Ethics code: IR.MALAYERU.REC.1403.020
دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر ، khakpour@malayeru.ac.ir
چکیده: (50 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت سازمانها در گرو مشارکت، ارائه ایدهها و دیدگاههای انتقادی و سازنده منابع انسانی و سرمایههای فکری است. این پژوهش بهمنظور مطالعه نقش سندرم سکوت سازمانی در فرسودگی شغلی کارکنان طراحی و اجرا گردیده است. همچنین روابط بین متغیرهای پژوهشی با متغیرهای جمعیت شناختی مورد آزمون قرارگرفته است.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان اداری دانشگاه ملایر به تعداد 110 نفر میباشد. با توجه به حجم محدود جامعه از روش سرشماری استفاده گردید. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای سکوت سازمانی دینه و همکاران و فرسودگی شغلی مسلش و جکسون میباشد.
نتایج: بر اساس نتایج پژوهش بین سکوت سازمانی و مؤلفههای فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج پژوهش رابطه معناداری (001/0= sig / 294/0= r) بین سکوت سازمانی نوعدوستانه با خستگی عاطفی وجود دارد. اما بین سکوت تدافعی و مطیع و خستگی عاطفی رابطه معناداری وجود ندارد. از بین متغیرهای سکوت سازمانی، سکوت مطیع(001/0= sig / 374/0= r) و سکوت تدافعی(012/0= sig / 456/0= r) پیشبینیکننده معناداری از مسخ شخصیت هستند. بر اساس نتایج پژوهش، سکوت نوعدوستانه با احساس بیکفایتی رابطه معنادار دارد(011/0= sig / 222/0= r). اما بین سکوت سازمانی مطیع و تدافعی و احساس بیکفایتی رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج پژوهش همچنین وجود روابط معنادار بین برخی متغیرهای جمعیت شناختی و فرسودگی شغلی و سکوت سازمانی را تائید میکند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش مدیران سازمانها باید به ایجاد محیط و جوی باز برای کارکنان مبادرت نمایند تا در این محیط کارکنان آزادانه و بدون ترس نظرات و عقاید خود را ابراز نمایند، زیرا سکوت سازمانی علاوه بر ایجاد فرسودگی شغلی در کارکنان، تبعات منفی سازمانی و فردی متعددی را به همراه دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی دریافت: 1402/7/8 | پذیرش: 1403/10/10 | انتشار: 1403/10/10