دوره 13، شماره 4 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 24-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: شماره 177/1400/ ب


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

najari M, bibak F, khezernezhad A, khezernezhad A, mamghaderi K. Covid-19 anxiety in teachers of the University of Applied Science and Technology: The effect of job satisfaction and work engagement. tkj. 2022; 13 (4) :17-24
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1152-fa.html
نجاری مسعود، بی باک فرشید، خضرنژاد اسعد، خضرنژاد علی، مام قادری کامران. اضطراب کووید-19 در مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی: اثر رضایت شغلی و اشتیاق شغلی. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1400; 13 (4) :24-17

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1152-fa.html


گروه روانشناسی، مرکز بوکان، دانشگاه علمی کاربردی، بوکان، ایران ، Najari.masoud@yahoo.com
چکیده:   (240 مشاهده)
مقدمه: همه‌گیری بیماری کرونا و اجرای سیاست‌های پیشگیرانه تأثیر زیادی ازلحاظ روانی و جسمانی بر روی آحاد جامعه گذاشته است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اضطراب کرونا بر اساس رضایت شغلی و اشتیاق شغلی بود.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهر بوکان در سال 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تمام شماری 93 نفر به‌عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه‌ها به‌صورت آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی (واتساپ و تلگرام) توزیع شد. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه از پرسشنامه‌های اضطراب کرونا علی پور و همکاران (1398)، رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) و اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2001) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام و با نرم‌افزارSPSS  نسخه ۲3 صورت گرفت و سطح معناداری آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که 57 نفر (29/61 درصد) از مدرسان مرد و 36 نفر(70/38 درصد) از مدرسان زن بودند. میانگین و انحراف معیار سن برای مدرسان مرد 54/4 ± 91/37 و میانگین و انحراف معیار سن برای مدرسان زن 82/3 ± 19/34 بود. همبستگی مثبت معنی‌داری بین رضایت شغلی و اشتیاق شغلی وجود داشت. همچنین همبستگی منفی معنی‌داری بین رضایت شغلی و اشتیاق شغلی با اضطراب کرونا وجود داشت. 5/12 درصد از واریانس اضطراب کرونا توسط رضایت شغلی و درمجموع 6/19 درصد از واریانس اضطراب کرونا توسط رضایت شغلی و اشتیاق شغلی تبیین شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان اظهار کرد که جهت بالا بردن رضایت شغلی و اشتیاق شغلی در محیط‌های کاری افراد تدابیری اتخاذ شود که اضطراب و متغیرهای منفی کاهش‌یافته و مدرسان با رضایت و اشتیاق بیشتری فعالیت خود را انجام دهند و به رشد کیفی دانشگاه کمک کنند.
متن کامل [PDF 726 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب کار
دریافت: 1400/7/3 | پذیرش: 1400/10/23 | انتشار: 1401/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb