Larki M, Ghaffari M, Baezzat F. The effort-reward imbalance theory and measurement of stress in academic context: Construction and validation of student version of the Effort-Reward Imbalance Questionnaire (ERIQ-S). tkj 2018; 10 (2) :72-83
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-883-fa.html
لرکی منا، غفاری مجید، باعزت فرشته. نظریه عدم تعادل تلاش-پاداش و اندازه گیری استرس در بافت تحصیلی: ساخت و رواسازی نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S). فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1397; 10 (2) :72-83
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-883-fa.html
دانشگاه مازندران ، m.qaffari@umz.ac.ir
چکیده: (3008 مشاهده)
مقدمه: تاکنون به طور خاص به تأثیرات استرسزای ادراک دانشجو از عدم تعادل تلاش–پاداش در بافت تحصیل، توجه نشده است. هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S) بود.
روش بررسی: نمونه ای شامل سیصد و هفتاد نفر دانشجوی دختر در دامنه سنی 19 تا 35 سال (91/1 ± 37/21) از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از دانشگاه مازندران انتخاب شدند و نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S)، نسخه دانشجویی سیاهه فرسودگی تحصیلی اولدنبرگ (OLBI-S) و مقیاس عدالت آموزشی را تکمیل کردند.
نتایج: یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) روی انبار اولیه سوالات، پنج عامل تلاش، عزت، امنیت، ارتقاء و فراتعهد (در مجموع 29 گویه) را برای نسخه دانشجویی ERIQ-S نشان داد که %79/60 واریانس سازه عدم تعادل تلاش-پاداش را تبیین نمود. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) نشان داد که الگوی ERIQ-S برازش مناسبی با داده ها داشتند. روایی سازه ی ERIQ-S از طریق محاسبه ضرایب همبستگی بین زیرمقیاس ها و نمره کل آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. روایی همگرا و واگرای ERIQ-S از طریق بررسی ضرایب همبستگی نمرات حاصل از آن با نمرات فرسودگی تحصیلی، عدالت آموزشی و بی عدالتی آموزشی در نمونه ای یکصد نفری و جدا از نمونه ی اصلی پژوهش بررسی شد و نتایج، مطابق انتظار و معنی دار بود. همسانی درونی به دست آمده قابل قبول بود (آلفای کرونباخ = 70/0 تا 88/0). اعتبار باز-آزمایی ERIQ-S، 83/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: می توان گفت ERIQ-S واجد ویژگی های روانسنجی مناسبی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طب کار دریافت: 1396/5/15 | انتشار: 1397/8/24
* نشانی نویسنده مسئول: مازندران، بابلسر، پردیس دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه روانشناسی |