی عروقی را در این جمعیت از افراد با توجه به حساسیت شغلی آنان یادآور می‏نماید (4). در حال حاضر، اطلاعات محدودی در رابطه با سندرم متابولیک که مجموعه‌ای از عوامل خطر قلبی عروقی می‏‏باشد در ایران وجود دارد. هدف این مطالعه شناسایی عوامل خطر و بررسی شیوع سندرم متابولیک به عنوان عامل مهم در افزایش موربیدیتی و مورتالیتی در بین لکوموتیورانان بود.
روش بررسی
 این مطالعه مقطعی در بیمارستان بهارلو، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر روی 281 راننده لکوموتیو که جهت انجام معاینات سالیانه به درمانگاه‏ طب کار مراجعه کرده بودند، انجام شد. رضایت آگاهانه از تمام شرکت کنندگان در طرح گرفته شد و همه افراد به صورت سرشماری وارد طرح شدند.
ویژگیهای دموگرافیک ثبت شد و فشار خون، شاخص توده بدن (BMI) و دور کمر رانندگان اندازه‏گیری شد. همچنین نمونه خون از شرکت کنندگان برای ارزیابی آزمایشگاهی قند خون ناشتا (FBS)، تری گلیسرید و لیپوپروتئین‏های HDL و LDL گرفته شد. سندرم متابولیک بر اساس کرایتریای NCEP ATP III (12) تعریف شد. شاخصهای دموگرافیک شامل سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، شرح حال نوبتکاری و مصرف سیگار ثبت شد.
معاینه بالینی شرکتکنندگان توسط یک پزشک تعلیم‌دیده طب کار انجام شد. دور کمر با متر پارچه‌ای، وزن و قد با ترازوی ایستاده سکا ساخت ایران اندازه‏گیری و سپس BMI از طریق تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر محاسبه شد. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به وسیله فشارخون سنج ریشتر ساخت آلمان در وضعیت نشسته و در حال استراحت دو بار اندازه‌گیری شد. از کلیه لکوموتیورانان نمونه خون بعد از 14 ساعت ناشتایی گرفته شد. بر طبق معیارهای NCEP ATP III، سندرم متابولیک در صورت وجود سه مورد یا بیشتر از این موارد تعریف می شود: -چاقی شکمی به صورت دور کمر 40 اینچ در آقایان و 35 اینچ در خانمها تری‌گلیسرید بیشتر از mg/dl 150 یا درمان برای تری‏گلیسرید بالا، HDL کمتر از mg/dl 40 برای مردان و کمتر از mg/dl 50 برای خانم‌ها، فشار خون mmHg 85/130 یا درمان برای فشارخون بالا، قند خون ناشتا mg/dl 100 یا درمان برای قند خون بالا (12).
یافته‌ها به صورت میانگین (انحراف معیار) یا تعداد (درصد) نمایش داده شده اند و از تست مجذور کای برای مقایسه متغیرها استفاده شد. آنالیز داده‏ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد و p value کمتر 05/0 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
ملاحظات اخلاقی
کد اخلاق این مقاله IR.TUMS.VCR.REC.1398.806 می باشد.
نتایج
همه شرکتکنندگان در این مطالعه مرد بودند و میانگین سنی آنان 10± 43 سال و میانگین شاخص توده بدنی 67/3 ± 60/26 کیلوگرم بر مترمربع گزارش شد. سایر ویژگیهای دموگرافیک و آزمایشگاهی شرکت‌کنندگان در جدول 1 آورده شده است.
 
جدول1. ویژگی های دموگرافیک و آزمایشگاهی لکوموتیورانان
  میانگین (انحراف معیار)  
سطح معنی داری بدون سندرم متابولیک دارای سندرم متابولیک کل افراد متغییر
0001/0 (9/5)81 /41 86 /48 (2/11) (1/10) 43 سن (سال)
6/0 1/174(7/6) 6/173(7/6) (7/6) 174  قد (cm)
002/0 1/79(9/11) 1/86(8/14) (8/12) 3/80 وزن (Kg)
001/0 (7/11)96 8/102(3/13) (3/12) 3/97 دور کمر (cm)
0001/0 (9/10) 1/113 (3/14) 2/122 (1/12) 7/114 فشارخون سیستولیک (mmHg)
001/0 (5/8)73 (23/12)1/79 (5/9) 1/74 فشارخون دیاستولیک (mmHg)
002/0 (1/19)7/93 (39) 112 9/96) 9/24 FBS (mg/dl)
0001/0 (7/88)152 (6/101)2/226 (3/95) 3/165 TG (mg/dl)
002/0 (7/8)9/37 (3/9) 52/42 (9/8) 8/38 HDL (mg/dl)
55/0 (5/31)107 (2/35)111 (1/32) 5/108 LDL (mg/dl)
0001/0 (3/36)8/157 (8/53) 4/209 (8/41) 7/181 Total cholesterol(mg/dl)
TG: Triglyceride, HDL: High Density Lipoprotein, FBS: Fasting Blood Sugar, LDL: Low Density Lipoprotein
 
بیشتر از نیمی از این لکوموتیورانان (6/58%) تحصیلات بالای دیپلم داشتند و 5/46% از آنها متأهل بودند. 85 نفر یعنی حدود 30% این افراد نوبت کار بودند. شایعترین عامل خطر سندرم متابولیک در بین شرکت‏کنندگان تری گلیسرید بالاتر از mg/dl 150 بود. در جدول 2 اطلاعات اصلی مربوط به سلامت و سندرم متابولیک آورده شده است.
سندرم متابولیک در 53 نفر (21%) از رانندگان لکوموتیو تشخیص داده شد. در بین افراد با سندرم متابولیک  45 نفر (9/84%)  تری گلیسرید بالای 150 و 21  نفر (6 /39%) FBS بالاتر از mg/dl 100 داشتند (جدول3).
 
جدول 2. اطلاعات مربوط به سلامت و سندرم متابولیک لکوموتیورانان
تعداد(درصد) طبقه بندی متغیر
(3/15) 43 بله مصرف سیگار
(7/84) 238 خیر
(2) 6 بله شاخص توده بدنی بیشتر از Kg/m2 35
(98) 275 خیر
(7/27) 78 بله دور کمر بیشتر از cm 102
(3/72) 203 خیر
(51) 143 بله تری‏گلیسرید بیشتر از  150 mg/dl
(49) 138 خیر
(3/37) 105 بله HDL<40 mg/dl
(7/62) 176 خیر
(5/14) 41 بله قند خون ناشتا بیشتر از 100 mg/dl
(5/85) 240 خیر
(1/29) 82 بله فشار خون بیشتر یا مساوی   mmHg 85/130
(9/70) 199 خیر
 
جدول 3. شیوع ویژگیهای متابولیک مختلف در بیماران با سندرم متابولیک
تعداد(درصد) در بیماران با سندرم متابولیک متغیر
(2/64)34 دور کمر>102سانتی متر
(21)6/39 mg/dl FBS≥100
(33)2/63 mg/dl HDL<40
 (45)9/84 mg/dl TG≥150
(5/75)40  فشار خون (میلی متر جیوه)≥130/85
                        HDL: High Density Lipoprotein    FBS: Fasting Blood Sugar    TG Triglyceride    pressure
 
بحث
 
از بین 281 راننده لکوموتیو در این مطالعه 21% مبتلا به سندرم متابولیک تشخیص داده شدند. تری گلیسرید بالا شایع‏ترین عامل در همراهی با سندرم متابولیک بود. بالغ بر 29 درصد این افراد مبتلا به پرفشاری خون بودند.
در تعدادی از مطالعات مشابه سندرم متابولیک و عوامل مرتبط با آن در رانندگان حرفه‌ای بررسی شده است. از جمله آنها مطالعه صابری و همکارانش است که شیوع سندرم متابولیک در بین رانندگان حرفه‌ای را 35 درصد یعنی بالاتر از جمعیت عمومی گزارش کردند. شیوع بالاتر سندرم متابولیک در مطالعه آنها نسبت به این مطالعه ممکن است به دلیل حجم نمونه و جمعیت متفاوت مورد مطالعه باشد. همچنین در مطالعه آنها شیوع فشار خون بالا 42 درصد در شرکت‌کنندگان گزارش شد، در حالی که در لکوموتیورانان این مطالعه فشارخون بالا در 29 درصد شرکت‌کنندگان وجود داشت که احتمالاً این شیوع پایینتر به دلایل تعریف و اندازه‌گیری متفاوت فشارخون بالا و جمعیت مورد مطالعه متفاوت باشد.
اغلب افراد شرکت‏کننده در مطالعه حاضر شاخص توده بدنی کمتر از 35 داشتند و متوسط آن، 26 بود. در حالی که در مطالعه صابری و همکارانش، 27 درصد شرکت‌کنندگان چاق بودند. شیوه زندگی رانندگان کامیون ممکن است آنها را در معرض افزایش وزن بیشتری نسبت به لکوموتیورانان قرار بدهد (2)، از سویی معیارهای پیش از استخدام این افراد که استانداردهای بالاتر ‏سلامت نسبت به رانندگان حرفه‏ای دارد ممکن است منجر به ورود افرادی سالم‌تر و با وزن پایین‌تر از رانندگان حرفه‌ای به این شغل شده باشد. مشابه با مطالعه ما در مطالعه ایزدی و همکارانش شیوع بالایی از اضافه وزن، چاقی و فشار خون بالا در 1903 راننده حرفه‏ای که جهت دریافت کارت سلامت مراجعه کرده بودند، گزارش شده است (14). فراوانی نسبتاً بالای عوامل خطر قلبی عروقی در میان این جمعیت لزوم توجه بیشتر به کنترل این عوامل پس از غربالگری را نمایان می‌سازد. زیرا لکوموتیورانان از جمله رانندگان حرفه‏ای هستند که شغل آنها از جمله مشاغل حساس از نظر ایمنی محسوب می‌شوند، لذا عوامل خطر بیماریهای مزمن مثل سندرم متابولیک در این افراد نیاز به توجه ویژه‏ای دارد.
در مطالعه‏ای که Nena و همکارانش بر روی لکوموتیورانان یونانی انجام دادند، متوسط BMI آنان 28 و بالاتر از مطالعه ما گزارش کردند. همچنانکه بیان شد تفاوت سبک زندگی و نیز شغل در این دو بررسی می‏تواند دلیل تفاوت مشاهده شده باشد (15). ترس از دست دادن شغل و مسایل استخدام ممکن است در این افراد باعث شود که صداقت کافی در پاسخ به پرسشنامه‏هایی که تنها علایم فرد را بر پایه خودگزارشی بررسی می‏کنند، نداشته باشند و این مساله نیاز به ارزیابی‌های عینی برای تشخیص انواع اختلالات در این افراد را یادآور می‌سازد. از سویی دیگر باید توجه ویژه‌ای به سندرم متابولیک و عوامل خطر آن مثل فشار خون، قند خون و لیپید پروفایل مختل و همچنین چاقی در این افراد شود زیرا باعث کاهش هزینه‌های سلامت و افزایش کارآیی آنها به عنوان یک شغل حساس از نظر ایمنی می‌شود.
در مطالعه‌ای که توسط صادق‏نیت و همکارانش در ایران انجام شد، اختلالات خواب عامل 20 درصد از حوادث رانندگی و عامل مهم مرگ و میر جوانان گزارش شد. در حال حاضر رانندگان بین شهری و کامیون حرفه‌ای در معاینات سالیانه از جهت اختلالات خواب و بیماریهای مزمن مورد بررسی قرار می‏گیرند. وجود عوامل مشترک میان سندرم متابولیک و اختلالات خواب از جمله آپنه اسندادی خواب (پرفشاری خون و چاقی) و از سویی دیگر رخداد بالای سوانح ترافیکی به علت اختلالات خواب توجه بیشتر به عوامل خطر قلبی عروقی و سندرم متابولیک را در این جمعیت می طلبد (16-18).
در بررسی لکوموتیورانان در یزد نیز همچون بررسی کنونی فراوانی بالایی از پرفشاری خون، اختلال لیپید و قند گزارش شده است (4). در این بررسی فراوانی نسبتاً بالایی از سندرم متابولیک در میان لکوموتیورانان مشاهده شد که پایینتر بودن نسبی فراوانی اختلالات همراه نسبت به سایر بررسی مشابه ممکن است به علت میانگین سنی جمعیت کنونی، تناسب بیشتر شغلی این افراد به هنگام استخدام و یا اقدامات کنترلی غربالگری و آموزشهای مؤثرتر بوده باشد. با این وجود با توجه به حساسیت ایمنی این شغل و اهمیت تناسب شغلی جهت به حداقل رساندن حوادث شغلی و نیز ارتقای بهره‌وری نیاز است توجه بیشتری به عوامل خطر سندرم متابولیک در این گروه شود و پس از غربالگری تحت پیگیری و درمان قرار گیرند. از سویی دیگر اقدامات آموزشی و پیشگیرانه در خصوص کاهش بروز این اختلالات در سطح سازمانی توسط مسئولین ذیصلاح اتخاذ گردد تا از این رهگذر بار بیماری و نیز هزینه‌های وارده بر سامانه سلامت به کمترین مقدار کاهش یابد.
مطالعات بیشتر با حجم نمونه بالاتر جهت بررسی شیوع سندرم متابولیک در چنین مشاغل حساس از نظر ایمنی و نیز بررسی حوادث شغلی و ارتباط آن با این اختلالات مورد نیاز است. بویژه اینکه در این دسته از افراد اطلاعات اپیدمیولوژیک محدودی در حوزه عوامل خطر قلبی عروقی، سندرم متابولیک و وقفه تنفسی حین خواب وجود دارد و نیاز است در جمعیتهای مختلف رانندگان لکوموتیوران در کشور و تفاوت سبک زندگی و سیاست‌های سازمانی آنان در حوزه سلامت مطالعات بیشتر همراه با پیگیری طراحی و اجرا شود. این بررسی که با هدف ارزیابی سندرم متابولیک در جمعیت لکوموتیوران مراجعه‌کننده به بیمارستان بهارلو انجام شده بود فراوانی نسبتاً متفاوت این اختلالات را در جمعیت‌های مشابه خود در شهرهای دیگر و نیز متفاوت با جمعیت عمومی نشان داد. این تفاوت می‏تواند حاکی از تفاوت سبک زندگی این افراد در مناطق مختلف و حتی سیاست‌های محلی سازمانی و کادر بهداشت و درمان باشد که نیاز به بررسی‌های منطقه‌ای جهت سیاست‏گذاری‌های درون سازمانی را نمایانتر می‌سازد.
نتیجه‌گیری
شیوع نسبتاً بالایی از سندرم متابولیک در لکوموتیورانان بررسی شده وجود دارد. نیاز است با غربالگری مناسب نسبت به شناسایی و درمان افراد پرخطر نظر به حساسیت ایمنی شغل لکوموتیورانی اقدام مناسب درون سازمانی و نیز فردی صورت گیرد تا از این رهگذر خطر افت بهره‌وری این افراد و نیز بروز حوادث شغلی به علت اختلالات مرتبط به حداقل مقدار ممکن رسانده شود.
 

 
References:
  1. Zabetian A, Hadaegh F, Azizi F. Prevalence of metabolic syndrome in Iranian adult population, concordance between the IDF with the ATPIII and the WHO definitions. Diabetes research and clinical practice. 2007; 77(2):251-7.
  2. Saberi HR, Moravveji AR, Fakharian E, Dehdashti AR. Prevalence of metabolic syndrome in bus and  truck drivers in Kashan, Iran. Diabetology & metabolic syndrome. 2011; 3(1):8.
  3. Azizi F, Salehi P, Etemadi A, Zahedi-Asl S. Prevalence of metabolic syndrome in an urban population: Tehran Lipid and Glucose Study. Diabetes research and clinical practice. 2003;61(1):29-37.
  4. Loukzadeh Z, Zare Z, Mehrparvar AH, et al. Fitness-for-work assessment of train drivers of Yazd railway, central Iran. Int J Occup Environ.2013; 4:157-163.
  5. Colquhoun CP, Casolin A. Impact of rail medical standard on obstructive sleep apnoea prevalence. Occupational medicine. 2015; 66(1):62-8.
  6. Connor J, Norton R, Ameratunga S, Jackson R. The contribution of alcohol to serious car crash injuries. Epidemiology. 2004; 15(3):337-44.
  7. Li MC, Brady JE, DiMaggio CJ, Lusardi AR, Tzong KY, Li G. Marijuana use and motor vehicle crashes. Epidemiol Rev. 2012; 34:65-72.
  8. Stutts JC, Wilkins JW, Scott Osberg J, Vaughn BV. Driver risk factors for sleep-related crashes. Accid Anal Prev. 2003; 35(3):321-31.
  9. National transport commission. National standard for health assessment of rail safety worker. Vol 2: assessment procedures and medical criteria. June 2004. Available from ww.ntc.gov.au/filemedia/ Reports/NatHealthAssStdsRailVol2 accessed Jul 2011 (Accessed Feb, 2019).
  10. Reem M, Casolin A. National standard for health assessment of rail safety workers: The first year. Med J Aust. 2007;187:394-7.
  11. Zdrenghea D, Poantă L, Gaita D. Cardiovascular risk factors and risk behaviors in railway workers. Professional stress and cardiovascular risk. Romanian journal of internal medicine= Revue roumaine de medecine interne. 2005; 43(1-2):49-59.
  12. Smolensky MH, Di Milia L, Ohayon MM, Philip P. Sleep disorders, medical conditions, and road accident risk. Accid Anal Prev. 2011; 43(2):533-48.
  13. National Cholesterol Education Program. ATP III Guidelines at-a-Glance Quick Desk Reference. [Bethesda, Md.] :[National Institutes of Health, National Heart, Lung, and Blood Institute], 2001.
  14. Izadi N, Malek M, Aminian O, Saraei M. Medical risk factors of diabetes mellitus among professional drivers. Journal of Diabetes & Metabolic Disorders. 2013; 12(1):23.
  15. Nena E, Tsara V, Steiropoulos P, Constantinidis T, Katsarou Z, Christaki P, Bouros D. Sleep-disordered breathing and quality of life of railway drivers in Greece. Chest. 2008; 134(1):79-86.
  16. Sadeghniiat-Haghighi Khosro. Role of Sleep Medicine in Transportation Safety: An Important National Issue. Journal of Sleep Sciences.2016 ;1(3): 92-93,
  17. Wang XS, Armstrong ME, Cairns BJ, Key TJ, Travis RC. Shift work and chronic disease: the epidemiological evidence. Occupational medicine. 2011; 61(2):78-89.]
  18. Occupational and Environmental Health Center. Drivers' medical license standards. Tehran, Iran: Minis- try of Health and Medical Education; 2015.

 
 
Metabolic syndrome among locomotive drivers
 
Saraei M1, Najafi A2*, Heidarbagi E2, Rahimi-Golkhandan A2
 
1 Center for Research on Occupational Diseases (CROD), Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Occupational Sleep Research Center, Baharloo Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
 
Abstract
Introduction: Screening of risk factors for metabolic syndrome among commercial and train drivers that are considered safety sensitive jobs, is an important issue in safety of transportation system. Metabolic syndrome consists of disturbed lipid profile, high blood pressure, and high waist circumference. It can lead to decrease the quality of life and higher health associated costs for these patients. This study aimed to assess risk factors for metabolic syndrome among train drivers.
Methods: This cross-sectional study was conducted on 281 train drivers referred for their annual health examinations to Occupational Medicine Clinic of Baharloo Hospital, Tehran University of Medical Sciences. Demographic characteristics of participants were recorded. Blood pressure, body mass index and waist circumference of drivers were measured. Participants’ blood sample for fasting blood sugar, triglyceride, high and low density lipoproteins were collected. Metabolic syndrome was defined according to the NCEP ATP III criteria.
Results: All of the participants were males.  Their mean age and BMI was 43±10 year and 26.60±3.67 Kg/m2, respectively. Fifty three (21%) of the participants were diagnosed with metabolic syndrome. The more frequent risk factor for metabolic syndrome was triglyceride more than 150mg/dl.
Conclusion: Findings of the present study revealed high prevalence of metabolic syndrome among train drivers. Further studies are needed for screening the metabolic syndrome in this occupational group as it is a sensitive occupation.
Keywords: Metabolic Syndrome, Train Driver, Transportation
 
 
 
 
 
 
This paper should be cited as:
Saraei M, Najafi A, Heidarbagi E, Rahimi-Golkhandan A. Evaluation of Metabolic Syndrome among Locomotive Drivers.. Occupational Medicine Quarterly Journal. 2019:11(2):44-51.
 
 
 

*Corresponding Author:
Tel: +98 21 55460184
Email: anajafee@sina.tums.ac.ir
Received: 25.08.2018             Accepted: 02.09.2019
 
1 مرکز تحقیقات بیماری های شغلی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
2 مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی، بیمارستان بهارلو، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
*نویسنده مسئول: تلفن تماس:02155460184، پست الکترونیک:anajafee@sina.tums.ac.ir
تاریخ دریافت: 03/06/1397                                      تاریخ پذیرش: 11/06/1398
 
 
سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان
مریم سرایی[1]، آرزو نجفی[2]*، احسان حیدربگی2، آنیا رحیمی گل خندان2
چکیده
مقدمه: غربالگری عوامل خطر سندرم متابولیک در بین رانندگان تجاری و لکوموتیورانان که مشاغل حساس از نظر ایمنی دارند، مسأله بسیار مهمی در ایمنی سیستم حمل و نقل است. سندرم متابولیک شامل ترکیبی از اختلال در پروفایل لیپید، فشار خون و دور کمر بالاست و کاهش کیفیت زندگی این بیماران و افزایش هزینه‌های مرتبط با سلامت را در آنان در پی دارد. هدف این مطالعه بررسی عوامل خطر مربوط به سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان بود.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی در بیمارستان بهارلو، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر روی 281 راننده لکوموتیو که جهت انجام معاینات سالیانه به درمانگاه طب کار مراجعه کرده بودند، انجام شد. ویژگی‌های دموگرافیک ثبت شد و فشار خون، شاخص توده بدنی، دور کمر لکوموتیورانان اندازه‏گیری شد. همچنین نمونه خون از شرکت‌کنندگان برای ارزیابی آزمایشگاهی قند خون ناشتا، تری گلیسرید و لیپوپروتیین‏های  HDLو LDL گرفته شد. سندرم متابولیک بر اساس معیارهای NCEP ATP III  تعریف شد.
نتایج: همه شرکت‏کنندگان مرد و با متوسط سنی 10± 43 سال و میانگین شاخص توده بدنی 67/3±60/26 کیلوگرم بر مترمربع بودند. سندرم متابولیک در 53 نفر (21%) از رانندگان تشخیص داده شد. شایع‌ترین عامل خطر سندرم متابولیک در بین شرکت‏کنندگان تری گلیسرید بالاتر ازmg/dl  150 بود.
نتیجه‏گیری: یافته‏های این مطالعه حاکی از شیوع نسبتاً بالای سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان بود. مطالعات بیشتری در جهت غربالگری سندرم متابولیک در این گروه شغلی با توجه به اینکه جزو مشاغل حساس می‏باشد، نیاز است.
واژه های کلیدی: سندرم متابولیک، لکوموتیوران، حمل و نقل
 
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
 
سندرم متابولیک به صورت ترکیبی از اختلالات متابولیک و غیرمتابولیک مثل لیپید پروفایل (تری‏گلیسرید و لیپوپروتیین HDL)، فشار خون بالا و دور کمر بالا (کرایتریای ATP) تعریف می شود (1). دور کمر بیش از 120 سانتی متر، تری‏گلیسرید بیشتر از mg/dl 150، HDL بالاتر از mmol/L 40، قند خون ناشتا بیش از mg/dl 100 و فشارخون 85/130یا بالاتر به عنوان معیارهای سندرم متابولیک در نظر گرفته می شوند (1). هر فرد با داشتن معیارهای کامل در طبقهبندی این اختلال قرار می‏گیرد و نیاز به ارزیابی و درمان دارد (2،1). اختلال متابولیسم لیپید و گلوکز در همراهی با فشار خون بالا و چاقی، فرد را در معرض خطر افزایش یافته بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سکته مغزی و ناتوانی و مرگ و میر بعد از آنها قرار می‏دهد. در نتیجه این افراد کیفیت زندگی پایینتر و هزینه‏های سلامت بالاتری را تجربه خواهند کرد (2). چندین گزارش از شیوع سندرم متابولیک در جمعیت عمومی در بین آسیایی‏ها و سایر نژادها وجود دارد که می‏توان از مواردی که در پی می‏آید برشمرد:  30% در تهران، 19% در مغولستان، 21% در اردن،  %2/24 در مالزی و %8/28 در هند (3).
رانندگان بیشتر از جمعیت عمومی در معرض سندرم متابولیک هستند. عوامل خطری همچون نوبت کاری و سبک زندگی کم تحرک این افراد را در معرض خطر بیماریهای قلبی عروقی بیش از سایر افراد جامعه قرار می‌دهد (4). در یک مطالعه مقطعی، صابری و همکارانش شیوع سندرم متابولیک در رانندگان ایرانی را 9/35% برآورد کردند که بیشتر از جمعیت عمومی بود. همانگونه که پیشتر ذکر شد شیوع سندرم متابولیک در تهران 30 درصد اشاره شده است (3). 41% از این رانندگان اضافه وزن داشتند و 23% چاق بودند (2). همانطور که قبلاً ذکر شد تعاریف کلیدی برای سندرم متابولیک شامل اختلال در پروفایل لیپید و گلوکز در همراهی با فشار خون بالا و چاقی است. بیماریهایی که در همراهی با سندرم متابولیک رخ می‏دهند شامل فشار خون بالا، دیابت، چاقی، بیماریهای قلبی-عروقی و سندرم آپنه انسدادی خواب می‏باشند (5).
شغل رانندگی از جمله مشاغل حساس از نظر ایمنی است، بنابراین عوامل خطر مرتبط با سلامت در تناسب شغلی این افراد بویژه مشاغلی همچون لکوموتیورانان که از حساسیت ایمنی بیشتری با توجه به خسارات جانی مادی و زیست محیطی در صورت بروز حادثه حایز اهمیت و نیازمند توجه ویژه است. فاکتورهای مرتبط با سلامت مختلفی در همراهی با افزایش حوادث رانندگی دیده شده‌اند که از آن میان می‏توان به سوء مصرف الکل، ماری جوانا و نیز اختلالات پزشکی همراه در فرد و انواع اختلالات خواب اشاره کرد (9-6). لکوموتیورانی جز مشاغل حساس است که بنا بر استانداردهای موجود جهت حفظ هوشیاری و توجه  نیازمند سطح بالایی از سلامت برای تناسب شغلی است تا از این رهگذر حوادث شغلی که به واسطه اختلالات مرتبط با سلامت در آنان رخ می‏دهد و بعضاً زیانهای جبران‏ناپذیری بر جامعه و سامانه سلامت وارد می نماید، کاهش یابد (9،10). بررسی‌ها فراوانی بالای عوامل خطر  قلبی عروقی را در این جمعیت به دلیل سبک زندگی و نیز نوبت کاری نشان داده است (4-11). به طور مثال در بررسی که در سال 2013 بر روی لکوموتیورانان در استان یزد صورت گرفته است، فراوانی بالایی از عوامل خطر قلبی عروقی در این جمعیت گزارش شده است که مشتمل بر چاقی، دیس لیپیدمی و دیابت می‏باشند. فراوانی بالاتر عوامل خطر قلبی عروقی توجه بیشتر به اختلالات مرتبط با سلامت بویژه عوامل خطر قلبی عروقی را در این جمعیت از افراد با توجه به حساسیت شغلی آنان یادآور می‏نماید (4). در حال حاضر، اطلاعات محدودی در رابطه با سندرم متابولیک که مجموعه‌ای از عوامل خطر قلبی عروقی می‏‏باشد در ایران وجود دارد. هدف این مطالعه شناسایی عوامل خطر و بررسی شیوع سندرم متابولیک به عنوان عامل مهم در افزایش موربیدیتی و مورتالیتی در بین لکوموتیورانان بود.
روش بررسی
 این مطالعه مقطعی در بیمارستان بهارلو، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر روی 281 راننده لکوموتیو که جهت انجام معاینات سالیانه به درمانگاه‏ طب کار مراجعه کرده بودند، انجام شد. رضایت آگاهانه از تمام شرکت کنندگان در طرح گرفته شد و همه افراد به صورت سرشماری وارد طرح شدند.
ویژگیهای دموگرافیک ثبت شد و فشار خون، شاخص توده بدن (BMI) و دور کمر رانندگان اندازه‏گیری شد. همچنین نمونه خون از شرکت کنندگان برای ارزیابی آزمایشگاهی قند خون ناشتا (FBS)، تری گلیسرید و لیپوپروتئین‏های HDL و LDL گرفته شد. سندرم متابولیک بر اساس کرایتریای NCEP ATP III (12) تعریف شد. شاخصهای دموگرافیک شامل سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، شرح حال نوبتکاری و مصرف سیگار ثبت شد.
معاینه بالینی شرکتکنندگان توسط یک پزشک تعلیم‌دیده طب کار انجام شد. دور کمر با متر پارچه‌ای، وزن و قد با ترازوی ایستاده سکا ساخت ایران اندازه‏گیری و سپس BMI از طریق تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر محاسبه شد. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به وسیله فشارخون سنج ریشتر ساخت آلمان در وضعیت نشسته و در حال استراحت دو بار اندازه‌گیری شد. از کلیه لکوموتیورانان نمونه خون بعد از 14 ساعت ناشتایی گرفته شد. بر طبق معیارهای NCEP ATP III، سندرم متابولیک در صورت وجود سه مورد یا بیشتر از این موارد تعریف می شود: -چاقی شکمی به صورت دور کمر 40 اینچ در آقایان و 35 اینچ در خانمها تری‌گلیسرید بیشتر از mg/dl 150 یا درمان برای تری‏گلیسرید بالا، HDL کمتر از mg/dl 40 برای مردان و کمتر از mg/dl 50 برای خانم‌ها، فشار خون mmHg 85/130 یا درمان برای فشارخون بالا، قند خون ناشتا mg/dl 100 یا درمان برای قند خون بالا (12).
یافته‌ها به صورت میانگین (انحراف معیار) یا تعداد (درصد) نمایش داده شده اند و از تست مجذور کای برای مقایسه متغیرها استفاده شد. آنالیز داده‏ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد و p value کمتر 05/0 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
ملاحظات اخلاقی
کد اخلاق این مقاله IR.TUMS.VCR.REC.1398.806 می باشد.
نتایج
همه شرکتکنندگان در این مطالعه مرد بودند و میانگین سنی آنان 10± 43 سال و میانگین شاخص توده بدنی 67/3 ± 60/26 کیلوگرم بر مترمربع گزارش شد. سایر ویژگیهای دموگرافیک و آزمایشگاهی شرکت‌کنندگان در جدول 1 آورده شده است.
 
جدول1. ویژگی های دموگرافیک و آزمایشگاهی لکوموتیورانان
  میانگین (انحراف معیار)  
سطح معنی داری بدون سندرم متابولیک دارای سندرم متابولیک کل افراد متغییر
0001/0 (9/5)81 /41 86 /48 (2/11) (1/10) 43 سن (سال)
6/0 1/174(7/6) 6/173(7/6) (7/6) 174  قد (cm)
002/0 1/79(9/11) 1/86(8/14) (8/12) 3/80 وزن (Kg)
001/0 (7/11)96 8/102(3/13) (3/12) 3/97 دور کمر (cm)
0001/0 (9/10) 1/113 (3/14) 2/122 (1/12) 7/114 فشارخون سیستولیک (mmHg)
001/0 (5/8)73 (23/12)1/79 (5/9) 1/74 فشارخون دیاستولیک (mmHg)
002/0 (1/19)7/93 (39) 112 9/96) 9/24 FBS (mg/dl)
0001/0 (7/88)152 (6/101)2/226 (3/95) 3/165 TG (mg/dl)
002/0 (7/8)9/37 (3/9) 52/42 (9/8) 8/38 HDL (mg/dl)
55/0 (5/31)107 (2/35)111 (1/32) 5/108 LDL (mg/dl)
0001/0 (3/36)8/157 (8/53) 4/209 (8/41) 7/181 Total cholesterol(mg/dl)
TG: Triglyceride, HDL: High Density Lipoprotein, FBS: Fasting Blood Sugar, LDL: Low Density Lipoprotein
 
بیشتر از نیمی از این لکوموتیورانان (6/58%) تحصیلات بالای دیپلم داشتند و 5/46% از آنها متأهل بودند. 85 نفر یعنی حدود 30% این افراد نوبت کار بودند. شایعترین عامل خطر سندرم متابولیک در بین شرکت‏کنندگان تری گلیسرید بالاتر از mg/dl 150 بود. در جدول 2 اطلاعات اصلی مربوط به سلامت و سندرم متابولیک آورده شده است.
سندرم متابولیک در 53 نفر (21%) از رانندگان لکوموتیو تشخیص داده شد. در بین افراد با سندرم متابولیک  45 نفر (9/84%)  تری گلیسرید بالای 150 و 21  نفر (6 /39%) FBS بالاتر از mg/dl 100 داشتند (جدول3).
 
جدول 2. اطلاعات مربوط به سلامت و سندرم متابولیک لکوموتیورانان
تعداد(درصد) طبقه بندی متغیر
(3/15) 43 بله مصرف سیگار
(7/84) 238 خیر
(2) 6 بله شاخص توده بدنی بیشتر از Kg/m2 35
(98) 275 خیر
(7/27) 78 بله دور کمر بیشتر از cm 102
(3/72) 203 خیر
(51) 143 بله تری‏گلیسرید بیشتر از  150 mg/dl
(49) 138 خیر
(3/37) 105 بله HDL<40 mg/dl
(7/62) 176 خیر
(5/14) 41 بله قند خون ناشتا بیشتر از 100 mg/dl
(5/85) 240 خیر
(1/29) 82 بله فشار خون بیشتر یا مساوی   mmHg 85/130
(9/70) 199 خیر
 
جدول 3. شیوع ویژگیهای متابولیک مختلف در بیماران با سندرم متابولیک
تعداد(درصد) در بیماران با سندرم متابولیک متغیر
(2/64)34 دور کمر>102سانتی متر
(21)6/39 mg/dl FBS≥100
(33)2/63 mg/dl HDL<40
 (45)9/84 mg/dl TG≥150
(5/75)40  فشار خون (میلی متر جیوه)≥130/85
                        HDL: High Density Lipoprotein    FBS: Fasting Blood Sugar    TG Triglyceride    pressure
 
بحث
 
از بین 281 راننده لکوموتیو در این مطالعه 21% مبتلا به سندرم متابولیک تشخیص داده شدند. تری گلیسرید بالا شایع‏ترین عامل در همراهی با سندرم متابولیک بود. بالغ بر 29 درصد این افراد مبتلا به پرفشاری خون بودند.
در تعدادی از مطالعات مشابه سندرم متابولیک و عوامل مرتبط با آن در رانندگان حرفه‌ای بررسی شده است. از جمله آنها مطالعه صابری و همکارانش است که شیوع سندرم متابولیک در بین رانندگان حرفه‌ای را 35 درصد یعنی بالاتر از جمعیت عمومی گزارش کردند. شیوع بالاتر سندرم متابولیک در مطالعه آنها نسبت به این مطالعه ممکن است به دلیل حجم نمونه و جمعیت متفاوت مورد مطالعه باشد. همچنین در مطالعه آنها شیوع فشار خون بالا 42 درصد در شرکت‌کنندگان گزارش شد، در حالی که در لکوموتیورانان این مطالعه فشارخون بالا در 29 درصد شرکت‌کنندگان وجود داشت که احتمالاً این شیوع پایینتر به دلایل تعریف و اندازه‌گیری متفاوت فشارخون بالا و جمعیت مورد مطالعه متفاوت باشد.
اغلب افراد شرکت‏کننده در مطالعه حاضر شاخص توده بدنی کمتر از 35 داشتند و متوسط آن، 26 بود. در حالی که در مطالعه صابری و همکارانش، 27 درصد شرکت‌کنندگان چاق بودند. شیوه زندگی رانندگان کامیون ممکن است آنها را در معرض افزایش وزن بیشتری نسبت به لکوموتیورانان قرار بدهد (2)، از سویی معیارهای پیش از استخدام این افراد که استانداردهای بالاتر ‏سلامت نسبت به رانندگان حرفه‏ای دارد ممکن است منجر به ورود افرادی سالم‌تر و با وزن پایین‌تر از رانندگان حرفه‌ای به این شغل شده باشد. مشابه با مطالعه ما در مطالعه ایزدی و همکارانش شیوع بالایی از اضافه وزن، چاقی و فشار خون بالا در 1903 راننده حرفه‏ای که جهت دریافت کارت سلامت مراجعه کرده بودند، گزارش شده است (14). فراوانی نسبتاً بالای عوامل خطر قلبی عروقی در میان این جمعیت لزوم توجه بیشتر به کنترل این عوامل پس از غربالگری را نمایان می‌سازد. زیرا لکوموتیورانان از جمله رانندگان حرفه‏ای هستند که شغل آنها از جمله مشاغل حساس از نظر ایمنی محسوب می‌شوند، لذا عوامل خطر بیماریهای مزمن مثل سندرم متابولیک در این افراد نیاز به توجه ویژه‏ای دارد.
در مطالعه‏ای که Nena و همکارانش بر روی لکوموتیورانان یونانی انجام دادند، متوسط BMI آنان 28 و بالاتر از مطالعه ما گزارش کردند. همچنانکه بیان شد تفاوت سبک زندگی و نیز شغل در این دو بررسی می‏تواند دلیل تفاوت مشاهده شده باشد (15). ترس از دست دادن شغل و مسایل استخدام ممکن است در این افراد باعث شود که صداقت کافی در پاسخ به پرسشنامه‏هایی که تنها علایم فرد را بر پایه خودگزارشی بررسی می‏کنند، نداشته باشند و این مساله نیاز به ارزیابی‌های عینی برای تشخیص انواع اختلالات در این افراد را یادآور می‌سازد. از سویی دیگر باید توجه ویژه‌ای به سندرم متابولیک و عوامل خطر آن مثل فشار خون، قند خون و لیپید پروفایل مختل و همچنین چاقی در این افراد شود زیرا باعث کاهش هزینه‌های سلامت و افزایش کارآیی آنها به عنوان یک شغل حساس از نظر ایمنی می‌شود.
در مطالعه‌ای که توسط صادق‏نیت و همکارانش در ایران انجام شد، اختلالات خواب عامل 20 درصد از حوادث رانندگی و عامل مهم مرگ و میر جوانان گزارش شد. در حال حاضر رانندگان بین شهری و کامیون حرفه‌ای در معاینات سالیانه از جهت اختلالات خواب و بیماریهای مزمن مورد بررسی قرار می‏گیرند. وجود عوامل مشترک میان سندرم متابولیک و اختلالات خواب از جمله آپنه اسندادی خواب (پرفشاری خون و چاقی) و از سویی دیگر رخداد بالای سوانح ترافیکی به علت اختلالات خواب توجه بیشتر به عوامل خطر قلبی عروقی و سندرم متابولیک را در این جمعیت می طلبد (16-18).
در بررسی لکوموتیورانان در یزد نیز همچون بررسی کنونی فراوانی بالایی از پرفشاری خون، اختلال لیپید و قند گزارش شده است (4). در این بررسی فراوانی نسبتاً بالایی از سندرم متابولیک در میان لکوموتیورانان مشاهده شد که پایینتر بودن نسبی فراوانی اختلالات همراه نسبت به سایر بررسی مشابه ممکن است به علت میانگین سنی جمعیت کنونی، تناسب بیشتر شغلی این افراد به هنگام استخدام و یا اقدامات کنترلی غربالگری و آموزشهای مؤثرتر بوده باشد. با این وجود با توجه به حساسیت ایمنی این شغل و اهمیت تناسب شغلی جهت به حداقل رساندن حوادث شغلی و نیز ارتقای بهره‌وری نیاز است توجه بیشتری به عوامل خطر سندرم متابولیک در این گروه شود و پس از غربالگری تحت پیگیری و درمان قرار گیرند. از سویی دیگر اقدامات آموزشی و پیشگیرانه در خصوص کاهش بروز این اختلالات در سطح سازمانی توسط مسئولین ذیصلاح اتخاذ گردد تا از این رهگذر بار بیماری و نیز هزینه‌های وارده بر سامانه سلامت به کمترین مقدار کاهش یابد.
مطالعات بیشتر با حجم نمونه بالاتر جهت بررسی شیوع سندرم متابولیک در چنین مشاغل حساس از نظر ایمنی و نیز بررسی حوادث شغلی و ارتباط آن با این اختلالات مورد نیاز است. بویژه اینکه در این دسته از افراد اطلاعات اپیدمیولوژیک محدودی در حوزه عوامل خطر قلبی عروقی، سندرم متابولیک و وقفه تنفسی حین خواب وجود دارد و نیاز است در جمعیتهای مختلف رانندگان لکوموتیوران در کشور و تفاوت سبک زندگی و سیاست‌های سازمانی آنان در حوزه سلامت مطالعات بیشتر همراه با پیگیری طراحی و اجرا شود. این بررسی که با هدف ارزیابی سندرم متابولیک در جمعیت لکوموتیوران مراجعه‌کننده به بیمارستان بهارلو انجام شده بود فراوانی نسبتاً متفاوت این اختلالات را در جمعیت‌های مشابه خود در شهرهای دیگر و نیز متفاوت با جمعیت عمومی نشان داد. این تفاوت می‏تواند حاکی از تفاوت سبک زندگی این افراد در مناطق مختلف و حتی سیاست‌های محلی سازمانی و کادر بهداشت و درمان باشد که نیاز به بررسی‌های منطقه‌ای جهت سیاست‏گذاری‌های درون سازمانی را نمایانتر می‌سازد.
نتیجه‌گیری
شیوع نسبتاً بالایی از سندرم متابولیک در لکوموتیورانان بررسی شده وجود دارد. نیاز است با غربالگری مناسب نسبت به شناسایی و درمان افراد پرخطر نظر به حساسیت ایمنی شغل لکوموتیورانی اقدام مناسب درون سازمانی و نیز فردی صورت گیرد تا از این رهگذر خطر افت بهره‌وری این افراد و نیز بروز حوادث شغلی به علت اختلالات مرتبط به حداقل مقدار ممکن رسانده شود.
 

 
References:
  1. Zabetian A, Hadaegh F, Azizi F. Prevalence of metabolic syndrome in Iranian adult population, concordance between the IDF with the ATPIII and the WHO definitions. Diabetes research and clinical practice. 2007; 77(2):251-7.
  2. Saberi HR, Moravveji AR, Fakharian E, Dehdashti AR. Prevalence of metabolic syndrome in bus and  truck drivers in Kashan, Iran. Diabetology & metabolic syndrome. 2011; 3(1):8.
  3. Azizi F, Salehi P, Etemadi A, Zahedi-Asl S. Prevalence of metabolic syndrome in an urban population: Tehran Lipid and Glucose Study. Diabetes research and clinical practice. 2003;61(1):29-37.
  4. Loukzadeh Z, Zare Z, Mehrparvar AH, et al. Fitness-for-work assessment of train drivers of Yazd railway, central Iran. Int J Occup Environ.2013; 4:157-163.
  5. Colquhoun CP, Casolin A. Impact of rail medical standard on obstructive sleep apnoea prevalence. Occupational medicine. 2015; 66(1):62-8.
  6. Connor J, Norton R, Ameratunga S, Jackson R. The contribution of alcohol to serious car crash injuries. Epidemiology. 2004; 15(3):337-44.
  7. Li MC, Brady JE, DiMaggio CJ, Lusardi AR, Tzong KY, Li G. Marijuana use and motor vehicle crashes. Epidemiol Rev. 2012; 34:65-72.
  8. Stutts JC, Wilkins JW, Scott Osberg J, Vaughn BV. Driver risk factors for sleep-related crashes. Accid Anal Prev. 2003; 35(3):321-31.
  9. National transport commission. National standard for health assessment of rail safety worker. Vol 2: assessment procedures and medical criteria. June 2004. Available from ww.ntc.gov.au/filemedia/ Reports/NatHealthAssStdsRailVol2 accessed Jul 2011 (Accessed Feb, 2019).
  10. Reem M, Casolin A. National standard for health assessment of rail safety workers: The first year. Med J Aust. 2007;187:394-7.
  11. Zdrenghea D, Poantă L, Gaita D. Cardiovascular risk factors and risk behaviors in railway workers. Professional stress and cardiovascular risk. Romanian journal of internal medicine= Revue roumaine de medecine interne. 2005; 43(1-2):49-59.
  12. Smolensky MH, Di Milia L, Ohayon MM, Philip P. Sleep disorders, medical conditions, and road accident risk. Accid Anal Prev. 2011; 43(2):533-48.
  13. National Cholesterol Education Program. ATP III Guidelines at-a-Glance Quick Desk Reference. [Bethesda, Md.] :[National Institutes of Health, National Heart, Lung, and Blood Institute], 2001.
  14. Izadi N, Malek M, Aminian O, Saraei M. Medical risk factors of diabetes mellitus among professional drivers. Journal of Diabetes & Metabolic Disorders. 2013; 12(1):23.
  15. Nena E, Tsara V, Steiropoulos P, Constantinidis T, Katsarou Z, Christaki P, Bouros D. Sleep-disordered breathing and quality of life of railway drivers in Greece. Chest. 2008; 134(1):79-86.
  16. Sadeghniiat-Haghighi Khosro. Role of Sleep Medicine in Transportation Safety: An Important National Issue. Journal of Sleep Sciences.2016 ;1(3): 92-93,
  17. Wang XS, Armstrong ME, Cairns BJ, Key TJ, Travis RC. Shift work and chronic disease: the epidemiological evidence. Occupational medicine. 2011; 61(2):78-89.]
  18. Occupational and Environmental Health Center. Drivers' medical license standards. Tehran, Iran: Minis- try of Health and Medical Education; 2015.

 
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب کار
دریافت: 1397/6/3 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1399/1/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb