دوره 9، شماره 2 - ( فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد 1396 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 70-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amani M, Shabahang M. Investigating the role of anxiety and depression mediators in relationship between teachers’ attachment styles and job satisfaction. tkj 2017; 9 (2) :59-70
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-767-fa.html
امانی ملاحت، شباهنگ محمدجواد. بررسی نقش میانجی اضطراب و افسردگی در رابطه بین سبک دلبستگی با رضایت شغلی معلمان. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1396; 9 (2) :59-70

URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-767-fa.html


دانشگاه بجنورد ، malahat_amani@yahoo.com
چکیده:   (4426 مشاهده)

مقدمه: هدف از این پژوهش، بررسی نقش میانجی اضطراب و افسردگی در رابطه بین سبک های دلبستگی با رضایت شغلی معلمان بود.

روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس شهر جاجرم در سال 1394 به تعداد 210 نفر بود که بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان تعداد 136 نفر (60 زن و 76 مرد) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده‌ها از مقیاس دلبستگی بزرگسالان(کولینز و رید،1990)، پرسشنامه سلامت عمومی GHQ (گلدبرگ و ویلیامز، 1988)، شاخص توصیف شغلی (اسمیت و همکاران،1989) استفاده شد. داده‌های جمع آوری شده توسط نرم افزارهای SPSS  و AMOS  و با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: نتایج نشان داد، سبک دلبستگی ایمن با اضطراب و افسردگی رابطه منفی معناداری (001/0P<) دارد. همچنین سبک دلبستگی ایمن با رضایت شغلی رابطه مثبت معناداری (05/0P<) دارد. همینطور بین اضطراب و افسردگی با رضایت شغلی رابطه منفی معناداری(05/0P<) وجود دارد.

نتیجه گیری: سبک دلبستگی ایمن با کاهش اضطراب، رضایت شغلی معلمان را افزایش می‌دهد و سبک دلبستگی دوسوگرا با افزایش اضطراب، رضایت شغلی معلمان را کاهش می‌دهد.

متن کامل [PDF 460 kb]   (1956 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/3/16 | پذیرش: 1395/8/3 | انتشار: 1396/4/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه طب کار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Medicine Quarterly Journal

Designed & Developed by : Yektaweb