دوره 4، شماره 4 - ( فصلنامه علمي تخصصی طب کار (دارای رتبه علمی پژوهشی) 1391 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 1-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi N, Askarimoghaddam M, Rahdar H, Tolide-ie H. Effect of ergonomic training on saffron picker’s postures. tkj. 2013; 4 (4) :1-7
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-261-fa.html
صادقی نسرین، عسکری مقدم مریم، رهدار حسین، تولیده ای حمیدرضا. تاثیر آموزش اصول ارگونومی بر وضعیت بدنی زعفران‌کاران. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1391; 4 (4) :1-7

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-261-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، m.askari83@yahoo.com
چکیده:   (7346 مشاهده)

مقدمه: وضعیت‌های بدنی نادرست مانند زانوزدن، خمیدن و پیچیدن حین برداشت محصول در زعفران‌کاران باعث ایجاد اختلالات اسکلتی– عضلانی می‌شود. پایین بودن سطح آگاهی در خصوص وضعیت صحیح بدن حین کار یکی از مشکلات کشاورزان می‌باشد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش حفظ وضعیت صحیح بدن حین کار و اصلاح وضعیت بدنی زعفران‌کاران است. روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی نیمه تجربی و نمونه‌ها شامل 30 نفر از زعفران‌کاران بودند که به روش آسان نمونه‌گیری شدند. وسایل مورد استفاده عبارتند از: پمفلت آموزشی، دوربین و چارت ارزیابی سریع کل بدنREBA (Rapid Entire Body Assessment). پس از مراجعه به مزارع زعفران، از تمام زوایای بدن نمونه‌ها حین کار عکس‌برداری شد و سپس طبق روش REBA به قسمت‌های مختلف بدن کد داده شد و پس از ورود کدها به جداول مربوطه، امتیاز نهایی محاسبه گردید. پس از دو هفته آموزش روش صحیح کار با استفاده از پمفلت، ارزیابی تکرار و سپس اطلاعات به دست آمده وارد نرم‌افزار SPSS ورژن 16 شد. نهایتاً تاثیر آموزش بر پوسچر توسط آزمون آماری ویلکاکسون و تی‌تست بررسی شد. یافته‌ها: تعداد(درصد) افراد دارای وضعیت‌های متوسط (نیازمند تغییر در آینده نزدیک) و بسیار نامناسب (نیازمند تحقیق بیشتر و اجرای تغییر به زودی) قبل از مداخله 9(30%) و 21(70%) بود که بعد از مداخله به 15(50%) و 15(50%) تغییر کرد و این تغییر از نظر آماری معنادار بود(003/0P=). نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، پوسچرهای نامناسب کشاورزان در اثر آموزش تغییر کرده و در وضعیت بهتری قرار گرفت. پس مداخله آموزشی می‌تواند یک روش مناسب در اصلاح وضعیت بدنی و نهایتاً کاهش ناراحتی‌های اسکلتی-عضلانی باشد.

متن کامل [PDF 295 kb]   (2151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb