Mohammadi A, Sharifian S, Aminian O. Evaluation the association between whole body vibration and neck pain among heavy equipment drivers. tkj 2011; 2 (1) :34-38
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-61-fa.html
محمدی امیر حسین، شریفیان سید اکبر، امینیان امید. بررسی ارتباط ارتعاش کل بدن با درد گردن در رانندگان خودروهای سنگین. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1389; 2 (1) :34-38
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-61-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، iranamiran@yahoo.com
چکیده: (10184 مشاهده)
چکیده
مقدمه: ارتعاش کل بدن فرمی از تروماهای تجمعی است که در دراز مدت باعث اختلالات پروستات و هموروئید و اختلالات قلبی عروقی و هریناسیون و دژنراسیون دیسک میشود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط دردگردن با ارتعاش کل بدن در رانندگان کامیون است.
روش بررسی: برای بررسی ارتباط ارتعاش کل بدن با درد گردن دو گروه از رانندگان انتخاب شدند. گروه اول رانندگان کامیون بنز بودند که طبق استانداردهای ANSI 2003 و ISO 2631-1-(1997) مقادیر غالب شتاب توزین شده فرکانسی r.m.s) )در جهاتx.y.z در طول مدت مواجهه روزانه 8 ساعت در حدود 9/2 بود که با خطر احتمالی بر سلامت همراه است و در گروه دوم که رانندگان خودروهای سواری سمند بودند این میزان 4/0 بود که بدون اثر واضح بر سلامت است. در این دو گروه رانندگان که هر گروه 100 نفر بودند عواملی چون سن، سیگار، شاخص توده بدنی و سابقه رانندگی علاوه بر ارتعاش کل بدن ارزیابی و ارتباط آن با درد گردن سنجیده شد.
یافتهها: از نظر آماری ارتباط درد گردن با سن(049/0(P، سابقه رانندگی(004/0 (Pوارتعاش کل بدن (031/ P=) معنیدار بود اما ارتباط معنیداری بین)BMI563/0P=)و سیگار کشیدن( 754/0 (P=به دست نیامد. بر طبق آنالیز رگرسیون نهایی در مجموع متغیرهای سن،ارتعاش کل بدن و سابقه رانندگی می توانند حدود 11 درصد از علل درد گردن در رانندگان کامیون را پیشبینی کنند .
نتیجهگیری: با توجه به تاثیرات مضرارتعاش کل بدن استفاده از طراحی سیستمهای معلق در صندلی خودروهای سنگین برای ایزولاسیون ارتعاش ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1390/11/29 | پذیرش: 1392/12/25 | انتشار: 1392/12/25
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مرکز تحقیقات بیماریهای ناشی از صنعت |