Ethics code: IR.SSU.SHP.REC.1396.149
zibaei karizi S, esmaeili A, akhavan A, halvani G H. Effect of Engineering and Management interventions on risk level of hazards in task of Emergency nurses shahid rahnamoon hospital of Yazd. tkj 2020; 11 (4) :12-22
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1024-fa.html
زیبایی کاریزی ساناز، اسماعیلی علیرضا، اخوان آفرین، حلوانی غلامحسین. مقایسه اثربخشی مداخلات کنترل مهندسی و مدیریتی بر سطوح ریسک مخاطرات شغلی در وظیفهی پرستار اورژانس بیمارستان شهید رهنمون یزد. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1398; 11 (4) :12-22
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-1024-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران ، s_zibayi@yahoo.com
متن کامل [PDF 1038 kb]
(671 دریافت)
|
چکیده (HTML) (2281 مشاهده)
متن کامل: (1853 مشاهده)
مقایسه اثربخشی مداخلات کنترل مهندسی و مدیریتی بر سطوح ریسک مخاطرات شغلی در وظیفهی پرستار اورژانس بیمارستان شهید رهنمون یزد
ساناز زیبایی کاریزی[1]، علیرضا اسماعیلی[2]، آفرین اخوان[3]، غلامحسین حلوانی*[4]
چکیده
مقدمه: پرستاران بخش اورژانس در معرض خطرات شغلی هستند. آنالیز ایمنی شغلی (JSA) راهی برای شناسایی و ارزیابی ریسک خطرات مرتبط با شغل و ارائه راهکارهای کنترلی در جهت کاهش خطرات میباشد. مطالعه حاضر با هدف کاربرد آنالیز ایمنی شغلی و مقایسه اثربخشی مداخلات کنترلی (مهندسی و مدیریتی) در وظیفهی پرستار اورژانس انجام پذیرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مداخلهای است که بهمنظور ارزیابی ریسک به روش آنالیز ایمنی شغلی (JSA) در سه گروه پرستاران تریاژ، مسئول دفتر و ترومابستری بخش اورژانس بیمارستان شهید رهنمون یزد در سال 1397 اجرا گردید. ابتدا کد ارزیابی ریسک اولیه (قبل از مداخله) خطرات برآورد شد، سپس کنترلهای مهندسی و مدیریتی اعمال و پس از بازهی زمانی سه ماهه کد ارزیابی ریسک ثانویه (بعد از مداخله) محاسبه گردید.
نتایج: براساس نتایج بهدستآمده از پژوهش، خطر اختلالات اسکلتی عضلانی با عدد ریسک 20، بیشترین ریسک در هر 3 گروه پرستار اورژانس شناسایی گردید و همینطور میانگین کد ارزیابی ریسک اولیه خطرات شغلی در پرستاران محاسبه گردید که در محدوده ریسک غیرقابل قبول قرار گرفتند و پس از انجام مداخلات مدیریتی و مهندسی به سطح قابل قبول رسیده است.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد شد که اجرای مداخلات مهندسی و مدیریتی تأثیر مثبتی در کاهش میانگین کد ارزیابی ریسک داشته و همچنین نشان داده شد که کد ارزیابی ریسک برای خطرات شغلی با اجرای هر کدام از مداخلات مهندسی و مدیریتی به میزان تقریباً یکسانی کاهش یافته است که این موضوع بیانگر نقش یکسان این مداخلات در کاهش سطح ریسک میباشد.
واژههای کلیدی: اورژانس، پرستار، JSA، کنترل، ارزیابی ریسک
مقدمه
امروزه بیمارستان یک صنعت مهم در حوزهی ارائه مراقبتهای بهداشتی درمانی برای بیماران محسوب میشود. بخش اورژانس بیمارستان، به دلیل ارائه مراقبتهای درمانی بهصورت 24 ساعته، مرکز خدمات در هر بیمارستان است، لذا این بخش با مشکل عمدهای بنام ازدحام بیمار روبروست (1، 2).
پرستاران بخش اورژانس به دلیل سرعت عمل، فشار زیاد در بخش اورژانس، خستگی و تنش زیاد کارکنان، سروکار داشتن با خون و ترشحات بدن بیماران اورژانس نسبت به پرستاران سایر بخشها در معرض خطر بالاتری از آسیبها و صدمات شغلی میباشند (3). خطرات بیولوژیکی ناشی از تماس با عوامل عفونی، خطرات تماس با مواد شیمیایی، خطرات فیزیکی، خطرات ایمنی و ارگونومیک، حمله و ضرب و شتم و تأثیرات منفی عوامل روانی و اجتماعی و سازمانی از جمله خطرات مهمی است که پرستاران در محیط کار را تهدید میکند (4). خطرات و آسیبهای شغلی سبب ایجاد ناراحتیهای جسمی، روحی، عاطفی و اجتماعی در پرستاران شده و علاوه بر آن، سازمان را به دلیل مواجهه با آسیبها و شرایط زیانبار، محتمل هزینههای زیادی میگرداند (5).
مهمترین بخش در برنامه ایمنی و بهداشت شغلی، شناسایی و ارزیابی ریسکها و مخاطراتی است که سلامتی فرد را در حین کار تهدید میکند در نتیجه برای حذف یا کنترل خطرات باید ابتدا آنها را شناخت. با شناسایی کامل خطرات محیط کار میتوان راهکار کنترلی مناسب را برای حذف یا کاهش حوادث ناشی از کار و افزایش ایمنی سیستم، انتخاب کرد. مدیریت ریسک، فرآیند سیستماتیک شناسایی و آنالیز ریسک میباشد که اقدامات لازم را در جهت کاهش ریسک مؤثر ارائه میدهد. یکی از راهکارهای ارزیابی ریسک انجام آنالیز ایمنی شغلی JSA (Job safety analysis) میباشد که روشی دقیق و نظاممند در جهت شناسایی و ارزیابی خطرات موجود در هر شغل محسوب میشود (6، 7). با توجه به اینکه اجرای این روش با حداقل تجهیزات، منابع مالی و تنها بامطالعهی دقیق و بر اساس توانایی تیم ارزیابیکننده و تجربه مصاحبهشوندگان انجام میگیرد کلیه افراد شامل مدیران و کارکنان میتوانند به فراخور اطلاعاتشان از نتایج آن استفاده کرده و سبب افزایش آگاهی آنها از سطوح ریسک خواهد شد و تأثیر مثبتی بر رفتار آنها در جهت کاهش ریسک در هنگام مواجهه با ریسکهای شغلی خواهد گذاشت. مطابق با توصیه OSHA میتوان با انجام درست آنالیز ایمنی شغلی از بروز بسیاری از آسیبها و بیماریها جلوگیری کرد و اقدامات کنترل مهندسی و مدیریتی، نیازهای آموزشی، وسایل حفاظت فردی موردنیاز و دستورالعملهای اجرایی هر فعالیت را تعیین نمود (8، 9).
بر اساس تقسیمبندی هادون استراتژی مداخله بر اساس اصولی شامل ایزولاسیون منبع انتشار انرژی، جداسازی منبع انتشار انرژی بر اساس زمان و فضای کاری، جداسازی کاربر از منبع انرژی (ایزولاسیون کاربر)، ارائه دستورالعملهای کاری و آموزش برای کنترل آسیبها و حوادث شغلی پایهریزی شدهاند. مطابق با این استراتژیها؛ مداخلات مهندسی در اولویت اول و ارائه دستورالعملها و آموزش در اولویت آخر قرار دارند (10).
لذا با توجه به اهمیت مسائل ایمنی و حوادث بالای مشاغل بیمارستانی و مطالعات اندک در خصوص انجام آنالیز ایمنی شغلی در پرستاران اورژانس، هدف از این مطالعه کاربرد آنالیز ایمنی شغلی بهمنظور شناسایی و ارزیابی خطرات و ارائه راهکارهای کنترلی مهندسی و مدیریتی جهت پیشگیری از حوادث و مقایسه میزان اثربخشی راهکارها در نمره ریسک در شغل پرستاری اورژانس یکی از بیمارستانها میباشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر، یک مطالعه مداخلهای است که بهمنظور ارزیابی ریسک به روش آنالیز ایمنی شغلی (JSA) در بخش اورژانس یکی از بیمارستانهای شهر یزد در سال 1397 اجرا گردید. در راستای ارزیابی ریسک، پرستاران اورژانس بیمارستان که مطابق با شرح وظایف تعریف شده به سه گروه پرستار مسئول دفتر، پرستار تریاژ و پرستار ترومابستری دستهبندی شدند، وارد مطالعه شدند. جهت انجام این پروژه یک تیم کارشناسی از افراد مجرب (مجری طرح، کارشناس بهداشت حرفهای بیمارستان، سوپروایزر بخش، پرستار بخش) که سابقه کار و تجربه کافی در خصوص فرآیند کاری داشتند تشکیل گردید. سپس توسط تیم کارشناسی از بخش اورژانس بازدید به عمل آمد. انتخاب شغل پرستاری برای آنالیز با در نظر گرفتن سابقهی بروز حادثه و خطرناک بودن شغل در نظر گرفته شد. با استفاده از چکلیستها و بازرسی ایمنی آنالیز ایمنی شغلی (JSA) بر اساس مراحل زیر صورت پذیرفت. برای جمعآوری دادههای موردنیاز برای آنالیز و تکمیل فرمهای شناسایی و آنالیز خطرات از روش مشاهده یکبهیک، مصاحبه با مسئولین، پرستاران و متخصصین بخش استفاده شد.
ابتدا کلیه وظایف مربوط به شغل پرستاری تعیین و در یک فرآیند به مجموعهای از زیر وظایف تقسیم شدند، سپس خطرات موجود یا بالقوه مرتبط با هر شغل، شناسایی و تعیین شد، در مرحلهی بعد کد ارزیابی ریسک اولیه RAC1(risk assessment code) از حاصلضرب دو پارامتر احتمال p (probability) و شدت s (severity) خطر مطابق با جدول 1 برآورد شد و اعداد ریسک از 1 تا 25 بر اثر حاصلضرب این دو عامل که هرکدام شامل 5 فاکتور میباشند، رتبهبندی شد و ریسکهای شناسایی شده در سه سطح زیر دستهبندی شدند (11):
ریسک قابلقبول (6≥ RAC): ریسکهایی که در این محدوده قرار میگیرند نیازی به اقدام اصلاحی ندارند.
پایینترین حد قابلقبول ریسک و نیاز به تجدید نظر (12RAC ≤ > 6): بهترین اقدامی که تحت شرایط متداول برای عملی کردن کاهش سطح ریسک شناسایی شده، باید صورت بگیرد. در ارزیابی ریسک، این اصل بهعنوان گزینه ارجح در نظر گرفته میشود مگر اینکه مشخص شود از نظر منطقی عملی نباشد.
ریسک غیرقابل قبول (12< ≥ RAC 25): با توجه به ارزیابی ریسک صورت گرفته و نتایج آن، ریسکهای غیرقابل پذیرش تعیین میگردند و اقدامات لازم (مدیریتی و مهندسی) صورت میگیرند.
در ادامه برای هر سه گروه پرستار در جهت کاهش احتمال بروز خطا کنترلهای مهندسی نظیر تعویض و یا اصلاح صندلی و میز کاری، جایگذاری کامپیوتر در دسترس، استفاده از زیر پایی، تعویض لامپ، تعویض صندلی، جداسازی درب ورود و خروج کارکنان از بیماران، نصب تابلوهای هشدار دهنده، تعویض تخت بیمار یا نصب حفاظ تختها، تعویض سیمکشیهای معیوب دستگاهها و ... و کنترلهای مدیریتی شامل آموزش اصول ارگونومی، انجام معاینات دورهای بهصورت دقیق و کاملتر، نورسنجی، رعایت چرخه نوبتکار، استفاده پرسنل از کفش طبی مناسب، آموزش مدیریت استرس، برقراری قوانین مدونتر در جهت همکاری بیشتر میان پرسنل، آموزش به همراه و بیمار در بدو ورود، آموزش تزریقات صحیح، کشیدن حفاظ و کمربند بیمار، استفاده از وسایل حفاظت فردی و در دسترس قرار گرفتن سریعتر این وسایل و ... اجرا گردید.
سپس در این مرحله با توجه به مطالعات مشابه و مدتزمان لازم جهت اجرای اقدامات کنترلی پس از گذشت بازهی زمانی سهماهه و اجرا با پایش و بازنگری دوباره خطرات، احتمال و شدت ثانویه مخاطرات تعیین و کد ارزیابی ریسک ثانویه RAC2 محاسبه گردید. و در نهایت پس از ورود اطلاعات، تجزیه و تحلیل بهوسیله نرمافزار آماری SPSS نسخه 16 و استفاده از آمار توصیفی میانگین و فراوانی و ... صورت گرفت.
ملاحظات اخلاقی
مقاله مورد نظر در کمیته اخلاق مطرح و کد اخلاق آن IR.SSU.SHP.REC.1396.149 میباشد.
جدول 1. ماتریس آیتمهای محاسبه کد ارزیابی ریسک
احتمال رخداد (P) |
شدت رخداد (S) |
فاجعه بار (5) |
زیاد (4) |
متوسط (3) |
کم (2) |
ناچیز (1) |
احتمال بسیار زیاد (5) |
25 |
20 |
15 |
10 |
5 |
احتمال زیاد (4) |
20 |
16 |
12 |
8 |
4 |
احتمال متوسط (3) |
15 |
12 |
9 |
6 |
3 |
احتمال پایین (2) |
10 |
8 |
6 |
4 |
2 |
احتمال بعید (1) |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
نتایج
آنالیز ایمنی شغلی بر روی سه گروه پرستار انجام شد که در جدول 2 آنالیز ایمنی شغلی مربوط به پرستار تریاژ آورده شده است.
جدول2. جدول آنالیز ایمنی شغلی پرستار تریاژ
|
زیر وظایف |
خطرات احتمالی |
RAC1 |
RAC2 |
|
|
|
|
مداخله مدیریتی |
|
|
|
مداخله مهندسی |
|
|
|
|
نظارت و بررسی |
تکمیل چکلیست تجهیزات و ترالی تریاژ و پروندههای شیفت قبلی |
اختلالات اسکلتی عضلانی (مچ درد، درد کمر، درد پا، واریس، درد زانو)، به دلیل نشستن طولانیمدت |
|
|
|
انجام معاینات دورهای |
|
|
|
تعویض لامپ |
|
|
|
|
آموزش اصول ارگونومی |
|
|
|
|
استفاده از زیرپایی |
|
|
|
|
استفاده از کفش طبی مناسب |
|
|
|
|
تعویض صندلی تریاژ و استفاده از صندلی قابل تنظیم |
|
|
|
|
نور سنجی |
|
|
|
|
تریاژ بندی |
ارزیابی شرایط بیمار |
صدمه و کوفتگی و جراحت به دلیل زمین خوردن و سکندری خوردن |
|
|
|
استفاده از کفش طبی مناسب |
3 |
2 |
6 |
جداسازی بخش اورژانس از مسیر ورود و خروج بیماران و پرسنل به سایر بخشها در جهت جلوگیری از ازدحام |
2 |
2 |
4 |
|
آموزش پرسنل خدمه در جهت خشک کردن سریع کف راهروها و اتاق تریاژ |
3 |
2 |
6 |
تعویض لامپ |
3 |
2 |
6 |
|
بررسی علائم حیاتی |
اختلال در دستگاه گوارش، اختلال در خواب و ابتلا به انواع بیماریهای روانی به دلیل استرس شغلی (عدم هماهنگی پرسنل جهت درمان بیمار)، ایجاد اختلالات روانی |
|
|
|
برگزاری کارگاه آموزشی جهت آگاهی بیشتر پرسنل بهمنظور همکاری بیشتر در اجرای سریع روند درمان بیماران |
2 |
2 |
4 |
جداسازی بخش اورژانس از مسیر ورود و خروج بیماران و پرسنل به سایر بخشهای بیمارستان در جهت جلوگیری از ازدحام و شلوغی |
3 |
2 |
6 |
|
برقراری قوانین سختگیرانه جهت همکاری بیشتر پرسنل |
2 |
2 |
4 |
|
رعایت چرخه نوبتکار |
3 |
2 |
6 |
|
تشویق مدیریتی |
2 |
2 |
4 |
|
آموزش مدیریت استرس |
2 |
2 |
4 |
|
|
مواجهه با بیماران مبتلا به بیماریهای خطرناک ابتلا به بیماریهای مسری و عفونی |
|
4 |
16 |
انجام معاینات دورهای |
3 |
2 |
6 |
نصب تابلوهای هشدار PPE و جایگذاری باکس مخصوص دستکش یکبارمصرف در اتاق تریاژ جهت سهولت دسترسی |
3 |
2 |
6 |
|
واکسیناسیون پرسنل |
2 |
2 |
4 |
|
استفاده مدام وسایل حفاظت فردی |
2 |
3 |
6 |
|
شستشوی مداوم دستها |
2 |
2 |
4 |
|
ابتلا به بیماری عفونی به دلیل نیدل استیک شدن |
|
4 |
12 |
|
آموزش تزریق صحیح و دفع صحیح سرنگها |
2 |
3 |
6 |
|
تعیین سطح تریاژ و تشکیل پرونده |
اختلال اسکلتی عضلانی به دلیل نشستن طولانیمدت و استفاده از کامپیوتر |
|
5 |
20 |
انجام معاینات دورهای |
|
|
|
جایگذاری کامپیوتر بروی میز کار جهت جلوگیری از چرخش پرستار |
|
|
|
|
آموزش اصول ارگونومی |
|
|
|
|
|
|
|
|
تعویض لامپ |
|
|
|
|
آموزش به بیمار و همراهی |
اختلال در دستگاه گوارش، اختلال در خواب و ابتلا به انواع بیماریهای روانی به دلیل استرس شغلی و انجام هماهنگیها |
|
5 |
20 |
برقراری قوانین جهت همکاری میان پرسنل تریاژ و نگهبانان |
|
|
|
جداسازی بخش اورژانس از مسیر ورود و خروج بیماران و پرسنل به سایر بخشهای بیمارستان در جهت جلوگیری از ازدحام و شلوغی |
2 |
2 |
4 |
|
آنژیوکت زدن |
رگ گیری از بیمار و آنژیوکت زدن |
صدمه و کوفتگی و شکستگی به دلیل سقوط بیمار از روی تخت و افتادن روی پا |
3 |
4 |
12 |
کشیدن حفاظ تخت بیمار |
1 |
2 |
2 |
تعویض تخت بیمار |
1 |
2 |
2 |
|
کشیدن کمربند بیمار |
2 |
2 |
4 |
|
قفلکردن پایه تخت بیمار |
1 |
2 |
2 |
|
ابتلا به بیماری عفونی به دلیل نیدل استیک شدن |
|
4 |
12 |
واکسیناسیون پرسنل |
2 |
2 |
4 |
نصب تابلوهای هشدار PPE و جایگذاری باکس مخصوص دستکش یکبار مصرف در اتاق تریاژ جهت سهولت دسترسی |
2 |
3 |
6 |
|
استفاده مدام وسایل حفاظت فردی |
2 |
3 |
6 |
|
شستشوی مداوم دستها |
2 |
2 |
4 |
|
آموزش تزریق صحیح و دفع صحیح سرنگها |
2 |
3 |
6 |
|
کار با دستگاهها |
کار با دستگاهها |
برقگرفتگی و سوختگی در هنگام کار با تجهیزات |
|
2 |
8 |
تکمیل چکلیست دستگاه بهطور منظم و روزانه |
1 |
2 |
2 |
تعویض سیمهای معیوب |
1 |
2 |
2 |
|
آموزش استفاده ایمن از دستگاهها |
1 |
2 |
2 |
|
مطابق با جداول آنالیز ایمنی شغلی، مقایسه عدد ریسک خطرات شغلی در هر گروه از وظیفهی پرستاری قبل و بعد از اجرای انواع کنترلهای مدیریتی و مهندسی در نمودارهای 1 تا 3 ارائه داده شده است.