Halvani G, Habibinejad M. The study of communication Accident indices with risk assessment code related to container operation khomeiny emam port in 93-94 year.. tkj 2017; 9 (3) :58-69
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-769-fa.html
حلوانی غلامحسین، حبیبی نژاد معصومه. بررسی ارتباط شاخص های حوادث با کد ارزیابی ریسک در عملیات کانتینری بندر امام خمینی در سال 94-93. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1396; 9 (3) :58-69
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-769-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، hmasoumeh23@yahoo.com
چکیده: (3730 مشاهده)
مقدمه: حمل و نقل دریایی بواسطه هزینه پایین و حجم انبوه حمل کالا در توسعه تجارت نقش اساسی داشته و ترمینالهای کانتینری بخش مهمی از سیستم لجستیک تجارت و بازرگانی بین المللی میباشند. هر فعالیت در عملیات کانتینری خطرات و ریسک هایی را در پی دارد که می بایست شناسایی و اولویتبندی شوند. در صورت عدم شناسایی خطرات و ریسکهای موجود، سازمان هر روزه با مشکلات زیادی مواجه و هزینههای هنگفتی را متحمل می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی ریسک مشاغل واحد عملیات ترمینال کانتینری بندر امام خمینی و مقایسه نتایج آن با شاخصهای عملکرد ایمنی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در واحد عملیات ترمینال کانتینری منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) استان خوزستان در سال 94- 93 انجام گرفت. روش تجزیه و تحلیل حالات نقص و اثرات آن (FMEA)، بعنوان روشی سیستماتیک برای ارزیابی ریسک استفاده شد. شاخصهای تکرار حادثه (AFR) و شدت حادثه (ASR) یک ساله با توجه به استاندارد OSHA، محاسبه شدند. از نرم افزار SPSS نسخه 18برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.
نتایج: با توجه به نتایج، در مجموع 145 خطر (در 15 شغل مورد مطالعه) در واحد عملیات کانتینری شناسایی شد، بطوریکه در این مطالعه میانگین نرخ وخامت، نرخ رخداد و احتمال کشف، بترتیب برابر با 11/4، 63/2 و 37/2 گزارش شد. میانگین و انحراف معیار عدد الویت ریسک (RPN) برابر با 6/17±87/26 گزارش شد، بطوریکه بالاترین مقدار RPN (125) به اپراتور ریچ و اپراتور لیفتراک اختصاص یافت. مقدار شاخصهای AFR و ASR (یک ساله) در واحد عملیات بترتیب برابر با 04/5 و 33/19 گزارش شد.
بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج به منظور محاسبه RPN، برای خطرات شناسایی شده، پارامتر نرخ شدت در مقایسه با پارامترهای احتمال کشف و وقوع، دارای میانگین (27/4) بیشتری میباشد. در این مطالعه تنها 9/6 درصد از ریسک ها در طبقه ریسکهای بارز و نیازمند اقدامات اصلاحی (50 RPN>) قرار گرفتند. بین میانگین عدد اولویت ریسک و متغییرهای ضریب تکرار حادثه و ضریب شدت حادثه در سطح اطمینان 95 درصد، از نظر آماری همبستگی معناداری وجود نداشت (05/0P-value>).
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
ایمنی و حوادث ناشی از کار دریافت: 1395/3/20 | پذیرش: 1395/8/3 | انتشار: 1396/8/25