دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 94 1394 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi-ghalhari M, mahdinia M, mohebi S, hokmabadi R, gharedaghi E. Assessing of some physical factors affecting the health and performance of elementary School students in Qom Province. tkj. 2015; 7 (2) :1-10
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-424-fa.html
اسدی قالهری مهدی، مهدی‌ نیا محسن، محبی سیامک، حکم ابادی رجبعلی، قره داغی الهه. ارزیابی برخی عوامل فیزیکی مؤثر بر سلامتی و کیفیت عملکرد دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی استان قم. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1394; 7 (2) :1-10

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-424-fa.html


فوق ليسانس دانشگاه علوم پزشکی قم ، mohsen.mahdinia@yahoo.com
چکیده:   (1284 مشاهده)
مقدمه: دانش‌آموزان ابتدایی گروه سنی بسیار آسیب‌پذیری بوده و ایجاد محیط سالم، اثر بسیار مهمی بر تامین سلامت و بهبود عملکرد آنان دارد. از آنجا که یکی از عوامل مهم در حفظ و ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان، عوامل فیزیکی موجود در کلاس می‌باشد، هدف این مطالعه، ارزیابی سه عامل فیزیکی روشنایی، دما و رطوبت به عنوان فاکتور‌های محیطی مهم در مدارس ابتدایی بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392 در 115 کلاس مدارس ابتدایی استان قم، انجام شد. شدت روشنایی در مرکز ایستگاه‌هایی با ابعاد 2×2 متر، در ارتفاع 24 اینچی از سطح زمین اندازه‌گیری شد. رطوبت نسبی و دمای هوا نیز در پنج نقطه از هر کلاس در ارتفاع یک‌ متری اندازه‌گیری شد. تمامی اندازه‌گیری‌ها در فاصله زمانی بین ساعت 9 تا 15 و در فصل بهار انجام شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در 13% کلاس‌ها حد کمینه روشنایی پذیرفته شده در استاندارد ملی ایران تامین نشده و در 7/68% کلاس‌ها میانگین شدت روشنایی بین مقدار کمینه و پیشنهادی برای کلاس بود. تنها در 7/15% کلاس‌ها، دمای هوا در محدوده دمای پیشنهادی قرار داشت و در 3/84% از موارد، میانگین دمای هوای کلاس، بیشتر از 24 درجه سانتی‌گراد بود. میانگین رطوبت نسبی، 43/30% بوده و تنها در 7% از کلاس‌ها‌، هر دو پارامتر دما و رطوبت نسبی در محدوده استاندارد بود. نتیجه‌گیری: در تعداد قابل‌توجهی از کلاس‌‌ها، در مدارس ابتدایی مورد مطالعه، از نظر برخی عوامل فیزیکی موثر بر سلامتی و عملکرد دانش‌آموزان، مطلوب نبوده و نیاز به برنامه‌ریزی مناسب برای اصلاح شرایط دارد.
متن کامل [PDF 641 kb]   (522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عوامل فیزیکی
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb