tavakoli mehr A, Halvani G H, morady H A, hobubati H. Quantitative risk assessment of accidental points in the area of Shahid Beheshti field to Abuzar Square in Yazd with the method of accidents rate - severity index. tkj 2021; 12 (4) :66-75
URL:
http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-955-fa.html
توکلی مهر علی رضا، حلوانی غلامحسین، سلطانی گردفرامرزی رضیه، مرادی حکمت اله، حبوباتی حمید. بررسی ریسک کمی نقاط حادثه خیز در محدوده میدان شهید بهشتی تا میدان ابوذر شهر یزد با روش شاخص تعداد- شدت تصادفات. فصلنامه علمی تخصصی طب کار. 1399; 12 (4) :66-75
URL: http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-955-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، hobubati@ssu.ac.ir
متن کامل [PDF 738 kb]
(555 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1080 مشاهده)
متن کامل: (967 مشاهده)
بررسی ریسک کمی نقاط حادثه خیز در محدوده میدان شهید بهشتی تا میدان ابوذر شهر یزد با روش شاخص تعداد- شدت تصادفات
علیرضا توکلی مهر1، غلامحسین حلوانی2[*]، رضیه سلطانی گردفرامرزی3، حکمتاله مردای4، حمید حبوباتی5
چکیده
مقدمه: تصادفات یکی از بزرگترین مشکلات سلامت عمومی در جهان است. این در حالی است که بیشتر قربانیان جوان هستند و قبل از تصادف دارای سلامتی کامل بودهاند. مطالعات سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که در سال 2020 میلادی تصادفات جادهای یکی از سه عامل عمدۀ مرگ و میر در جهان خواهد شد.
روش بررسی: این پژوهش با توجه به انتخاب مسیر درونشهری، با روش شاخص تعداد – شدت حادثه در یک دورۀ یک ساله، اقدام به شناسایی نقاط حادثهخیز کرد. برای وزندهی به شدت تصادفات (جرحی، فوتی و خسارتی) از جدول ضرایب پیشنهادی ایالت جورجیای آمریکا استفاده شد.
نتایج: در این مطالعه، 6 واحد فضایی به عنوان نقاط حادثهخیز(1/9 % ) و 19 واحد فضایی Yellow Zone(8/28%) شناسایی شد؛ که به صورت بالقوه پتانسیل تبدیل شدن به نقاط حادثهخیز را دارند. در نهایت 41 واحد فضایی(ColdZone 1/62%) شناسایی شد.
نتیجهگیری: از مهمترین راهکارهای کاهش حوادث ترافیکی، بازنگری در علایم راهنمایی و رانندگی از نظر تعداد، اندازه، مکان، ارتفاع و نصب سرعتگیر در نقاط حادثهخیز، احداث زیرگذر و نصب پلهای هوایی با تعبیۀ پله برقی در نقاط حادثهخیز، طراحی برنامۀ آموزشی جامع و بلندمدت برای اصلاح فرهنگ راهنمایی و رانندگی و غیره است.
واژههای کلیدی: شدت تصادف، نقاط فضایی حادثهخیز، نقاط زرد، نقاط فضایی ایمن
مقدمه
بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت، سالیانه تصادفات جادهای باعث مرگ بیش از 2/1 میلیون نفر و آسیب 20 تا 50 میلیون نفر در جهان میشود که بیشتر از 90 درصد از آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق میافتد. پیشبینی شده است که بین سالهای 2000 تا 2020 میلادی در کشورهای پر درآمد، مرگهای ناشی از سوانح جادهای حدود 30 درصد کاهش خواهد یافت؛ ولی به طور اساسی در کشورهای کمدرآمد و متوسط افزایش مییابد(1). مطالعات سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که در سال 2020 میلادی تصادفات جادهای یکی از عامل عمدۀ مرگومیر در جهان خواهد شد. همچنین در این گزارش، میانگین سنی کشتهشدگان بین 15 تا 44 سال بیان شده است که از نظر اقتصادی مؤثرترین افراد جامعه محسوب میشوند (2).تصادفات یکی از بزرگترین مشکلات سلامت عمومی در جهان است. این در حالی است که بیشتر قربانیان جوان هستند و قبل از تصادف دارای سلامتی کامل بودهاند. این مسئله در کشور ایران با روند صعودی تعداد کشتهشدگان و افزایش تعداد کاربران از راههای کشور و همچنین افزایش تعداد سفرها از اهمیت افزونتری برخوردار است، همین امر بررسی مدلهای متناسب برای شناسایی عوامل ترافیکی را ناگزیر مینماید(3).در مطالعهای که توسط ابوالحسن فقیهی و همکاران در سال 2014با در نظر گرفتن تأثیر فرهنگ ایمنی بر ارتقای ایمنی جادهایانجام شد، نتایج پژوهش نشان میدهد تقویت هریک از مؤلفههایفرهنگ ایمنی موجب ارتقای ایمنی میشود(4).در یک مطالعۀ دیگر که توسط «کویکو براون» در ایالات متحده در سال 2015، بر روی رانندگان ساکن در جنوب کارولینا با عنوان «برنامهریزی ایمنی: آنالیز ویژگیهای دموگرافیک و اقتصادی- اجتماعی روی ریسکپذیری رانندگان ساکن در جنوب کارولینا » انجام شد؛ در جنوب کارولینا از میان 143497 راننده ریسکپذیر که سابقه حوادث ترافیکی داشتند آمارگیری بهعملآمد و 133376 حادثه از آنها ثبت شد. نتایج بررسی نشان داد روابط معنیدار بین بیشترین و کمترین تراکم گروههای رانندگان دارای ریسک بالا با ویژگیهای دموگرافیک و اجتماعی- اقتصادی نواحی مسکونی این رانندگان وجود دارد. همچنین رانندگان جوان بیشترین میزان ریسکپذیری را در میان گروهها، و گروههای مسن ریسکپذیری کمتری داشتند(5). مطالعۀ دیگری توسط ویکتور سانتیلو و همکاران در سال 2015 میلادی در کارتاجینای کلمبیا (دارای جمعیت 923219 نفر و مساحت 616 کیلومترمربع و شبکۀ جادهای شهری آن 656 کیلومتر) با عنوان «فاکتورهای مؤثر در وقوع حوادث ترافیکی در جادههای شهری: ترکیب GIS و روش تجربی بیزی»انجام شد. در این مطالعه 69 حادثۀ ترافیکی (جراحت شدید و مرگ) بررسی و مشخص شد که نواحی نزدیک به مناطق تجاری به واسطۀ وجود عابرین پیاده، دارای فراوانی بیشتری از نظر وقوع حوادث بودند.
آنچه در این مطالعه مشهود بود اثرات خطرناک در سرعت حوادث برای موتورسیکلتسواران بیش از ماشینها و اتوبوسها بود(6).در یک مطالعۀ دیگر که توسط علی مرادی و همکاران در تهراندر سال 2016 «آنالیز فضایی برای تشخیص مناطق با ریسک بالا در حوادث ترافیکی منجر به مرگ عابرین پیاده در تهران»انجام شد، از 198 حادثۀ مورد بررسی 92 مورد (4/46 درصد) مربوط به سال 2013 تا 2014 میلادی و 106 مورد (6/63 درصد) در سال 2014 تا 2015 اتفاق افتاده بود. بیشترین فراونی وقوع حادثه در ژانویه (26 مورد) و کمترین وقوع حادثه در جون (10 مورد)(7).در یک مطالعۀ دیگر «هزینۀ عمومی ناشی از جراحات ترافیک جادهای در استان یزد – ایران»؛ مشخص شد که در طی سال 2009 تعداد 483 مرگ به واسطۀ حواث ترافیکی در استان یزد اتفاق افتاده است، که 382 مورد آن یعنی 09/70 درصد مرد و 101 مورد یعنی 91/20 درصد زن بوده است. کل هزینۀ عمومی ناشی از جراحات حوادث ترافیکی در استان یزد 12478 هزار ریال؟ بوده است، که 41/87 درصد آن به واسطۀ مرگ زودرس و 59/12 درصد مربوط به ناتوانی ناشی از حوادث بوده است. همچنین، 32/78 درصد از مرگها در مردان اتفاق افتاده است. بیشترین پیک سنی در هزینۀ عمومی حوادث در محدودۀ سنی 15 تا 29 سال بود(8).
مقالۀ حاضر حاصل یک پایاننامۀ تحقیقاتی است که هدف اصلی آن تجزیه و تحلیل حوادث ترافیکی در یک مسیر دورنشهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی است؛ که برای شناسایی نقاط حادثهخیز از روش شاخص تعداد- شدت تصادفات استفاده شده است. ضمن اینکه اطلاعات دموگرافیک افراد حادثهدیده و تجزیه و تحلیل میدانی مکان وقوع حوادث از نظر علایم راهنمایی و رانندگی تجزیه و تحلیل شد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی و به روش مقطعی است؛ که بررسی نقاط حادثهخیز (Hot Zone) و آنالیز حوادث ترافیکی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) صورت گرفت.جامعه مورد بررسی در این پژوهش، تمام تصادفات ترافیکی در سال 1395 در محدودۀ درونشهری انتخاب شده (حادثه)، است که نقاط حادثهخیز با مدلسازی متفاوت روش Hot Zone در محیط سامانۀ اطلاعات جغرافیایی (GIS) شناسایی شد. ابزار گردآوری دادهها، یک پرسشنامۀ محقق ساخته که شامل اطلاعات دموگرافیک افراد حادثهدیده، نوع وسیلۀ نقلیه و تاریخ وقوع حادثه، آدرس و مکان دقیق محل وقوع حادثه، وجود علایم راهنمایی و رانندگی و سرعتگیر در محل وقوع حادثه و علت وقوع حادثه است. این اطلاعات از مستندات حوادث بایگانی شده در ادارۀ راهنمایی و رانندگی شهر یزد استخراج شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)به صورت تحلیل فاصلهای و تعیین نقاط بحرانی با شاخصهای آماری تعریف میشوند. مدل HotZone یک روش سه مرحلهای بر پایۀ سیستم اطلاعات جغرافیایی برای شناسایی سیستماتیک نقاط حادثهخیز جاده است (9). این سه مرحله به شرح ذیل است :
- اعتباربخشی به محلهای تصادفات: مکان وقوع هر تصادف در قالب مؤلفههایX و Y به منظور آنالیز با استفاده از نرمافزار GIS بر روی مسیر مشخص شد، و تمام اطلاعات مربوط به هر تصادف (اطلاعات دموگرافیک افراد حادثهدیده،تاریخ، ساعت، نوع وسیلۀ نقلیه، شیء مورد تصادف، علت وقوع حادثه، علایم رانندگی در محل حادثه و نصب سرعت گیر در محل حادثه) به صورت لایۀ اطلاعاتی بر پایۀ GIS به واحدهایهای فضایی انتخاب شده اتصال پیدا کرد.
- تقسیم بندی مسیر انتخاب شده به واحدهای فضایی (BSUs:Basic Spatial Units)برابر و محاسبۀ آمار تصادفات: مسیر انتخاب شده به واحدهای فضایی با طول 100 متر و شمارهگذاری همۀ BSU ها انجام شد.
- مشخص نمودن نقاط حادثهخیز:در این رابطه نرخ تصادفات (AR) آستانه برای هر BSU بر اساس روش شاخص تعداد شدت تصادفات انتخابشدو تمام واحدهای فضایی که شاخص ریسک آنها از دو برابر میانگین بالاتر شد به عنوان نقاط حادثهخیز (HotZone) انتخاب شدند و حد فاصل میانگین و دو برابر میانگین به عنوان یک YellowZone انتخاب شد (10).برای وزندهی به شدت تصادفات (جرحی، فوتی و خسارتی) از جدول ضرایب پیشنهادی ایالت جورجیای آمریکا استفاده شد(10).
جدول1. ضرایب پیشنهادی ایالت جورجیا برای انواع تصادفات
شدت تصادفات |
ضریب پیشنهادی |
تصادفات فوتی |
9 |
تصادفات جرحی کلاس A |
4 |
تصادفات جرحی کلاس B |
3 |
تصادفات جرحی کلاس C |
2 |
تصادفات خسارتی |
1 |
تصادفات جرحی کلاس A:تصادف جرحی که در آن مجروح و یا مجروحین تصادف، بستری شدهاند و احتمال معلولیت برای حداقل یکی از آنها وجود دارد.
تصادفاتجرحیکلاسB:تصادف جرحی که در آن مجروح و یا مجروحین تصادف، بستری شدهاند و احتمال معلولیت برای مجروحین وجود ندارد.
تصادفاتجرحیکلاسC:تصادفات جرحی که مجروحین آن به صورت سرپائی مداوا شدهاند.
شاخص شناسایی در روش تعداد – شدت تصادفات:در این روش برای هر موقعیت (واحد فضایی) یک شاخص ویژه با استفاده از فرمول ذیل محاسبه میشود (10):