دوره 15، شماره 1 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1402 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 91-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: (IR.IAU.KHUISF.REC.1401.196)


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliasghari Lehdarboni F, Farhadi H. The effectiveness of virtual anger management training using the cognitive behavioral method on anger rumination, mental health, work-family conflict, and interpersonal relationships. tkj 2023; 15 (1) :78-91
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1227-fa.html
علی اصغری لهداربنی فائزه، فرهادی هادی. اثربخشی آموزش مجازی مدیریت خشم به روش‌شناختی رفتاری بر نشخوار خشم، سلامت روان، تعارض کار و خانواده و روابط بین فردی. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1402; 15 (1) :78-91

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1227-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات اعتیادهای رفتاری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، Farhadihadi@yahoo.com
چکیده:   (593 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر محیط کار اهمیت زیادی یافته و به‌عنوان یک مکان مناسب برای فعالیت‌های ارتقای سطح سلامت موردتوجه قرارگرفته است .محیط کار فرصت و امکانات مناسب برای تأثیر بر شیوه زندگی مردم را فراهم می‌آورد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مجازی مدیریت خشم به روش‌شناختی رفتاری بر نشخوار خشم، سلامت روان، تعارض کار- خانواده و روابط بین فردی انجام گرفت.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی1402- 1401 شهر اصفهان بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 معلم زن انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گماشته شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش مجازی مدیریت خشم قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. هر دو گروه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط پرسشنامه‌های نشخوار خشم، فرم کوتاه شده فهرست اس سی ال -90، پرسشنامه تعارض کار و خانواده و پرسشنامه روابط بین فردی مورد ارزیابی قرار گرفتند. به‌منظور بررسی و تجزیه‌وتحلیل داده­ها از نرم‌افزار آماری SPSS23 و روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که آموزش مجازی مدیریت خشم بر نشخوار خشم و ابعاد آن پس فکرهای خشم، افکار انتقام، خاطره‌های خشم و شناخت علت‌ها به ترتیب برابر با 7/44، 9/16، 2/23 و 5/45 درصد از واریانس، سلامت روان 3/43 درصد از واریانس، تعارض کار-خانواده2 /37 درصد از واریانس و روابط بین فردی و ابعاد آن 2/65 درصد از واریانس تأثیر معنی‌داری دارند (01/0p<).
نتیجه‌گیری: آموزش مجازی مدیریت خشم به‌عنوان درمانی اثرگذار می‌تواند به بهبود سلامت روانی کارکنان کمک شایانی نماید. ازاین‌رو پیشنهاد می‌گردد آموزش مجازی مدیریت خشم می‌تواند به‌عنوان رویکرد آموزشی نوینی جهت کاهش نشخوار خشم و تعارض کار- خانواده و افزایش سلامت روان و روابط بین فردی موردتوجه درمانگران و مشاورین این حوزه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 852 kb]   (409 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1202 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/11/5 | پذیرش: 1402/3/6 | انتشار: 1402/3/29
* نشانی نویسنده مسئول: farhadihadi@yahoo.com

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb