Ethics code: IR.IAU.PS.REC.1400.033
Dehghan Tezerjani A, Zareei Mahmoodamadi H, Vaziri Yazdi S. Exploring the lived experiences of nurses working in the COVID-19 ward of Shahid Sadoughi Hospital, Yazd, Iran: A qualitative study. tkj 2022; 14 (1) :4-18
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1162-fa.html
دهقان طزرجانی اشرف السادات، زارعی محمودآبادی حسن، وزیری یزدی سعید. کشف تجارب زیسته پرستاران شاغل در بخش کرونای بیمارستان شهید صدوقی یزد: مطالعه کیفی. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1401; 14 (1) :4-18
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1162-fa.html
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، : zareei_h@yahoo.com
چکیده: (1205 مشاهده)
مقدمه: انتشار کووید-19 به دلیل سرعت انتقال آنکه از ویژگیهای این ویروس است باعث ایجاد یک وضیعت اورژانس در بهداشت جهانی در سراسر جهان شده است. این بیماری واگیردار نهتنها سبب نگرانیهایی در ارتباط با سلامت جسمی همگانی شده بلکه سبب بروز تعدادی از بیماریهای روانشناختی نیز میشود. با توجه به اینکه پرستاران در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارند؛ پژوهش حاضر باهدف کشف تجارب زیسته پرستاران شاغل در بخش کووید-19 انجام گرفت.
روش بررسی: روش پژوهش، کیفی و بر اساس راهبرد پدیدارشناسی توصیفی بود. نمونه پژوهش از بین پرستاران شاغل در بخش کووید-19 بیمارستان شهید صدوقی یزد انتخاب شد. بر اساس نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند، مصاحبه نیمه ساختاریافته بر روی مشارکتکنندگان اجرا گردید و تا رسیدن به اشباع، تعداد 20 نفر انتخاب شدند. مصاحبهها ضبط و کلمه به کلمه نوشته شد. برای تحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی و نرمافزار مکس کیودا استفاده گردید.
نتایج: پس از استخراج مفاهیم، و تحلیل آنها، 35 مقوله فرعی و درنهایت 9 مقوله اصلی شامل راهبرد مقابله و مدارای شناختی، خدمت تحتفشار، بار روانی و اختلال جسمی، کیفیت ارتباطی، چالشهای دوگانه و نشانگان تضعیف و فشار، سبک قضاوتی و برداشتی، گرانمایگی لذتبخش، حفاظت تطابقی و تقویتی، هویت مشروح و نشان مثبت استخراج شد.
نتیجهگیری: پرستاران بخشهای کووید-19 شرایط روحی، عاطفی و شغلی نامناسبی را تجربه میکنند. در زمینه مراقبت از خود و بیماران به پشتیبانی و تجهیزات بیشتری نیاز دارند. از نتایج این پژوهش میتوان برای تدوین راهبردهای حمایتی و خدماترسانی برای یک اپیدمی نوظهور بهره برد.
واژههای کلیدی: تجربه زیسته، پرستاران، کووید-19، پدیدارشناسی
مقدمه: انتشار کووید-19 به دلیل سرعت انتقال آنکه از ویژگیهای این ویروس است باعث ایجاد یک وضیعت اورژانس در بهداشت جهانی در سراسر جهان شده است. این بیماری واگیردار نهتنها سبب نگرانیهایی در ارتباط با سلامت جسمی همگانی شده بلکه سبب بروز تعدادی از بیماریهای روانشناختی نیز میشود. با توجه به اینکه پرستاران در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارند؛ پژوهش حاضر باهدف کشف تجارب زیسته پرستاران شاغل در بخش کووید-19 انجام گرفت.
روش بررسی: روش پژوهش، کیفی و بر اساس راهبرد پدیدارشناسی توصیفی بود. نمونه پژوهش از بین پرستاران شاغل در بخش کووید-19 بیمارستان شهید صدوقی یزد انتخاب شد. بر اساس نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند، مصاحبه نیمه ساختاریافته بر روی مشارکتکنندگان اجرا گردید و تا رسیدن به اشباع، تعداد 20 نفر انتخاب شدند. مصاحبهها ضبط و کلمه به کلمه نوشته شد. برای تحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی و نرمافزار مکس کیودا استفاده گردید.
نتایج: پس از استخراج مفاهیم، و تحلیل آنها، 35 مقوله فرعی و درنهایت 9 مقوله اصلی شامل راهبرد مقابله و مدارای شناختی، خدمت تحتفشار، بار روانی و اختلال جسمی، کیفیت ارتباطی، چالشهای دوگانه و نشانگان تضعیف و فشار، سبک قضاوتی و برداشتی، گرانمایگی لذتبخش، حفاظت تطابقی و تقویتی، هویت مشروح و نشان مثبت استخراج شد.
نتیجهگیری: پرستاران بخشهای کووید-19 شرایط روحی، عاطفی و شغلی نامناسبی را تجربه میکنند. در زمینه مراقبت از خود و بیماران به پشتیبانی و تجهیزات بیشتری نیاز دارند. از نتایج این پژوهش میتوان برای تدوین راهبردهای حمایتی و خدماترسانی برای یک اپیدمی نوظهور بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/9/7 | پذیرش: 1400/11/24 | انتشار: 1401/3/10
* نشانی نویسنده مسئول: گروه روان شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران |